به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایکنا، معاون اداره کل انتقال خون استان تهران بهترین زمان اهدای خون توسط روزه‌داران را صبح اعلام کرد و گفت: روزه‌داری منافاتی با اهدای خون ندارد و پس از اهدا، طی دو تا سه ساعت، مایعات داخل رگ به حالت قبل از اهدای خون باز می‌گردد.

روزه‌داران چه زمانی برای اهدای خون مراجعه کنند؟

مجید مسلمی، معاون اداره کل انتقال خون استان تهران، از بهبود فرهنگ اهدای خون در متن جامعه ایران سخن گفت و اظهار کرد: تلاش‌های فرهنگی صورت گرفته در سال‌های اخیر مؤثر بوده و در حالی که همیشه در اوایل ماه رمضان با کاهش اهدای خون مواجه بودیم، امسال با این مشکل مواجه نشده‌ایم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در تعطیلات عید امسال مردم مراجعه خوبی به مراکز انتقال خون داشتند و نسبت به سال گذشته با افزایش بالای 20 درصد مراجعه مواجه بودیم، گفت: همین استقبال موجب شد وضعیت ذخایر خونی بهبود پیدا کند. با مراجعه خوب مردم در روزهای اول ماه رمضان نیز می‌توانیم به خوبی نیازهای بیمارستان‌ها را پاسخ دهیم.

مسلمی بر لزوم استمرار اطلاع‌رسانی و آگاه سازی برای اهدای خون و انجام برنامه‌های فرهنگی در این خصوص، تأکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد فرهنگ اهدای خون در جامعه در حال نهادینه شدن است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اهدای خون در ماه رمضان باعث ضعف بدن می‌شود؟ گفت: روزه‌داری منافاتی با اهدای خون ندارد چراکه وقتی فرد به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کند، ابتدا توسط پزشک معاینه می‌شود و پس از بررسی وضعیت فرد، از وی خون گرفته می‌شود. تجربه ما نشان می‌دهد تمام افرادی که روزه‌دار هستند و شب قبل از اهدای خون، سحری خورده و صبح برای اهدای خون مراجعه می‌کنند با مشکلی مواجه نمی‌شوند و حتی مسائلی مثل افت فشار خون هم در آنها ایجاد نمی‌شود.

وی از روزه‌دارانی که می‌خواهند خون اهدا کنند تقاضا کرد، ساعت‌های اولیه روز و یا بعد از افطار خون اهدا کنند(مراکز اهدای خون تا 12 شب باز هستند)، همچنین شب قبل از روز اهدای خون، بعد از افطار و در وعده سحر به اندازه کافی آب مصرف کرده و سحری بخورند و در افطار روزی که خون اهدا کرده‌اند نیز مایعات بیشتری مصرف کنند.

مسلمی تصریح کرد: البته هر کسی که هنگام اهدای خون دچار مشکل شود پزشکان متبحر در مراکز اهدای خون حضور دارند و اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند. در ماه رمضان هم اگر کسی احساس کرد پس از اهدای خون دچار ناراحتی شده باید روزه خود را باز کند. چنین مشکلات احتمالی در روزهای عادی سال هم رخ می‌دهد و میزان بروز چنین اتفاق‌هایی در ماه رمضان با سایر روزهای سال تفاوت معناداری ندارد.

خون اهدا شده طی چه مدتی جایگزین می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه چه قدر زمان می‌برد که بدن فرد اهدا کننده خون، خون اهدایی را جایگزین کند؟ گفت: به طور کلی بدن ما اجازه نمی‌دهد که فشار داخل رگ کاهش پیدا کند؛ اگر به هر دلیلی مثل اهدای خون، خون‌ریزی و یا بیماری‌های گوارشی خون از بدن ما خارج شود، بدن بلافاصله از فضای سوم یعنی مایعات بین سلول‌ها، مایع وارد رگ می‌کند و جلوی افت فشار را می‌گیرد.(مگر اینگه مقادیر زیادی خون از بدن خارج شود که این جایگزینی کافی نباشد در این صورت افت فشار خون رخ می‌دهد).

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران اضافه کرد: در اهدای خون کمتر از یک دهم کل خون بدن اهدا می‌شود و در عرض دقایق بعد از اهدای خون آب داخل بافتی وارد رگ‌ها می‌شود و در طول دو تا سه ساعت مایعات داخل رگ به حالت قبل از اهدای خون باز می‌گردد.  

مسلمی در خصوص جایگزین شدن سلول‌های خونی جدید نیز گفت: بین یک تا دو ماه طول می‌کشد که سلول‌های خون جایگزین شود و این نکته مثبتی برای بدن است چراکه موجب رقیق شدن خون و گردش بهتر خون در بدن می‌شود.

وی از انجام پژوهش‌های مستقل در خصوص اهدای خون در ماه رمضان استقبال کرد و گفت: لازم است پژوهش‌هایی در این خصوص انجام شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha