سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 337540

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، برای بسیاری از ما، شستن لباس‌ها به صورت خودکار است، و آن را به عنوان یک کار ساده در فهرست کارهایمان در نظر می‌گیریم. اما اگر اگزما را مدیریت می‌کنید، ممکن است بخواهید در مورد نحوه شستن لباس‌هایتان و آنچه برای این کار استفاده می‌کنید، بیشتر فکر کنید.

نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما

نحوه شستن لباس ها به اندازه مواد شیمیایی موجود در شوینده مهم است.  دکتر «جفری ام. کوهن»، متخصص پوست و استادیار «دانشکده پزشکی ییل» در نیوهیون، کانکتیکات، می گوید، انتخاب ماده لباسشویی اشتباه می تواند یک کابوس واقعی برای فردمبتلا به اگزما، باشد. دکتر کوهن می‌گوید: برخی از محصولات لباس‌شویی دارای مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای پوست تحریک‌کننده باشند و هر گونه تحریک پوستی می‌تواند باعث اگزما شود. طبق گفته انجمن ملی اگزما، این محصولات می تواند منجر به خارش، سوزش، قرمزی و سایر علائم شود.

پیتر لیو، MD، متخصص پوست، یکی از بنیانگذاران مرکز اگزما یکپارچه شیکاگو، و یکی از اعضای هیات مدیره انجمن ملی اگزما، می‌گوید: در حالی که ممکن است محصولات لباس‌شویی بزرگ‌ترین محرک اگزما نباشند، اما عوامل بالقوه آن‌ها هستند.

وی افزود: وقتی سعی می کنیم پوست تحریک شده را آرام کنیم، هر ذره می تواند کمک کند. دکتر لیو می‌گوید، بنابراین اغلب ارزش آن را دارد که تمامی محصولاتی را که موجب این تحریک نمی شود بشناسید و این موضوع شامل محصولات لباس‌شویی نیز می‌شود.

پوست هر کس متفاوت است، بنابراین یک محرک برای شما ممکن است هیچ تاثیری روی شخص دیگری نداشته باشد. البته ممکن است  مقداری آزمون و خطا لازم باشد تا متوجه شوید که چه چیزی برای پوست شما بهتر است. در این گزارش مراحلی عنوان شده است که با دنبال کردن آنها می توانید مطمئن شوید که لباس های خور درا به روشی مناسب برای اگزما می شویید.

اجتناب از مواد شوینده معطر 

کوهن می‌گوید: به طور کلی، افراد مبتلا به اگزما باید از هر چیزی که معطر است اجتناب کنند، و این شامل مواد شوینده، نرم‌کننده‌های پارچه و ورقه‌های خشک‌کننده [با عطر] نیز می شود.حتی اگر این مواد شوینده ارگانیک یا طبیعی باشند، عطرها می توانند باعث ایجاد اگزما شوند. مهم است که افراد مبتلا به حساسیت حتما از محصولات شوینده «بدون عطر» استفاده کنند.

لیو می‌گوید موارد دیگری که باید به آن توجه کنید رنگ‌ها هستند که ممکن است برای پوست‌های مستعد اگزما مشکل‌ساز باشند و همچنین کلمه «هیپوآلرژیک» است. در حال حاضر محصولاتی وجود دارد که به عنوان "کم حساسیت زا" ذکر شده است، اما این در واقع یک اصطلاح استاندارد نیست، و شرکت ها می توانند بدون اثبات چیزی از آن استفاده کنند، بنابراین ما باید مراقب این نام باشیم زیرا ممکن است گمراه کننده باشد.

قبل از پوشیدن لباس های جدید آنها را بشویید

لیو می‌گوید: بسیاری از لباس‌های جدید دارای اسپری‌های تکمیلی و مواد شیمیایی هستند که می‌توانند برای پوست بسیار تحریک‌کننده باشند. تحقیقات منتشر شده ای در این زمینه وجود ندارد، اما محققان دانشگاه استکهلم در سوئد ۶۰ لباس جدید را آزمایش کردند و حدود ۱۰۰ ماده شیمیایی را روی لباس شناسایی کردند که می تواند پوست را تحریک کند.

لباس هایتان را با مواد شوینده زیاد از حد نشویید

بنیاد اگزما توصیه می‌کند که لباس هایتان را بر اساس میزانی که در برچسب محصولات مواد شوینده توصیه شده است و یا میزانی کمتر از آن بشویید تا بقایای مواد شوینده بر روی لباس باقی نماند. کوهن می گوید: به طور کلی بهتر است از محصولات شوینده به همان صورتی که در برچسب آنها توصیه شده است، استفاده کنید. همچنین اگر از قرص های شوینده و یا مواد شوینده که در غلاف های پلاستیکی محصور شده اند استفاده می کنید ممکن است بیش از آنچه از برای بار لباسی خود نیاز دارید از مواد شوینده استفاده کرده باشید؛ بنیاد اگزما اشاره می‌کند، بهتر است یک شوینده مایع بدون غلاف انتخاب کنید.

نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما

ماشین لباس شویی را بیش از حد پر نکنید

بارگیری لباسشویی با مقدار مناسب لباس به این معنی است که مواد شوینده لباسشویی به درستی حل می شود. لیو می‌گوید: «پیروی از دستورالعمل‌های سازنده برای لوازم خانگی خود همیشه ایده خوبی است. چرا؟ لیو می‌افزاید: «پر کردن بیش از حد ماشین لباس شویی می‌تواند باعث تمیز کردن ناکارآمد و باقی مانده مواد شوینده بر روی لباس ها شود.

اجازه دهید چرخه شستشو کامل اجرا شود

اجرای کامل چرخه شستشو مهم است چرا که باعث می شود مواد شوینده از روی لباس ها شسته شود و با پوست تماس پیدا نکند. حتی ممکن است بخواهید لباس های خود را دوبار آبکشی کنید.

لیو می‌گوید: به تصور من دوبار آبکشی لباس می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد و ارزش امتحان کردن را دارد. اگر با یک بار آبکشی، پوست تحریک و دچار اگزما نشود ، بسیاری از خانواده‌ها نیازی به شستشوی مضاعف ندارند، اگرچه برخی خانواده ها این کار را دائماً انجام می‌دهند. یک نکته کلیدی در این رابطه به گفته کوهن این است که «تا زمانی که از شوینده مناسب استفاده می‌شود، نیازی به دوبار شستشو نیست

نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما

هنگام شستن لباس با دست مراقب باشید

اگر لباس ها را با دست می شویید، مطمئن شوید که مواد شوینده در آب خوب حل شده اند و سپس خوب آبکشی کنید. لیو می‌گوید ، شوینده‌ها از هر نوعی که باشند طبیعتاً برای پوست تحریک‌کننده هستند. مواد شوینده با کمک به تجزیه روغن و تسهیل مخلوط شدن آن با آب عمل می کنند. لیو توضیح می‌دهد،  پوست ما روغن‌هایی به نام «لیپید» بر سطح خود دارد که بسیار مهم هستند، و مواد شوینده می‌توانند این روغن‌ها را از بین ببرند و به سد پوستی آسیب برسانند.

به همین دلیل، از مقدار ماده شوینده که در برچسب محصول مشخص شده است استفاده کنید (و نه بیشتر). لیو می گوید، همچنین هنگام استفاده از صابون یا مواد شوینده از هر نوعی، مانند هنگام شستن لباس ها یا شستن ظرف ها، دستکش بپوشید.

نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما

از محصولات نرم کننده لباس و یا ورق های خشک کن استفاده نکنید 

کوهن می‌گوید: محصولات نرم کننده لباس و پارچه و ورق‌های خشک‌کن تقریباً همیشه معطر هستند، که می‌تواند باعث ایجاد اگزما شود. کوهن می افزاید: بعلاوه، این محصولات حاوی مواد شیمیایی بیشتری هستند که ممکن است فرد به طور بالقوه به آن حساسیت داشته باشد. 

لیو می‌گوید: نرم‌کننده‌های پارچه ممکن است حاوی متیل ایزوتیازولینون باشند، یک آلرژن رایج که می‌تواند برای پوست دردسر واقعی ایجاد کند. بنابراین در صورت تردید،  از استفاده از محصولات نرم کننده و ورق های خشک کن اجتناب کنید.

به لباس های خود آهار نزنید

همانطور که نرم کننده های پارچه و ورق های خشک کن می توانند برای برخی افراد مبتلا به اگزما آزاردهنده باشند، افشانه های آهار نیز می توانند برای این افراد مشکل ساز باشند. کوهن می گوید: آهار می تواند برای افراد مبتلا به اگزما مشکل ساز باشد، زیرا مواد شیمیایی موجود در افشانه های آهار می تواند تحریک کننده پوست باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha