به گزارش سلامت نیوز، همه می دانند که مصرف زیاد نمک برای سلامتی مضر است. یکی از جایگزین‌های احتمالی فلفل سیاه است. اما آیا این ادویه تند روی سلامتی شما تاثیری دارد؟

تند و تیز نجات بخش

فلفل سیاه، برای هزاران سال بخشی از طب سنتی هند (آیورودا) بوده است. پزشکان آیورودا بر این باورند که فلفل سیاه دارای خواص « ضد نفخ‌» است – یعنی نفخ شکم را تسکین می‌دهد. در طب سنتی چین از فلفل سیاه برای درمان صرع استفاده می شود.

علم مدرن نشان می دهد که فلفل سیاه در واقع فوایدی برای سلامتی دارد، عمدتاً در نتیجه آلکالوئیدی به نام پیپرین - ماده شیمیایی که طعم تند فلفل ناشی از آن است و یک آنتی اکسیدان قوی دارد. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که مواد مضری به نام رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برند. رژیم غذایی ناسالم، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، مصرف الکل و سیگار می تواند تعداد رادیکال های آزاد را در بدن شما افزایش دهد. میزان زیاد این مولکول‌های ناپایدار می‌تواند به سلول‌ها آسیب رسانده، روندی پیری را تسریع کرده و باعث ایجاد طیفی از بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی عروقی، سرطان، آرتریت، آسم و دیابت شود.

مطالعات آزمایشگاهی در حیوانات و سلول ها نشان داده است که پیپرین موجود در فلفل سیاه با این رادیکال های آزاد مقابله می کند. در یک مطالعه، موش‌ها به چند گروه تقسیم شدند، برخی از موش‌ها با رژیم غذایی معمولی و سایر موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. یک گروه از موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب همراه با فلفل سیاه و گروه دیگری از موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب همراه با پیپرین تغذیه شدند. درنهایت موش‌هایی که با رژیم غذایی پرچرب همراه با فلفل سیاه یا پیپرین تغذیه می‌شدند، در مقایسه با موش‌هایی که فقط با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند، نشانگرهای آسیب رادیکال‌های آزاد بسیار کمتری داشتند. در واقع، نشانگرهای آسیب رادیکال‌های آزاد آنها با موش‌هایی که از رژیم غذایی معمولی تغذیه می‌کردند، قابل مقایسه بود.

پیپرین دارای خواص ضد التهابی است. التهاب مزمن با طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله بیماری های خودایمنی، مانند آرتریت روماتوئید، مرتبط است. در اینجا نیز، مطالعات حیوانی نشان داده پیپرین التهاب و درد را در موش‌های مبتلا به آرتریت کاهش می‌دهد.

فلفل سیاه همچنین می تواند به بدن کمک کند تا برخی از ترکیبات مفید مانند رزوراترول - آنتی اکسیدانی موجود در توت ها و بادام زمینی را بهتر جذب کند. مطالعات نشان می دهد که رسوراترول ممکن است شما را از بیماری قلبی، سرطان، آلزایمر و دیابت محافظت کند. اما مشکل رزوراترول این است که قبل از اینکه روده بتواند آن جذب کند، تجزیه می شود. با این حال، مشخص شده است که فلفل سیاه «دسترسی زیستی» رزوراترول را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، مقدار بیشتری از آن برای استفاده بدن در دسترس است.

فلفل سیاه همچنین جذب کورکومین را که ماده فعال موجود در ادویه ضد التهابی محبوب زردچوبه است، بهبود می بخشد. دانشمندان دریافتند که مصرف گرم پیپرین به همراه کورکومین، دسترسی به کورکومین را در انسان تا 2000 درصد بهبود می بخشد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که فلفل سیاه ممکن است جذب بتاکاروتن، ترکیبی در سبزیجات و میوه ها که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند، بهبود می بخشد. بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. تحقیقات نشان داد که مصرف 15 میلی گرم بتاکاروتن با 5 میلی گرم پیپرین در مقایسه با مصرف بتاکاروتن به تنهایی، سطح بتاکاروتن خون را به میزان زیادی افزایش می دهد.

فلفل سیاه ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان نیز داشته باشد. مطالعات نشان داد که پیپرین تولیدمثل سلول های سرطانی سینه، پروستات و روده بزرگ را کاهش داده و سلول های سرطانی را تشویق به مرگ می کند. محققان 55 ترکیب از انواع ادویه ها را با هم مقایسه کردند و دریافتند که پیپرین در افزایش اثربخشی یک درمان معمولی برای سرطان پستان از نوع تهاجمی ترین نوع سرطان - موثرترین است.

اما در نهایت باید گفت اکثریت این مطالعات در کشت سلولی یا روی حیوانات انجام شده است. با این حال، می توانید مطمئن باشید که اضافه کردن چند نوک قاشق فلفل آسیاب شده ممکن است بسیار برای جلوگیری از بیماری‌ها در بدن شما مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha