سلامت نیوز:رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه توصیه های لازم درخصوص پیشگیری از وقوع حادثه در روز چهارشنبه سوری، گفت: چهارشنبه سوری، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان که بیشترین آسیب را میبینند، ایجاد می کند که برای آنها خوشایند و لذت بخش است و به همین دلیل، ما به عنوان پدر یا مادر، معمولا به سختی می توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم اما می توانیم هیجان آنها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه سوری برای آنها به نسبت ایمن شود.

توصیه های ایمنی لازم برای خودمراقبتی و پیشگیری از وقوع حادثه در چهارشنبه سوری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر علیرضا مغیثی با بیان این مطلب افزود: یکی از راه های ایمن سازی نسبی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب های تربیتی مان را به او یادآوری کنیم. اگر کودک با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است؛ اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت، باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید لااقل یک فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودکمان بفرستیم.

وی  درخصوص توصیه های ایمنی مراسم چهارشنبه سوری، بیان کرد: قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم. اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محتـرقه به چشم، باعث بروز آسیب هـایی در ناحیه پلـک و چشم می شود و گاهی حتی به نابینایی می انجامد.

پرهیز از ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب

وی با بیان اینکه مردم نباید با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی دیگران را به تلخی تبدیل کنند، تصریح کرد: از قرار دادن لوازم کهنه و اضافی در سطل های مکانیزه جمع آوری زباله در روزهای آخر سال و نزدیک چهارشنبه سوری خودداری کنید.

وی با تاکید براینکه در صورت وجود، حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده شود، ادامه داد: حضور والدین شاغل در روز چهارشنبه سوری، زودتر از زمان همیشگی در جهت کنترل و نظارت بر فرزندان توصیه شده و در این روز فرزندانتان را با خطر تنها نگذاشته و سعی کنید در برگزاری آیین باستانی چهارشنبه سوری، با آنها مشارکت کنید.

دکتر مغیثی ضمن تاکید بر پرهیز از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را در روز چهارشنبه سوری، رعایت نمی کنند، بیان کرد: مراقب رفتارهای خطرناک و هنجارشکن باشید و در صورت لزوم مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

مواد محترقه و آتش زا را از دسترس کودکان خارج کنید 

وی با بیان اینکه از پریدن روی آتش به خصوص با چادر، مانتو و یا لباس های گشاد اجتناب کنید، خاطرنشان کرد: کبریت و مواد آتش زا مانند بنزین، الکل و مانند آن را به خصوص در روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری از دسترس کودکان و افراد نابالغ دور کنید. داخل خانه و فضای بیرون خانه (حیاط، حیاط خلوت، انبار، پارکینگ، پشت بام) را وارسی کنید تا اگر کودکان مواد محترقه در آنجا پنهان  کرده اند، آنها را پیدا کنیم. کودکان اغلب کبریت و ترقه و مواد آتش زا را در نقاط غیر قابل دید مثل انباری، داخل کمد و وسایل شخصی خود مخفی می کنند. توصیه می کنیم در این ایام، حتی الامکان این محل ها را مورد بازرسی قرار دهید.

از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید

وی ادامه داد: ترقه ها و فشفشه ها و دیگر اسباب آتش بازی را از فروشنده های مجاز و معتبر تهیه کنید و به برچسب آنها توجه کرده و از کم خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید. از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز نیز استفاده نکنید.

وی ضمن هشدار نسبت به نحوه نگهداری مواد آتش بازی در منزل، خاطرنشان کرد: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کرده و هرگز مواد محترقه را در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار نکنید. همچنین، مواد محترقه را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید. 

وی با بیان اینکه مردم در نزدیک محل ایجاد آتش، از وجود آب یا دیگر مواد خاموش کننده آتش باید مطمئن شوند، به ارائه چند توصیه دیگر پرداخته و افزود: وجود یک کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است؛ از پرتاب کردن مواد آتش زا مانند فشفشه، بالن، دارت و ... بر روی درختان، پشت بام ها و منابع سوخت و از پرتاب ترقه و مواد آتش زا از پنجره آپارتمان، پشت بام و بالکن به خیابان جدا خودداری کنید. همچنین، از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی در منزل، زیر زمین، محل کار و ... نیز پرهیز کنید. 

رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف و از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به طرف افراد دیگر و به سمت ساختمان ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن آنها و نمای شهرمان می شود، جدا خودداری کنید.

وی بر پرهیز از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و پارکینگ تاکید کرده و گفت: از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و ... بر روی آتش روشن خودداری کنید.

وی ادامه داد: هنگام استفاده از فشفشه، دست را باز نگهداشته و از جلوی صورت دور نگهدارید تا دچار سوختگی نشوید. تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند، سعی کنید در تیررس ترکش ها نباشید. فقط در فضای باز از فشفشه و ترقه استفاده کنید؛ از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسول ها، اسپری حشره کش و ..)، وسایل شیشه ای مانند آمپول و قوطی های فلزی مانند اسپری و کنسرو، به درون آتش جدا بپرهیزید. در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند بنزین، نفت و الکل جدا خودداری کنید. 

دکتر مغیثی بیان کرد: برای روشن کردن آتش از محل هایی استفاده کنید که امکان سرایت به جاهای دیگر را نداشته باشد. در نزدیکی پمپ بنزین ها و وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی است نیز آتش بازی نکنید. همچنین، از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی نیز پرهیز کنید. 

وی تاکید کرد: با مشاهده خرید و فروش مواد محترقه غیر استاندارد به هر شکل، سریع مامورین نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ را در جریان قرار دهید. 

وی گفت: از پارک اتومبیل در کوچه ها و معابر تنگ خودداری کنید، آتش بازی در نزدیکی آنها این وسایل را مبدل به بمبی می گرداند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است. در هر زمان فقط یکی از مواد محترقه و منفجره را روشن کرده و همزمان تعداد زیادی از آنها را باهم آتش نزنید. ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید. در پایان شب چهارشنبه سوری، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنید، لااقل 15 تا 20 دقیقه صبر کنیم و بعد بر روی آن یک سطل آب بریزیم و قبل از ترک محل، حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شویم.

امدادرسانی به فرد آسیب دیده 

دکتر مغیثی درخصوص ارائه کمک های اورژانسی به افراد آسیب دیده، گفت: محل سوختگی فرد مصدوم را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت 10 دقیقه بشوییم و کمربند و زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده را خارج کنید. در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی، روغن و گذاشتن یخ بر روی محل سوختگی خودداری کنید. فردی که دچار سوختگی شده را هرچه سریع تر به مرکز درمانی منتقل کنید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس 115 تماس بگیرید. اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، آن را از بدنش خارج کرده و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، دورتادور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنیم. در صورتیکه چشم در اثر اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه آسیب دیده است، از قراردادن دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم خودداری کنید. اگر فردی دچار سوختگی شد، از دویدن خودداری کرده و بلافاصله بر روی زمین بغلتد. از پتو برای خاموش کردن فردی که لباسش آتش گرفته است، استفاده کنید و هرگز از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن او، استفاده نکنید.

وی تصریح کرد: در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا با تلفن 125 آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha