شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 337012

سلامت نیوز:در چند سال گذشته شایعات زیادی درباره گوشت و شیر الاغ شنیده‌ایم و این روزها هم تب استفاده از شیر الاغ و فراورده‌هایی مانند صابون الاغ و ... داغ است. مشتری شیر الاغ زیاد شده و همین موضوع خیلی‌ها را به فکر راه‌ انداختن مزرعه پرورش الاغ انداخته است تا از این راه به درآمد برسند.

بازار داغ شیر لاکچری الاغ

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه خراسان ،رفع دندان‌درد، بی‌خوابی، کاهش دردهای رماتیسمی، مسمومیت و سرطان. این‌ها موارد کمی از فهرست بلندبالای خواص شیر الاغ است که در تبلیغات این شیر می‌شنوید اما واقعا شیر الاغ این همه خاصیت درمانی دارد و باید آن را در رژیم غذایی جای داد؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم در فت وگو با دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه به گوشه‌ای از این سوالات پاسخ دهیم.


  تفاوت از زمین تا آسمان شیر گاو و الاغ!


تفاوت قیمت شیر گاو و الاغ از زمین تا آسمان است. هم اکنون شیر گاو کیلویی 7 هزار تومان و شیر الاغ کیلویی 270 تا 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت هر راس الاغ ماده بین 3 تا 6 میلیون تومان در نوسان است و هر  راس گاو ماده بین 20 تا 25 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از صابون شیر الاغ برای جوان‌سازی پوست استفاده  و   وان‌هایی پر شده با شیر الاغ در مرکز مراقبت‌های پوستی خارج از کشور ارائه می‌شود.


  خام‌خواری شیر الاغ ممنوع!


دکتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه معتقد است شیر الاغ به هیچ وجه نباید خام‌ مصرف شود. او در این باره به زندگی سلام می‌گوید: «من با خام‌خواری شیر الاغ موافق نیستم چون این شیر پاتوژن‌هایی(بیماری‌زا) دارد که ممکن است کشنده باشد. بنابراین این شیر باید پاستوریزه یا استرلیزه مصرف شود.

از قدیم مسائلی درباره شیر الاغ مطرح بوده است. حتی گفته می‌شود زیبایی کلئوپاترا ملکه مصر به دلیل استحمام با شیر الاغ بوده است یا خواصی مانند زیبایی پوست و رفع بعضی التهابات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را به آن نسبت می‌دهند. در طب سنتی هم اشاره‌هایی وجود دارد که شیر الاغ در رفع مسمومیت‌های دارویی می‌تواند تاثیرگذار باشد.»


  شیر الاغ نوشدارو نیست


دکتر مظهری با اشاره به این که هیچ‌غذایی در دنیا کامل نیست می‌گوید: «زیاده‌روی در هر مسئله ای آفت‌زاست. حتی اگر نوشدارو که در شاهنامه هم به آن اشاره شده و مرهم همه دردهاست زیاد استفاده شود کشنده است. هر چیزی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، باکتری‌های مفید و ... که بدن به آن نیاز دارد باید متناسب با سن، شرایط و نیاز بدن تامین شود. نه فراتر و نه فروتر. حتی غذای متناسب هم باید تعادل داشته باشد و هیچ غذایی در دنیا وجود ندارد که بتواند همه خواص، آنتی‌اکسیدان‌ها، ضدسرطان‌ها، مواد معدنی و... را در خود جای بدهد حتی شیر الاغ.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha