سلامت نیوز:در فاصله یک روز  مانده به شب چهارشنبه‌سوری، آمار مصدومان و جان‌باختگان حوادث مرتبط با این شب همچنان رو به افزایش است و طبق اعلام سازمان اورژانس کشور تاکنون 8نفر جان خود را از دست داده و دست‌کم 275نفر مصدوم شده‌اند.

8جان پای انفجار ترقه

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، تازه‌ترین حادثه مربوط به چهارشنبه‌سوری به جان‌باختن پسری 17ساله در کرج برمی‌گردد. این حادثه ساعت1:35 بامداد دیروز (دوشنبه) به اورژانس البرز گزارش شد و به‌دنبال آن امدادگران راهی محل حادثه در منطقه چهارباغ کرج شدند. شهرام صیادی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز در این‌باره گفت: متأسفانه در این حادثه که به‌دنبال ساخت نارنجک دستی و انفجار آن در منزل رخ داد، یک نوجوان ١٧ساله در دم جان‌باخت و خانمی ٢٣ساله نیز با قطع شدگی مچ دست، توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد. او ادامه داد: با فوت این نوجوان، نخستین فوتی در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری در استان البرز به ثبت رسید.



7مصدوم در اصفهان


در اصفهان هم در جریان 2 حادثه جداگانه 7نفر بر اثر انفجار ترقه دچار مصدومیت‌های شدیدی شدند. فرهاد کاوه آهنگران، سخنگوی آتش‌نشانی اصفهان  گفت: همکارانم به‌دنبال وقوع انفجاری مهیب در طبقه دوم خانه‌ای ویلایی در منطقه دنارت راهی آنجا شدند. این خانه به‌دنبال انفجار اولیه دچار آتش‌سوزی شده بود.

وی ادامه داد: همکارانم در همان دقایق اولیه همزمان با عملیات اطفای حریق موفق شدند 4جوان 17 تا 30ساله را که دچار حادثه شده بودند از محل حادثه خارج کنند. این افراد از ناحیه دست و صورت دچار آسیب و سوختگی شدیدی شده بودند که به مراکز درمانی منتقل شدند.


در دومین حادثه اصفهان نیز که بر اثر انفجار مواد محترقه اتفاق افتاده 3نفر مصدوم شدند. در این حادثه که در خیابان بازارچه اتفاق افتاد 2خانم ۲۰ و ۱۴ساله و کودکی ۱۲ساله از ناحیه دست و پا و صورت و گوش آسیب دیده بودند که برای درمان به بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان انتقال یافتند.



در یک قدمی مرگ 


اغلب قربانیان حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری پسران نوجوانی هستند که هنگام درست کردن ترقه دچار حادثه می‌شوند. مثل پسر 16ساله‌ای که در خانه‌شان واقع در شهرستان خمین بر اثر انفجار مواد محترقه تا یک قدمی مرگ پیش رفت. محمود خلجی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: به‌دنبال انفجار مواد محترقه در خانه‌ای در خمین، بررسی‌ها نشان داد علت این حادثه، انفجار مواد محترقه دست‌ساز از سوی یک نوجوان ۱۶ساله بود که باعث جراحت او در ناحیه دست‌ها، صورت و چشم‌ها و همچنین تخریب در و دیوار و پنجره خانه شده است. به‌گفته وی، مصدوم این حادثه به بیمارستان امام‌خمینی(ره) خمین منتقل شده و تحت درمان قرار گرفت.



انفجار هنگام ساختن ترقه


از گوشه و کنار کشور خبرهای تلخ مربوط به حوادث چهارشنبه‌سوری شنیده می‌شود. یکی از این حوادث روز گذشته در حیاط خانه‌ای در آستارا اتفاق افتاد و موجب مصدومیت 2جوان شد. این 2جوان 20 و 23ساله در حال ساخت ترقه دست‌ساز بودند که این اتفاق افتاد. پیمان اسدی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی گیلان در این‌باره گفت: این 2 نفر بر اثر انفجار مواد محترقه غیراستاندارد در حیاط خانه از ناحیه سر، گردن، قفسه سینه و چشم به‌شدت دچار سوختگی شدند و  به بیمارستان شهید بهشتی آستارا انتقال یافتند.



مصدومیت رهگذر


بررسی آمار مصدومان حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری نشان می‌دهد که شمار قابل توجهی از آنها رهگذران و افرادی هستند که هیچ نقشی در حادثه ندارند و فقط در حال عبور از خیابان بوده‌اند. درست مثل جوانی که یکشنبه شب در منطقه مسیل باختر در شرق تهران بر اثر انفجار ترقه از ناحیه چشم دچار مصدومیت شد.

یحیی صالح طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران  گفت: این حادثه ساعت23:10 دقیقه یکشنبه در ابتدای پارک تسلیحات، در منطقه مسیل باختر اتفاق افتاد و در جریان آن یک رهگذر هنگام عبور از خیابان به‌دلیل ترقه‌ای که پرتاب شده بود از ناحیه چشم دچار صدمه شد.



جان‌باختن دومین مصدوم حادثه تبریز


در شرایطی که هر ساعت به شمار حادثه دیدگان انفجار مواد محترقه در استان‌های مختلف کشور افزوده می‌شود، از تبریز نیز خبر رسیده که یکی از مصدومان حادثه انفجار در منطقه احمدآباد در بیمارستان جان خود را از دست داد تا شمار قربانیان این حادثه دلخراش به 2نفر برسد. این انفجار مرگبار چند روز قبل در خانه‌ای قدیمی اتفاق افتاد و شدت آن به حدی بود که 3خانه را ویران کرد و 7مصدوم برجا گذاشت که یکی از آنها ساعتی پس از انتقال به  بیمارستان جان ‌باخت.

حالا طبق  اعلام سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی، یکی دیگر از مصدومان نیز در بیمارستان جانش را از دست داده است.  وحید شادی نیا گفت: علاوه بر این حادثه در روزهای گذشته حوادث بسیاری بر اثر استفاده از مواد محترقه رخ داده است که ازجمله می‌توان به دختری اشاره کرد که یک چشمش را از دست داده است.



قطع عضو 2نفر در قزوین


آمار منتشر شده از سوی اورژانس قزوین نیز نشان می‌دهد در حوادث رخ داده در این استان تاکنون 2نفر دچار قطع عضو شده‌اند. سهیل سلطانی، رئیس مرکز اورژانس استان قزوین گفت: اگرچه پیش‌ازاین قطع عضو در حوادث چهارشنبه‌سوری قزوین به‌ندرت اتفاق می‌افتاد اما امسال قبل از شروع چهارشنبه‌سوری ۲مورد قطع عضو داشتیم. پیش‌ازاین قطع عضو در قزوین یک نفر در سال ۹۱ و یک نفر در سال ۹۹ اتفاق افتاده بود و این نشان می‌دهد که حوادث بیشتری در انتظار است. او در ادامه گفت: تاکنون در حوادث مربوط به چهارشنبه سوری ۲۱مصدوم ثبت شده است.



آمار قربانیان تا ظهر دوشنبه


طبق اعلام سخنگوی سازمان اورژانس کشور از اول بهمن ماه تا روز 23 اسفند در مجموع 8نفر جان خود را از دست داده و 275نفر نیز مصدوم شده‌اند. مجتبی خالدی در این‌باره گفت: از تعداد کل مصدومان، ٢٣٩نفر پس از درمان ترخیص و ٢٨نفر بستری شده‌اند. همچنین ٣۵نفر نیز دچار قطع عضو و ٨١نفر نیز از ناحیه چشم آسیب دیده و ١٣٢نفر هم دچار سوختگی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha