شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 336644

سلامت نیوز:متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: سرفه‌های مداوم و خشک و در برخی موارد همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، ایجاد تنگی نفس و تندی در نفس کشیدن، از مهمترین علائم ابتلا به سرطان ریه هستند.

سرطانی که سیگاری‌ها را تعقیب می‌کند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی،درباره «سرطان ریه»، اظهار داشت: به علت کارایی ریه و ارتباط بیرونی راه تنفسی، ایجاد سرطان در این بخش از بدن انسان بسیار شایع است.

وی با بیان این موضوع که از بین هر 12 نفر در جهان یک نفر به سرطان ریه مبتلا است،گفت: شیوع این بیماری در همه مردان و زنان به صورت مساوی و یکسان است.

دهقان منشادی ادامه داد: لایه‌های داخلی بافت ریه عمدتا باعث ساخت کانسر می‌شوند و در مواردی بسیار نادر و خاص است که بافت دور ریه می تواند مبتلا به سرطان شود.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه از هر 10 مرگ در مبتلایان به سرطان ریه ، 8 نفر سابقه استعمال دخانیات به ویژه سیگار کشیدن را داشتنه‌اند، افزود: شایعترین علت ابتلا و حتی مرگ در سرطان ریه از مصرف سیگار است که به تنهایی 85 درصد از ابتلا به این بیماری را در برمی‌گیرد و 15 درصد باقی مانده از موارد دیگر سرچشمه می‌گیرد که مهمترین آنها آزبست و آلاینده‌های هوا است. 

وی اعلام کرد: ترک سیگار در هر زمان باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه خواهد شد و در صورت عدم پرهیز از کشیدن سیگار در افرادی که نودول ریه دارند، این بیماران با کاهش اثرات درمان مواجه خواهند شد.

دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به مهمترین علائم ایجاد سرطان ریه بیان داشت:سرفه‌های مداوم و سرفه‌های خشک و در برخی موارد سرفه‌های همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، ایجاد تنگی نفس، تندی در نفس کشیدن، ایجاد صدای خس خس و درد قفسه سینه در افراد، از مهمترین علائم ابتلا به سرطان ریه هستند.

عضو انجمن آنکلوژی ایران با پرخطر شماردن افرادی بالای 55 سال و با سابقه 30 سال استعمال دخانیات در ابتلا به سرطان ریه، اضافه کرد: افراد بالای 50 سال و با سابقه 20 سال استمعال سیگار و افرادی با سابقه سرطان در خانواده نیز در معرض خطر ابتلا به این سرطان خواهند بود.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی مراحل تشخیصی و درمان سرطان ریه را بیان داشت و گفت: با استفاده از سی تی اسکن و پت اسکن نوع و مرحله تومور تشخیص داده شده و مراحل درمانی نسبت به نوع تومور از جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و یا ترکیبی از موارد فوق برای بیمار انجام می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha