به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، معاون گردشگری کشور گفت: طی این دو سال بیماری کرونا حوزه گردشگری را بسیار متأثر کرده و اگر چند ماه یا چند روزی است که مسافرت‌ها افزایش یافته به معنای جبران آثار تخریبی در این دو سال نیست.

افزایش سفرهای اخیر جبران‌کننده ضررهای ۲ سال گذشته صنعت گردشگری نیست

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در گفت‌وگوی ویژه خبری که با موضوع اقتصاد گردشگری روی آنتن رفته بود، گفت: تصور ما بر این بود که امسال به جهات مختلف یک سال پرسفری را در نوروز شاهد خواهیم بود، به همین جهت ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که متشکل از 22 دستگاه اجرایی است از آبان ماه بسیج شده تا به مسافران نوروزی خدمت‌رسانی کنند

وی ادامه داد: در تمامی استان‌های کشور ستاد اجرایی خدمات سفر تشکیل شده و همگی برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی توجیه شده‌اند و استانداران محترم تلاش‌هایی را آغاز کردند که بتوانند شرایط خوبی را برای مسافران ایجاد کنند.

آمادگی بیش از 80 درصد از استان‌ها برای حضور مسافران

معاون گردشگری ضمن اشاره به سفرهای نوروزی طی دو سال گذشته و شیوع بیماری کرونا بیان کرد: دو سال بود که از طرف دستگاه‌های خدمات‌رسان استان‌ها، اقدامات زیرساختی برای پذیرایی مسافران و برنامه‌های فرهنگی آن‌ها صورت نگرفته بود، اما در دولت جدید از آبان ماه سال 1400 این برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی آغاز و 104 شاخص به استانداران ابلاغ شد که بایستی در سفرهای استانی در قبال مسافران انجام پذیرد.

بنا به گفته این مقام مسئول، این 104 ابلاغ در این ماه‌ها به صورت موردی بررسی شد و اکنون تمامی استان‌ها از هماهنگی مناسبی برای مواجه با مسافران برخودار هستند.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به معضلات بیماری کرونا و پیک ششم این بیماری در ماه‌های اخیر تصریح کر: به دلیل بروز پیک کرونا در آبان ماه، باید به گونه‌ای برخورد می‌کردیم که آمادگی ما در ستاد هماهنگی سفر، برای مردم به عنوان ترغیب به سفر تلقی نشود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور متوسط بیش از 80درصد استان‌ها آمادگی حضور مسافران را دارند، تشریح کرد: طی این دو سال بیماری کرونا حوزه گردشگری را بسیار متأثر کرده و اگر چند ماه یا چند روزی است که مسافرت‌ها افزایش یافته به معنای جبران آثار تخریبی در این دو سال نیست.

شالبافیان توضیح داد: برخی از اقامتگاه‌هایی که تعطیل شده بودند، باید بازگشایی می‌شدند و در چرخه ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی قرار می‌گرفتند. در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی هم همین نیازها وجود داشت، چون بسیاری از این دفاتر در دوران کرونا بسته و یا نیمه تعطیل بودند.

معاون گردشگری همچنین اشاره کرد که خوشبختانه از آبان ماه که صدور مجدد روادید گردشگری در دستور کار قرار گرفت، توانستیم این احیا را به صورت تدریجی ادامه دهیم.

اختصاص 6 هزار میلیارد تومان برای بازسازی و تکمیل واحدهای گردشگری

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌هایش در این بخش خبری افزود: طرحی در بحث تحول دولت در بخش گردشگری تمهید شده و قرار است زمین‌هایی با قیمت مناسب در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد تا بتوانند با ساخت هتل به صنعت گردشگری کمک کنند. همچنین برای کسانی که زمین دارند، زیرساخت‌ها فراهم شده و قانون تنظیم مقررات مالی دولت هم از آن‌ها حمایت خواهد کرد تا بتوانند فعالیت خود در حوزه گردشگری را پیش ببرند.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه در سال 1401 نیازسنجی کمی و کیفی را ارائه خواهیم کرد، اظهار کرد: مبتنی بر اینکه در چه شهرهایی چه نوع هتل‌ها و با چه ستاره‌هایی مناسب است که ساخته شود. طی این ماه‌ها آسیب‌شناسی‌هایی انجام شده و شاهد بودیم که گاهی هتل‌هایی در شهرهایی ساخته شده‌اند که این هتل‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده است.

وی تأکید کرد: در دوران کرونا نزدیک به 1300 میلیارد تومان به بازسازی و تکمیل واحدهای گردشگری از محل منابع تبصره 18 اختصاص داده شد و نزدیک 6 هزار میلیارد تومان هم در سال 1401 از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل برای بازسازی و تجهیز و تکمیل واحدهای گردشگری اختصاص داده خواهد شد.

البافیان در پایان صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: اساساً در حوزه گردشگری، چه در سیاست‌گذاری و چه در اجرا باید بخش خصوصی وارد کار شود. عملکرد چند ماهه دولت هم بیانگر این است که بدون بخش خصوصی نمی‌توان صنعت گردشگری را پیش برد. در صدا و سیما هم برنامه‌هایی ساخته شده که گردشگری می‌تواند موتور محرک کسب و کار خرد در مناطق مختلف کشور باشد. نه فقط وزارت گردشکری بلکه باید تمامی دستگاه‌های حاکمیتی به کمک صنعت گردشکری بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha