کنشگران محیط زیست با تجمع در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواهان توقف عملیات ساخت پتروشیمی در جوار میانکاله شدند.

عالیخانی: صدور مجوز، مشروط به ارائه ارزیابی توان اکولوژیک از سوی کارفرماست که بسیار بعید است

آنها با در دست داشتن تراکت هایی که بر روی آنها دلایل مخالفت با پتروشیمی میانکاله درج شده بود صدای دیگر کنشگران سراسر ایران را به گوش مسوولان محیط زیست کشور رساندند.

یک ساعت پس از تجمع آنها، مسعود عالیخانی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در جمع حاضر شد و با آنها به گفت وگو پرداخت.

عالیخانی پس از شنیدن دغدغه ها و نگرانی های معترضان که تقاضای تغییر مکان پتروشیمی و انتقال آن به نقطه ای دور از مناطق ارزشمند اکولوژیک را داشتند گفت:« سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون برای اجرای طرح پتروشیمی میانکاله هیچگونه مجوزی نکرده است و صدور هر گونه مجوز، مشروط به ارائه ارزیابی توان اکولوژیک از سوی کارفرما و شروط سخت گیرانه دیگری است که بعید است این شروط قابلیت اجرا داشته باشد.»

پتروشیمی میانکاله در اسفند ماه 1400 و در جریان سفر رییس جمهوری بدون طی روندهای قانونی و انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی و با واگذاری و تغییر کاربری غیرقانونی مرتع 90 هکتاری حسین آباد میانکاله کلنگ زنی شد. این طرح با اعتراض دامداران حسین آباد، مردم محلی و نیز کنشگران محیط زیست و پیگیری فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مواجه شده و سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست با فعالان مازندران در سفر رییس جمهوری اعلام کرد که کلنگ زنی این پروژه اعتبار قانونی ندارد.

اعتراض های بیشمار و فراگیر در سراسر کشور به احداث پتروشیمی در میانکاله به دلیل همجواری با ذخیره گاه زیستکره و تالاب بین المللی، منجر به واکنش سخنگوی دولت شد. او با اعلام اینکه دولت به دغدغه های محیط زیستی احترام می گذارد قول رسیدگی به موضوع را داد. همچنین رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که در ملاقات نوروزی با رییس جمهور، درخواست رسیدگی به این تخلف بحران ساز را داشته و رییسی تاکید کرده است که مسائل محیط زیست این طرح باید رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha