چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 336854

سلامت نیوز:این روزها انواع گوناگونی از رژیم های غذایی مایعات وجود دارند که هدف همه آنها تقریبا یکسان است و آن، کاهش سریع وزن با میزان مصرف کالری کمتر است.

خطرات لاغری با رژیم‌ مایعات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، این نوع از رژیم های غذایی از نوشیدنی های متداول همچون آب میوه و آب سبزیجات که سم زدایی و پاکسازی بدن را به همراه دارند تا شیک ها و سوپ های کم کالری را شامل می شوند.

اما کارشناسان تغذیه هشدار می‌دهند که این رژیم‌های غذایی خطراتی برای سلامتی دارند و برای اکثر افراد نامناسب هستند.

سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) رژیم غذایی حاوی ۸۰۰ کالری در روز را فقط برای گروه های خاص به ویژه افراد چاق یا مبتلا به چاقی شدید توصیه می کند که ضرورت دارد دیابت نوع دو را کنترل کنند.

کارشناسان انجمن رژیم غذایی انگلیس اظهار داشتند: رژیم‌های غذایی مایعات برای مردم جذاب هستند، زیرا افراد به دنبال یک راه حل سریع برای درمان چاقی هستند اما این نوع رژیم غذایی واقعا سخت است.

آب میوه و آب سبزیجات حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین است اما پروتئین یا چربی بسیار کمی دارد و حتی از نظر مقدار فیبر خوراکی نیز تنها در صورتی که تمام بخش های مختلف میوه از جمله پوست و دانه ها استفاده شود، ممکن است فیبر کافی به بدن برساند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، بنابراین یک رژیم غذایی که از نظر تغذیه ای متعادل نباشد، هر آنچه را که بدن نیاز دارد در اختیار آن قرار نمی دهد و در دراز مدت می تواند بسیار مضر باشد و پیامدهای سوء برای سلامت بدن داشته باشد.

برای مثال در صورت داشتن رژیم غذایی مایعات برای مدت طولانی به تدریج ذخایر آهن مصرف می‌شود که می‌تواند منجر به کم خونی در زنان شود، توده عضلانی کاهش می‌یابد و روده، ریه‌ها و کبد برای حفظ عملکرد طبیعی بدن، باید سخت‌تر کار کنند.

همچنین سایر عوارض جانبی بالقوه شامل سردرد، سرگیجه، خستگی مفرط، اسهال یا یبوست است.

از سوی دیگر آب میوه‌ها که حاوی مقدار زیادی اسیدهای طبیعی هستند نیز می توانند مینای دندان را از بین ببرند و کمبود کالری می تواند بوی تنفس را متفاوت کند.

از این رو متخصصان تغذیه معمولا با رژیم های غذایی سختگیرانه به ویژه برای مدت زمان طولانی موافق نیستند و برنامه‌های غذایی متعادل‌تر و براساس مشورت با متخصص و متناسب با ویژگی‌های بدن هر فرد را توصیه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha