سلامت نیوز:سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون با بیان اینکه با گسترش مراکز درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی مصرف خون و فرآورده های آن نیز افزایش یافته است، گفت: توسعه خدمات این سازمان نیازمند توجه ویژه مسوولان است.

مصرف خون با گسترش مراکز درمانی افزایش یافته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان انتقال خون ایران، بشیر حاجی بیگی افزود:  برای تأمین روز افزون فرآورده هایی چون گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت، کرایو و پلاسما باید افزایش مراکز سیار و ثابت اهدای خون، تهیه تجهیزات و ملزومات استراتژیک وساخت سردخانه های مجهز همچنین تامین نیروی انسانی مورد نیاز مد نظر مسوولان عرصه سلامت کشور قرار گیرد و نگاه ویژه ای به انتقال خون داشته باشند تا در تامین اقلام استراتژیک و سایر ملزومات مصرفی دچار مشکلات اساسی نشویم.

تکریم اهدا کنندگان در اولویت

حاجی بیگی با اشاره به این موضوع که سازمان انتقال خون ایران یک ارگان اثر گذار در عرصه سلامت کشور و قابل اعتماد مردم و یک سازمان خدمت رسان فرهنگی اجتماعی با اهداف عالیه انسانی است، گفت: بی تردید تکریم ارباب رجوع در سازمانی که سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب اهدای خون دارد و به حدود ۱۰۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر کشور خون و فرآورده می رساند از اولویت ویژه برخوردار است.

وی افزود: این سازمان سالانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد خون و فرآورده آن، از قبیل پلاسما، پلاکت، خون کامل و گلبول قرمز فشرده را به مراکز بیمارستانی و درمانی کشور ارسال می کند و این حجم از فعالیت نیازمند نگاه ویژه مسوولان است.

تکریم ارباب رجوع در سازمانی که سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب اهدای خون دارد و به حدود ۱۰۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر کشور خون و فرآورده می رساند از اولویت ویژه برخوردار است.

انتقال خون در عرصه بین الملل

وی خاطر نشان کرد: سازمان انتقال خون ایران در میان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی از نظر تعداد اهدا کنندگان رتبه اول را دارد.

حاجی بیگی افزود: سازمان انتقال خون ایران، تاییدیه بین‌المللی و استاندارد کنترل کیفی اتحادیه اروپا را دارد و از سال ۲۰۱۳ به عنوان همکار WHO (سازمان بهداشت جهانی) در آموزش اهدای خون فعال است و قطب آموزش منطقه است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان انتقال خون گفت: ایران عضو انجمن بین‌المللی خون نادر با ۲۳ عضو است که تنها کشور مسلمان عضو این انجمن بین‌المللی است و ۵۵ کشور جهان در پالایش قراردادی پلاسما همکاری دارند که ایران یکی از این کشورها است.

سازمان انتقال خون و حمایت های خیرین سلامت

حاجی بیگی با اشاره به نقش مهمی که خیرین در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و فعالیت های انسان دوستانه و مردم نهاد دارند، گفت: خیرین می توانند در توسعه مراکز اهدای خون در شهرها نیز نقش داشته باشند چنان که هم اکنون نیز در سراسر کشورچندین مرکز اهدای خون با یاری خیرین احداث و تجهیز شده است.

وی افزود:این کمک ها می توانددر قالب تامین تجهیزات یا اهدای زمین و تامین هزینه های احداث بنا یا حتی وقف یک بنا برای اهدای خون و تامین و تجهیز واحدهای سیار باشدو گسترش فرهنگ کمک های خیریه به اهدای خون می تواند در توسعه این مراکز نقش بسزایی ایفا کند.

روز آمد سازی تجهیزات

حاجی بیگی در خصوص چالش های تامین بودجه نیز گفت: برای تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز اهدای خون در سراسر کشور و تامین هزینه های تعمیرات ساختمان ها و ملزومات و تجهزات و ماشین آلات و احداث مراکز جدید انتقال خون نیاز به افزایش بودجه های عمرانی تملک سرمایه ای داریم.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی و هزینه های بالای تعمیرات و نگهداری تجهیزات مصرفی به افزایش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در ستاد مرکزی و مراکز انتقال خون استانی در سراسر کشور نیاز داریم.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون افزود: باید برای تامین ناوگان خون رسانی و سامانه های حمل و نقل پلاسما و اتوبوس های سیار خونگیری و دستگاه های ژنراتوربرق اضطراری در مراکز استانی انتقال خون سراسر کشور لازم است گام های عملیاتی و موثر برداشته شود.

با توجه به فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی و هزینه های بالای تعمیرات و نگهداری تجهیزات مصرفی به افزایش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در ستاد مرکزی و مراکز انتقال خون استانی در سراسر کشور نیاز داریم.

خدمت رسانی به بیماران خاص

حاجی بیگی با اشاره به خدمات ویژه سازمان انتقال خون برای بیماران خاص گفت: سازمان انتقال خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور به ۶۶ هزار و ۳۲۸ بیمار خاص خدمت رسانی می کند که شامل عزیزان تالاسمی، هموفیلی و همو دیالیز با تامین خون و فرآورده های آن نظیر پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده خدمت رسانی می کند.

وی تاکید کرد: درحال حاضر با گسترش مراکز خون و آنکولوژی درکشور و افزایش مراکز جراحی قلب باز و جراحی پیوند اعضا به خصوص پیوند کلیه و کبد باید به طور اختصاصی به سازمان انتقال خون ایران نگاه ویژه داشت تا این سازمان بتواند در تامین خون و فرآورده های خونی مورد نیاز این مراکز گام های موثری بردارد و بیماران بستری در بیمارستان ها دغدغه تأمین خون و فرآورده های آن را نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha