سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 337730

83 هزار تماس با اورژانس در چهارده روز

رئیس مرکز اورژانس تهران می‌گوید 25درصد از مأموریت‌های کشور بر عهده اورژانس است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،یحیی صالح‌طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران معتقد است که سال 1401برای اورژانس نیز سال تازه و متفاوتی بوده است. او به این نکته اشاره می‌کند که پس از 2 سال پرهیز از مسافرت، مردم در سال‌جاری تعطیلات خود را با سفر آغاز کردند و همین باعث شد آمار تماس‌ها و ارائه خدمات در اورژانس نیز افزایش داشته باشد.

83 هزار تماس با اورژانس در چهارده روز

یحیی صالح‌طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران معتقد است که سال 1401برای اورژانس نیز سال تازه و متفاوتی بوده است. او به این نکته اشاره می‌کند که پس از 2 سال پرهیز از مسافرت، مردم در سال‌جاری تعطیلات خود را با سفر آغاز کردند و همین باعث شد آمار تماس‌ها و ارائه خدمات در اورژانس نیز افزایش داشته باشد.

اما همچنان مسئله آزاردهنده در روزهای تعطیلات نوروز برای اورژانس همان مزاحمت‌های تلفنی است که روند کمک‌رسانی را در این مرکز با اختلال‌هایی روبه‌رو می‌کند. او از عدد هزار و 200مزاحمت در روز و فقط در تهران صحبت می‌کند. عددی که در قالب یک شماره باقی نمانده و گاه جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد. با رئیس مرکز اورژانس تهران در این‌باره بیشتر صحبت کرده‌ایم.


نیمه نخست فروردین و تعطیلات نوروز برای اورژانس تهران چگونه بود؟
تعطیلات نوروز امسال بسیار متفاوت از 2 سال گذشته بود. پس از 2 سال درگیری با ویروس کرونا، امسال با گسترش واکسیناسیون و مهار نسبی ویروس، مسافرت آزاد شد و مردم تعطیلات نسبتا ایمن‌تری را گذراندند. اورژانس و خصوصا اورژانس تهران که در حدود 25درصد از ماموریت‌های کشور را بر عهده دارد، از این قاعده و امر مستثنی نبوده و از 15اسفندماه در آماده‌باش کامل قرار گرفت. این آماده‌باش به شکل استقرار کمپ‌های سلامت در ورودی و خروجی شهرهای تهران قرار گرفت.


در 2 هفته تعطیلات چند تماس با اورژانس گرفته شد؟
از نخستین روز فروردین تا 14فروردین 83هزار تماس با 115(اورژانس) گرفته شده است. 40درصد این تماس‌ها منتج به ماموریت شده که امری بی‌سابقه محسوب می‌شود. این تماس‌ها شامل موارد کمک به بیماران قلبی، تنفسی و تصادفات بوده است.


چه روزی شلوغ‌ترین روز تعطیلات برای اورژانس بود؟
شلوغ‌ترین روز کاری اورژانس 13فروردین‌ماه بود با 6هزار و 700تماس و خلوت‌ترین روز کاری 8فروردین بود که 5هزار و 100تماس با اورژانس گرفته شد.


برای روز طبیعت چه تمهیداتی اندیشیده شده بود؟
در روز طبیعت با توجه به اینکه پارک‌ها دایر بود، اورژانس‌ تهران تمهیدات خاصی برای این روز درنظر گرفت. 110موتورآمبولانس به شکل کدهای ویژه در تفرجگاه‌ها مستقر شدند. آمبولانس‌های مستقر شده از 8صبح تا آخرین ساعت فعالیت پارک‌ها و تا زمانی که مردم  پارک‌ها را خالی کنند، حضور داشتند. بعضی از پارک‌ها 8شب و بعضی 12 شب تخلیه شدند و بسته به برنامه کاری آن پارک و حضور مردم در آن بخش نیروهای اورژانس هم مستقر و در آماده‌باش بودند. روز 13فروردین در کدهای استقراری، 140مراجعه‌کننده داشتیم. از این تعداد 41نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند.


پس شما نیز بهره چندانی از این تعطیلات نبرده‌اید.
دستگاه‌هایی مثل اورژانس، نوروزبانان بدون نوروز هستند. از ایام خاص هیچ‌ بهره‌ای نمی‌برند و در آماده‌باش برای خدمت‌رسانی به مردمند. در جاده‌ها و ورودی و خروجی‌های شهر کمپ‌های امداد نوروزی ما مشغول ارائه خدمات بودند. بنابراین وضعیت اورژانس نیز همانند نیروی انتظامی متفاوت است چون با جان مردم سر و کار دارد و تعطیلی در حرفه ما بی‌معناست. باید همین‌جا اعلام کنم که اگر مشکل و اهمال احتمالی در انجام وظیفه‌مان پیش آمده، از طرف همه افراد اورژانس از مردم عذرخواهی می‌کنم.


موارد جالبی در این مدت پیش آمده که منجر به خوشحالی نیروهای شما شده باشد؟
2 مورد سکته فقط جلوی کمپ‌های امداد نوروزی اتفاق افتاد که با احیای نیروهای اورژانس خطر برطرف شد. یکی از این افراد جانباز 8سال دفاع‌مقدس بود که به زندگی بازگشت. در این مدت نه‌تنها با تماس مردمی در خانه مردم حاضر شدیم بلکه مردم نیز به‌خاطر استقرار نیروهایمان در شهر، به ما مراجعه کردند. 12کمپ سلامت در شهر تهران مستقر شده بود؛ 2کمپ سلامت در بزرگراه غدیر، خروجی قم و ورودی تهران، بزرگراه تهران- پردیس در دو طرف، سلفچگان و... .


مسئله‌ای هست که در این مدت آزارتان داده باشد و بخواهید با مردم در میان بگذارید؟
تعداد مزاحمت‌های تلفنی اورژانس آزاردهنده است. شاید بهترین راهکار برای مقابله با این رفتار فرهنگی باشد. باید رسانه‌ها به آن توجه کرده و مردم را از این رفتار غلط آگاه کنند که با ایجاد مزاحمت برای اورژانس دیگران را از این خدمات بی‌بهره خواهند کرد.


روزانه چند مزاحم با اورژانس تماس می‌گیرند؟
800تا 1200تماس مزاحمت تلفنی در روز برای اورژانس اتفاق می‌افتد.


مزاحم‌ها چه کسانی هستند و باعث چه مشکلاتی در شبکه کمک‌رسانی می‌شوند؟
به‌دلیل همین ماموریت‌های غیرضرور نیروهای اورژانس با شوکر مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. در یک تماس با اورژانس وقتی نیروهای ما به محل مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که بیمار ماه‌هاست بیهوش بوده و نیاز به انتقال به بیمارستان ندارد. خانواده به‌خاطر خستگی خودش قصد داشته بیمار را به بیمارستان بفرستد و وقتی نیروی اورژانس به آنها می‌گوید که بیمارشان بیمارستانی نیست، با شوکر مورد حمله و ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

در دیگر کشورها اینگونه است که اگر فردی با اورژانس تماس بگیرد و درخواست آمبولانس کند، اگر مزاحمت ایجاد کرده باشد و درخواستش واقعی نباشد، کل خسارت‌های یک ماموریت را باید پرداخت کند. بنابراین افراد به‌خود اجازه نمی‌دهند مزاحم اورژانس شوند و به مأموران حین فعالیت بگویند «حالا که تا اینجا آمده‌ای فشارم را هم اندازه بگیر یا قند خون من را هم چک کن!» درنظر بگیرید در همین لحظه ممکن است بیماری قلبی با ما تماس بگیرد و ما کد برای اعزام نداشته باشیم.

درنظر بگیرید کدی را که کنار خانه بیمار قلبی است فرستاده شده تا فشار خون فرد دیگری را چک کند. در اینجا مجبوریم کد دورتری را به این نقطه که بیمار مشکل قلبی داشته اعزام کنیم و همین ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد. بنابراین دستگاه‌های نظارتی و قانونگذار باید قوانینی در این‌باره وضع کنند.


به چه جمعیتی در شهر تهران خدمت‌رسانی می‌شود؟
تهران با جمعیت 12میلیونی و 2تا 3میلیون نفری که روزانه برای دریافت خدمات به این شهر مراجعه می‌کنند، به اندازه‌ای امکانات ندارد که بخواهیم با مزاحمت‌های تلفنی کنار آمده و کمک به افراد بیمار را مختل کنیم.


 بیشترین ماموریت مربوط به چه مواردی است؟
بیشترین ماموریت‌ها مختص بیماران قلبی بوده و بعد تصادف‌ها در دومین رده قرار می‌گیرند.


امکانات شما چه اندازه است؟
220پایگاه اورژانس و 150پایگاه موتوری در حالت آماده‌باش هستند. 370پایگاه آمبولانس و موتور به اضافه ایستگاه‌های سلامت و امداد هوایی که ماموریت‌های خوبی انجام داد، در دوران تعطیلات در شهر تهران خدمات‌رسانی کرده‌اند.


آیا برنامه و تمهیدات خاصی برای ماه مبارک رمضان درنظر گرفته‌اید؟
در این ماه نیز در خدمت مردم هستیم. برای شب‌های قدر و روزهای شلوغ این ماه در بعضی از مکان‌ها مثل امامزاده صالح یا مسجد ارگ و... که امکان ازدحام بیشتری در آن نقاط وجود دارد، اورژانس مستقر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha