به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد مواد دارویی توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود و ۶۶۴ میلیون دلار صرف جویی ارزی با تولید مواد دارویی در سال گذشته داشتیم.

۶۶۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با تولید مواد دارویی در سال گذشته

به گزارش  سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، میثم کریمی افزود: به رغم اینکه تحریم کنندگان ایران ادعا دارند دارو جزو اقلام تحریمی نیست اما تعاملات مالی و بانکی برای واردات مواد اولیه دارویی یا داروی کامل امکان پذیر نیست. از این رو شرکت های دارویی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود طی سال های اخیر با موانع بسیاری مواجه شدند تا بتوانند ملزومات تولید را تامین کنند.

وی اظهار داشت: دانشمندان ایرانی موفق شدند تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۷۲ درصد داخلی سازی مواد دارویی دست یابند که بخش قابل توجهی از آنها از طریق شرکت های دانش بنیان داخلی تامین شده است.

کریمی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۰ شرکت عضو سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره و شیمیایی و بسته بندی هستند و از این تعداد ۴۶ شرکت در حوزه تولید ماده موثره دارویی فعالیت دارند. همچنین از ۴۶ شرکت تولیدکننده ماده موثره ۴۲ شرکت دانش بنیان هستند، یعنی بیش از ۹۰ درصد شرکت هایی که در حوزه تولید مواد موثره دارویی فعالیت دارند دانش بنیان هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایران به عنوان سومین کشور بعد از هند و چین در تولید ماده موثره در دنیا معرفی می شود و اتحادیه اروپا که کشورهای زیادی عضو آن هستند تنها ۳۰ درصد از نیاز خودشان را در اروپا تولید می کنند

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ادامه داد: در زمان همه گیری کرونا نیز در خصوص داروهای پر مصرفی که ماده موثره شان داخلی بود و تجویز می شد، کمبود نداشتیم و بسیار آسان از طریق تولید داخل تامین شد. این درحالی است که ایران تحریم های شدیدی را حتی در حوزه دارویی تحمل می کند، انتقال ارز به سختی انجام می شود و یک سری مشکلات داخلی نیز وجود دارد. بنابراین تولید دانش بنیان این مزیت را برای ما ایجاد کرد که در سال های سخت تحریم، مشکلات را کنار بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha