سلامت نیوز:رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، به سوالاتی درباره زمان و نحوه استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، مدت زمانی که می توان از یک ماسک استفاده کرد، میزان تاثیر ماسک های پارچه ای در پیشگیری از انتقال کرونا و... پاسخ داد.

ماسک‌های پارچه‌ای برای حفاظت در برابر ویروس کرونا موثرند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرشید رضایی _رییس دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، به سوالاتی درباره نحوه و میزان استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال کرونا پاسخ داد که در ادامه می آید:

- ماسک های پزشکی هر چند ساعت یکبار باید عوض شود؟

ماسک های N۹۵ هر هشت ساعت  و ماسک های جراحی هر ۲ ساعت یکبار باید تعویض شود. ولی در صورت رخداد هرگونه نقص در عملکرد سوپاپ، تغییر شکل یا پاره شدن، آسیب به بندها، ایجاد مقاومت تنفسی و نیز ایجاد رطوبت زیاد در آن باید بلافاصله ماسک را تعویض کرد.

- آیا پوشیدن ماسک جراحی در زیر ماسک های N۹۵  توصیه می شود؟

پوشیدن ماسک جراحی در زیر ماسک های N۹۵ از این جهت که می تواند مانع انطباق کامل ماسک بر روی صورت کاربران شود، مجاز نیست ولی پوشیدن ماسک جراحی بر روی ماسک های N۹۵ برای افزایش طول عمر آنها و امکان استفاده مجدد توصیه می شود.

- ماسک پارچه ای چگونه ما را در برابر انتشار ویروس کرونا محافظت می کنند؟

برخی از مبتلایان به بیماری کرونا هیچ گونه علامت تنفسی ندارند و از طرفی در اوایل ابتلا به بیماری نیز افراد مبتلا  معمولا بدون علامت هستند، بنابراین ویروس از طریق قطرات تنفسی که بر اثر صحبت کردن،  حتی در سکوت تنفس کردن، سرفه و عطسه که به اطراف منتشر می شود، می تواند بیماری را به دیگران منتقل کند. این قطرات را  می توان با ماسک در منبع آنها کنترل کرد. هرچند ماسک پارچه ای یک لایه به تنهایی چندان موثر نیست، اما  اگر ماسک پزشکی در دسترس نباشد، می توان از این ماسک استفاده کرد.
 

- آیا با توجه با اندازه کوچک ویروس، ماسک های پارچه ای برای حفاظت در برابر ویروس کرونا موثر هستند؟

بر اساس برخی مطالعات مشاهده کرده اند که به طور کلی بر اثر صحبت کردن حدود ۱۰۰۰۰، سرفه ۳۰۰۰۰ و عطسه حدود ۴۰۰۰۰ قطره، که ممکن است حاوی ویروس باشند به اطراف منتشر می شوند. این قطرات وقتی که از دهان و دستگاه تنفسی به بیرون منتشر می شوند عمدتاً درشت هستند و هر چه دورتر می شوند در اثر گرما تبخیر شده وکوچکتر می شوند. با این توضیحات، ماسک پارچه ای می تواند قطرات درشت منتشر شده را در نزدیکترین نقطه به منبع انتشار به دام بیندازد.  بنابراین بررسی ها نشان داده است که ماسک های پارچه ای می توانند نقش موثری در کنترل انتشار قطرات و کاهش ریسک ابتلا به این بیماری داشته باشند.

- چه کسانی نباید از ماسک استفاده کنند؟

کودکان زیر دو سال، افرادی که مشکل تنفسی دارند که با ماسک زدن بسیار تشدید می شود و افراد ناتوان یا افرادی که به نوعی قادر به برداشتن ماسک از روی صورت بدون کمک نیستند، نباید از ماسک استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha