چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 337233

سلامت نیوز:جامعه مهندسان مشاور ایران: خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان شورای شهر، شهرداری، محیط زیست، دانشگاهی برای بررسی نتایج این ساخت و سازها شدند.

باغ‌گیاه‌شناسی را قربانی نکنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، اطراف باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در منطقه 22 تهران قرار است، 22 برج 30 طبقه ساخته شود. این خبری بود که یک ماه پیش در رسانه‌ها منتشر شد و مشخص شد که در قسمت شمالی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، تعاونی ارتش تصمیم به ساخت و سازهایی با تراکم بالا گرفته و شهرداری هم برای این ساخت و سازها مجوز صادر کرده است. عادل جلیلی، رئیس باغ گیاه شناسی ملی ایران یک ماه پیش اعلام کرد که یکی از خطرات ناشی از این ساخت و سازها از بین رفتن منابع آبی باغ گیاه‌شناسی است. او همچنین در نشست خبری اعلام کرد در شرایطی که باغ گیاه‌شناسی نقش جدی در حفظ ذخایر ژنتیکی هر کشور دارد، ترافیک و آلودگی هوای ناشی از سکونت شهروندان در این منطقه می‌تواند آینده حیات این باغ را تحت تاثیر قرار دهد. مدیران شهری اعلام کردند که توافقات صورت گرفته برای ساخت و سازها قدیمی است و پروانه ساخت نیز دارد.


مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم مدتی پیش به ایسنا گفت که این برج عرصه هایی را که می‌بایست بر اساس قانون به شهرداری واگذار می کرد را نیز واگذار کرده است و مالک قدر و سهم شهرداری را داده و عوارض نیز پرداخت کرده است.


معماران، شهرسازان و کنشگران شهری برای توقف این پروژه در روزهای اخیر برای توقف ساخت‌وساز هم کارزاری راه انداختند و هم در نامه‌هایی جداگانه از مدیران شهری خواستند تا از ساخت و سازهای اطراف باغ گیاه‌شناسی جلوگیری کند.
در یکی از نامه‌ها خطاب به صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نوشته که با توجه به قدمت 35 ساله باغ گیاه‌شناسی که در آن بیش از 4 هزار گونه گیاهی وجود دارد و باتوجه با اینکه براساس طرح تفصیلی اولیه منطقه 22 این پهنه خصوصا حریم باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به عنوان پهنه آموزشی و نه مسکونی تعریف شده بود و (در طرح تجدیدنظر هم هم ظاهرا مسکونی کوتاه مرتبه مدنظر بوده است.) لذا تبدیل آن به پهنه مسکونی پرتراکم با اصول اولیه شهرسازی خصوصا طرح تفصیلی این منطقه مغایرت اساسی دارد. در ادامه این نامه که جامعه مهندسان مشاور ایران آن را تهیه کرده‌اند، از معاون شهرسازی شهرداری تهران تقاضا شده تا «قبل از هر اقدامی، کمیته‌ای متشکل از کارشناسان شورای شهر، شهرداری، محیط زیست، دانشگاهی و حرفه تشکیل و به بررسی نتایج این ساخت و سازها پرداخته و تنها بر اساس آن تصمیم گیری صورت پذیرد.»


در نامه‌های دیگری که اعضای مؤسسه تهران، مطالعات کلان‌شهر آن را تهیه کرده‌اند، خطاب به فرزانه صادق مالواجرد معاون محترم معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نوشته شده است هم آمده که باتوجه به اینکه این محدوده 147 هکتاری یکی از مجموعه‌های گیاه‌شناسی در مقیاسی جهانی است و در عرصه ملی هم منحصر به فرد است و در فهرست میراث فرهنگی جای گرفته است، «بر کسی پوشیده نیست و صیانت از آن امری واجب و ضروری به شمار می‌آید.» در ادامه این نامه که رونوشتی از آن هم به علی دارابی، قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است، تاکید شده که اعضای این موسسه مردم نهاد در جهت حفاظت از حریم این میراث شهری ارزشمند به عنوان یک فضای عمومیِ دارای شئونات ملی و جهانی تقاضا دارد که وفق طرح‌های تفصیلی پیشین منطقه 22 از ساخت و ساز متراکم در قطعه شمالی باغ گیاه شناسی جلوگیری کرده و با توجه به اینکه این ملک در حریم بالفصل یک اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی قرار دارد، تراکمی متناسب با اثر تاریخی حداکثر تا میزان 180 درصد اعمال شود.»


چهره‌هایی چون ترانه یلدا، معمار و شهرساز، گیتی اعتماد، شهرساز و مدیرعامل موسسه مطالعات تهران، سهراب مشهودی،صاحب نظر حوزه شهرسازی و نماینده گروه شهرسازی در شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران، اسکندر مختاری، باستان شناس و عضو هیات مدیره موسسه مطالعات تهران و احمد سعید نیا، استادیار شهرسازی و عضو هیات مدیره موسسه مطالعات تهران و تعدادی دیگر از چهره‌های مطرح این حوزه، این نامه‌ها را امضا کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha