به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رئیس انجمن بیماری‌های عفونی کشور نسبت به افزایش شیوع بیماری‌های مقاربتی هشدار داد و گفت: واکسن اچ‌پی‌وی رایگان در دسترس مردم قرار گیرد.

واکسن اچ پی وی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مقاربتی رایگان شود

مسعود مردانی  افزود: بیماری‌های مقاربتی ارتباط مستقیمی با روابط متعدد و حفاظت نشده، دارد به همین دلیل دریافت واکسن اچ پی وی به صورت رایگان باعث پیشگیری از بروز این بیماری‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: عفونت‌های مقاربتی شامل بیماری سوزاک، سیفلیس و زگیل تناسلی بوده و یکی از راه های موثر جلوگیری از این بیماری‌ها استفاده از واکسن اچ پی وی است که اسم تجاری آن گارداسیل بوده و زمانی که افراد سه دز از این واکسن را در فاصله ۲، چهار و ۶ ماه می زنند، گرفتار این بیماری‌ها نخواهند شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری‌ها، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دختران  ۹ تا ۱۱ سال، واکسن اچ پی وی را  تزریق می‌کنند و  شیوع سرطان دهانه رحم تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

مردانی تصریح کرد: این واکسن به صورت رایگان در کشور ما در دسترس نیست و متاسفانه هزینه بر است. پیش از این، واکسن اچ پی وی قیمت کمتری داشت اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز قیمت آن افزایش پیدا کرد و یک فرد باید سه تا چهار میلیون تومان هزینه کند تا بتواند به صورت کامل علیه اچ پی وی واکسینه شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: این واکسن تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر نیست در حالی که  این واکسن در آفریقای جنوبی، استرالیا، آمریکا و غیره برای همه کودکان با اولویت دختران تزریق می‌شود.  

به گفته مردانی، قرار است واکسن اچ پی وی در آینده نزدیک در ایران تولید شده و به قیمت مناسب توزیع شود، قبل از کرونا قرار بود واکسیناسیون اچ پی وی به لیست واکسیناسیون وزارت بهداشت راه پیدا کند اما بعد از همه گیری کرونا اولویت ها و محدودیت های اعتباری باعث شد اهمیت این مساله از ارج و قرب بیافتد.  

وی خاطرنشان کرد: هر خانمی که ازدواج می‌کند، باید سالی یکبار تست پاپ اسمیر بدهد. این تست برای نمونه برداری از دهانه رحم برای کشف سرطان است. کسانی که این واکسن را تزریق می‌کنند، شاید در عمرشان یک یا دوبار نیاز داشته باشند که تست پاپ اسمیر بدهند و این مساله از نظر اقتصادی برای افراد بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.

این پزشک اظهار داشت: سرطان دهانه رحم  هزینه‌های زیادی را به افراد تحمیل می‌کند بنابراین توصیه می‌شود افراد برای تزریق این واکسن اقدام کنند.  زنانی که در مراکز بهداشت و درمانی دولتی پرونده دارند و توسط متخصصان زنان و زایمان ویزیت می‌شوند، غربالگری برای آنان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha