یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، برای اکثر جوانان، احتمال سکته مغزی غیرممکن به نظر می‌رسد؛ اما چیزی به نام خیلی جوان بودن برای سکته وجود ندارد.

آنچه جوانان باید در مورد سکته مغزی بدانند

درست است که خطر سکته مغزی با افزایش سن افزایش می یابد، اما سکته مغزی در جوانان - حتی نوزادان، کودکان و نوجوانان - نیز اتفاق می افتد. در واقع، طبق مطالعه‌ای که در فوریه ۲۰۲۰ در مجله Stroke منتشر شد، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سکته‌ها در افراد ۱۸ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهد. به طور کلی اغلب کارشناسان سن سکته مغزی جوان را زیر ۴۵ سال می دانند.

حتی اگر میزان کلی سکته در حال کاهش است، به ویژه در افراد بالای ۶۵ سال، در واقع در میان افراد جوان و میانسال در حال افزایش است.تجزیه و تحلیل شهرستان به شهرستان، که در نوامبر ۲۰۱۹ در مجله  Stroke منتشر شد، نشان داد که در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، میزان ابتلا به سکته‌های مغزی در میان افراد میانسال در آمریکا ۳ برابر بیشتر از سکته‌های مغزی در افراد بالای ۶۴ سال بوده است.

چگونه سکته مغزی در افراد جوان می تواند متفاوت باشد

نوع سکته‌هایی که در افراد جوان‌تر دیده می‌شود، معمولاً با آنچه پزشکان در بیماران مسن‌تر مشاهده می‌کنند، متفاوت است.

نوع سکته‌هایی که در افراد جوان‌تر دیده می‌شود، معمولاً با آنچه پزشکان در بیماران مسن‌تر مشاهده می‌کنند، متفاوت است. «اندرو راسمن»، متخصص مغز و اعصاب و مدیر پزشکی مرکز جامع سکته مغزی در کلینیک کلیولند در اوهایو، می‌گوید: «مشکلات خاصی مرتبط با قلب وجود دارد که به نظر می‌رسد علل سکته مغزی در جوانان باشد.

وی افزود، بسیاری از جوانان تا زمانی که دچار سکته مغزی نشده باشند، از داشتن یک بیماری زمینه ای که به سکته مغزی کمک می کند، بی خبرند. عواملی که به سکته مغزی در جوانان کمک می کند، که معمولاً با آنچه پزشکان در افراد مسن سکته مغزی می بینند متفاوت است، شامل موارد زیر است:

مجرای بین دهلیزی باز-دکتر راسمن می گوید از هر ۴ نفر یک نفر سوراخ های کوچکی در دو دهلیز قلب دارد که در بدو تولد وجود دارد اما معمولاً غربالگری نمی شود، بنابراین اکثر مردم نمی دانند که دارای آن هستند.

پاره‌گی شریانی - ۲۵ درصد از سکته های مغزی در افراد زیر ۴۵ سال ناشی از پاره‌گی رگ خونی در گردن است.به گفته راسمن، این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ضربه شلاقی یا ضربه های ورزشی رخ دهد، اگرچه اکثر پاره‌گی ها به صورت خود به خود و بدون ضربه اتفاق می افتد.

رگ های خونی از سه لایه تشکیل شده اند: یک لایه داخلی نازک از سلول ها، یک لایه عضلانی و یک لایه فیبری. لایه سطحی نازک می تواند پاره شود و سپس خون می تواند به دیواره آن رگ نفوذ کند. راسمن می گوید که این موضوع باعث باریک شدن رگ خونی می شود و می تواند علت سکته باشد. با توجه به اعلام کلینیک کلیولند، علائم پاره‌گی شریان می تواند شامل موارد زیر باشد: سردرد درد گردن و صورت به خصوص درد اطراف چشم دوبینی یا افتادگی پلک کاهش ناگهانی حس چشایی.

اختلالات انعقادی برخی از بیماری ها، از جمله بیماری سلول داسی شکل، باعث می شود که خون توده هایی تشکیل دهد که می تواند به لخته تبدیل شود و باعث سکته مغزی در جوانان شود.

راسمن می‌گوید: «اغلب سکته مغزی ممکن است اولین نشانه‌ای باشد که نشان می دهد این جوانان دچار اختلال انعقادی هستند. راسمن توضیح می‌دهد که به طور خاص، مصرف کوکائین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند در حالی که تجمع سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد که باعث لخته شدن می‌شود. خودداری از مصرف مواد مخدر و مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سکته مغزی را در هر سنی کاهش می دهد.

عواملی که جوانان می توانند برای کاهش خطر سکته مغزی کنترل کنند

اگرچه داشتن یک بیماری زمینه‌ای قلبی خارج از کنترل است، اما مطالعات متعدد نشان داده‌اند که بسیاری از عوامل خطری که فرد را در مراحل بعدی زندگی مستعد ابتلا به سکته مغزی می‌کنند، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و چاقی، در حال رایج‌تر شدن هستند. در افراد جوان تر بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، بیش از ۴۲ درصد از بزرگسالان و بیش از ۱۸ درصد از کودکان این کشور چاق هستند.

راسمن می گوید: اگر قبول دارید که سکته مغزی در افراد زیر ۴۵ سال در حال افزایش است، احتمالاً یک دلیل بزرگ چاقی است. فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت. همه اینها عوامل خطر مهم سکته مغزی در هر سنی هستند. چاقی در کودکان و نوجوانان افزایش یافته است و این خطر ابتلا به سکته مغزی را در طول زندگی افزایش می دهد. چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت را افزایش می دهد. همه اینها عوامل خطر مهم سکته مغزی در هر سنی هستند.

خوردن غذاهای سالم، تازه و فرآوری نشده و ننوشیدن نوشیدنی های شیرین هر دو با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. اما به گفته راسمن، مهمترین اصلاح رژیم غذایی که باید در نظر گرفته شود، محدود کردن مصرف نمک است. او می‌گوید: «اگر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید و نمک زیادی مصرف می‌کنید، در کنترل فشار خون بالا که علت اصلی سکته است، مشکل خواهید داشت.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، ۹۰ درصد از کودکان آمریکایی نمک بیش از حد مصرف می کنند که به طور متوسط ۱۰۰۰ میلی گرم بیشتر از حد توصیه شده روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم است. راسمن می‌گوید: فست فودها و غذاهای آماده سرشار از سدیم هستند و بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. اگر به غذای دیگری به جز فست فود دسترسی ندارید ، می توانید در سفارش خود تغییراتی ایجاد کنید، مثلا از آنها بخواهید به سیب زمینی سرخ کرده نمک اضافه نکنند.

ترک سیگار کشیدن

مطالعه ای که در ماه مه ۲۰۱۸ در مجله Stroke منتشر شد، نشان داد که ارتباط قوی بین تعداد سیگارهایی که مردان زیر ۵۰ سال می کشیدند و خطر سکته مغزی ایسکمیک وجود دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که اگرچه ترک سیگار باید هدف باشد، اما حتی ترک سیگار می تواند راهی موثر برای کاهش سکته در مردان زیر ۵۰ سال باشد. دستورالعمل‌های پیشگیری از سکته ۲۰۲۱ انجمن قلب آمریکا (AHA) نیز این ادعاها را تأیید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha