به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محققان می گویند کووید۱۹ خطر لخته شدن خون و خونریزی خطرناک را برای ماه ها پس از عفونت در افراد افزایش می دهد.

احتمال لختگی خون در بازماندگان کووید ۱۹ تا ۶ ماه ادامه دارد

به گزارش مدیسن نت، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که کووید ۱۹ یک عامل خطر مستقل برای ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریه و خونریزی است.

به گفته محققان: «یافته‌های ما احتمالاً از جلوگیری از حوادث ترومبوتیک، به‌ویژه برای بیماران پرخطر، و تقویت اهمیت واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ حمایت می‌کند».

برای یافتن این موضوع، محققان دانشگاه اومئا سوئد بیش از یک میلیون نفر در سوئد را که بین ۱ فوریه ۲۰۲۰ و ۲۵ می ۲۰۲۱ مبتلا به کووید ۱۹ بودند، با یک گروه کنترل شامل بیش از ۴ میلیون نفر که تست کوویدشان مثبت نبود مقایسه کردند.

در مقایسه با گروه کنترل، بیماران کووید ۱۹ تا سه ماه پس از عفونت، با خطر بسیار بالا ترومبوز ورید عمقی یا لخته شدن خون در پا روبرو بودند. همچنین خطر آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) تا شش ماه و یک حادثه خونریزی تا دو ماه وجود داشت.

پس از بررسی تعدادی از فاکتورهای مهم، محققان به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلاء به لخته شدن خون در پا در افراد مبتلا به کووید ۱۹ پنج برابر بیشتر است. ریسک آمبولی ریه، ۳۳ بار بیشتر و خطر خونریزی در ۳۰ روز پس از عفونت تقریباً دو برابر بالاتر است.

این مطالعه نشان داد که حتی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خفیف نیز خطر ابتلاء به لخته شدن خون در پا و آمبولی ریه بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha