شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 337906

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، عارضه چشم صورتی (ورم ملتحمه) عوامل متعددی از جمله عفونت‌های ویرسی و باکتریایی دارد.

علل بروز عارضه چشم صورتی و راه‌های درمان آن

علل بروز عارضه چشم صورتی (ورم ملتحمه) بسیار متنوع است. از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی گرفته تا آلرژی‌ها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی. ورم ملتحمه خفیف ممکن است به خودی خود از بین برود، اگرچه ناراحت کننده است. سایر شرایط ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی داشته باشند.

ورم ملتحمه (چشم صورتی) چیست؟

ورم ملتحمه خفیف معمولاً باعث قرمزی یک یا هر دو چشم و همچنین خارش، سوزش، اشک ریزش زیاد و احساس شن و ماسه در هنگام پلک زدن می‌شود. علت اصلی هر چه باشد، موارد خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند و اغلب خود به خود ظرف دو هفته بهبود می‌یابند.

نکات مراقبت از خود:

بسیاری از افراد با استفاده از کمپرس سرد یا گرم احساس راحتی می‌کنند. اگر رنگ صورتی چشم شما به دلیل آلرژی است، کمپرس سرد می‌تواند به تسکین خارش و سوزش کمک کند.

اگر علت ویروسی یا باکتریایی وجود داشته باشد، کمپرس گرم می‌تواند قرمزی و تورم را کاهش دهد. برای هر چشم از کمپرس جداگانه استفاده کنید.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، بهتر است تا زمانی که علائم شما به طور کامل برطرف شوند، آن‌ها را بردارید.

پیشگیری خانگی:

اگر علت چشم صورتی مسری باشد، مانند گسترش کراتوکونژونکتیویت اپیدمی (EKC)، باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از گسترش عفونت انجام دهید و این شامل موارد زیر است:

دست‌های خود را به طور مرتب با آب داغ و صابون بشویید.

از تماس با چشم خودداری کنید.

حوله، روبالشی و دستمال سفره مشترک استفاده نکنید.

عدم استفاده از آرایش یا قطره چشم

بالش‌ها و ملحفه‌ها را مرتب بشویید.

اشک‌های مصنوعی که بدون نسخه در دسترس هستند، می‌توانند با افزایش هیدراتاسیون چشم، مشکل را تسکین دهند.

ورم ملتحمه باکتریایی:
ورم ملتحمه باکتریایی معمولاً یک تا دو هفته طول می‌کشد و معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. اگر علائم پس از پنج روز بهبود نیافتند، پزشک ممکن است قطره چشمی آنتی بیوتیکی را توصیه کند.

ورم ملتحمه ویروسی:
ورم ملتحمه ویروسی شایع‌ترین نوع برای والدینی است که کودکان در سن مدرسه دارند. کراتوکونژونکتیویت اپیدمی (EKC) توسط یک آدنوویروس ایجاد می‌شود که نزدیک به سرماخوردگی است. از آن جایی که هیچ داروی ضد ویروسی وجود ندارد که بتواند EKC را درمان کند، عفونت به سادگی باید مسیر خود را مانند سرماخوردگی طی کند.

ورم ملتحمه آلرژیک:
اکثر موارد ورم ملتحمه آلرژیک به صورت محافظه کارانه با آنتی هیستامین‌های بدون نسخه، اسپری‌های بینی، قطره‌های چشمی و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درمان می‌شوند.

منبع: وب سایت جولات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha