سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 336821

سلامت نیوز:امیکرون هم به‌عنوان ششمین مرحله فراگیری کرونا در کشور رو به آرامش است و حالا فرصت مناسبی برای تکمیل و تقویت واکسیناسیون در کشور است، چراکه تعداد مبتلایان کاهش یافته و افرادی که هیچ واکسنی تزریق نکرده یا دوزهای خود را ناقص گذاشته‌اند، می‌توانند با خیالی آسوده واکسن خود را تزریق کنند.

فرصت واکسیناسیون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این مساله روز گذشته ازسوی دبیر کمیته علمی کرونا نیز مورد تاکید قرار گرفت. آمار روزانه وزارت بهداشت از وضعیت شیوع کرونا در کشور هم نشان‌دهنده آرامشی است که باید تا ماه‌های آینده حفظش کرد.

آمار وزارت بهداشت و درمان حکایت از آن دارد که در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 6426بیمار جدید کرونا در سراسر کشور شناسایی که هزار و 103نفر از آن‌ها در مراکز درمانی کشور بستری شدند. بر این اساس، تعداد کل بیماران کرونایی کشور به هفت‌میلیون و 96هزار و 318نفر رسید. این در حالی است که در همین بازه زمانی هم 168بیمار کرونایی در کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان کرونایی در ایران به 138هزار و 116نفر برسد؛ البته وزارت بهداشت اعلام کرده است که هم‌اکنون سه‌هزار و ۵۷۲نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین آمار واکسیناسیون کشور هم حکایت از آن دارد که تا صبح دیروز ۶۳میلیون و ۲۲۱هزار و ۴۰۱نفر دوز اول، ۵۵میلیون و ۸۲۲هزار و ۲۴۵نفر دوز دوم و ۲۴میلیون و ۱۸۸هزار و ۴۶۱نفر  دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۳میلیون و ۲۳۲هزار و ۱۰۷دوز رسید. در روز یکشنبه هم ۳۴۷هزار و ۷۷۰دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. وضعیت شهرها هم حکایت از آن دارد که درحال‌حاضر ۱۴۸شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 
دم را غنیمت بشمارید
  دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بهترین زمان و فرصت طلایی برای تکمیل واکسیناسیون در سیر نزولی پیک‌های بیماری است چون تعداد مبتلایان کمتر است و می‌توان از این فرصت برای تکمیل واکسیناسیون کرونا استفاده کرد. دکتر حمیدرضا جماعتی دیروز و در حاشیه شصت‌وسومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهیدرجایی تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه درخصوص مدیریت درمان اطفال و کودکان مبتلابه کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و عوارض کرونا در کودکان نسبت‌به بالغان، بحث‌هایی انجام شد.

وی افزود: عوارض کرونا در کودکان بیشتر به‌صورت سندروم التهابی با گرفتاری چند سیستم در بدن ازجمله سیستم قلبی عروقی، گوارشی، ریوی و عصبی همراه است؛ البته این عوارض در بالغان هم دیده شده اما نادر بوده است. این عوارض با آزاد شدن سایتوکاین‌ها می‌تواند گرفتاری فرد با کووید۱۹ را تا چند هفته به همراه داشته باشد که پزشکان باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند؛ البته این عوارض نادر اما مهم است چراکه اگر تشخیص داده نشود، باعث ایجاد عوارض جدی در کودکان می‌شود؛ بنابراین برخی افراد مبتلا به کرونا ممکن است دو تا چند هفته پس از ابتلا به بیماری و بهبودی، دچار این سندروم شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این جلسه آخرین وضعیت کرونا در دنیا و ایران مورد بحث قرار گرفت. در اکثر کشورهای دنیا، امیکرون تبدیل به سویه غالب شده و دلتا خیلی کمتر مشاهده شده است. در اکثر کشورها سیر بستری و مرگ‌ومیر، کاهشی است و در کشور ما نیز میزان مرگ‌ومیر روزانه بیماران کرونا در روند ثابت است و انتظار می‌رود که تا یکی، دو هفته آینده به‌سمت نزول میزان بستری و مرگ‌ومیر بر اثر سویه امیکرون حرکت کنیم.
 
در سفرهای خارجی بیشتر مراقب باشید
 این مقام مسوول در ستاد کرونای کشور نیز با توصیه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به ایام نوروز که در پیش است، تاکید کرد: افرادی که در تعطیلات نوروزی قصد سفر به کشورهای همسایه را دارند، توجه داشته باشند که با توجه به وضعیت بیماری در آن کشورها و تجمع بالای افراد در برخی مکان‌های خاص، می‌توانند در معرض خطر باشند.

بنابر اعلام «وبدا»، وی ادامه داد: در کشورهای دیگر موج جدید بیماری کرونا شکل نگرفته و در اکثر کشورها سویه غالب، امیکرون است و از نظر تعداد مبتلایان، بستری‌ها و موارد مرگ‌ومیر، سیر کاهشی را دارد و شاید در آینده به شرایط نسبتا خوبی برسیم اما حتما باید پروتکل‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه همچنان موردتوجه باشد، چراکه در غیر این صورت شاهد سویه‌های جدید کرونا خواهیم بود، اگرچه اکثر متخصصان آمار و اپیدمیولوژی باتوجه به سیر بیماری در کشورهای مختلف، پیش‌بینی می‌کنند که شاید در آینده شاهد پاندمی کرونا نباشیم و ویروس کرونا به‌شکل اندمیک و به‌شکل ویروس آنفلوآنزا باشد که نیاز به تزریق سالانه واکسن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha