به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،همه فیبرهای غذایی فایده یکسانی ندارند؛ فیبر غلات، و نه فیبرهای میوه یا سبزیجات، با التهاب کمتر مرتبط هستند. فیبر غلات با خطر کمتر بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

فیبرهای غذایی به یک اندازه برای بدن مفید نیستند

به گزارش ساینس دیلی، محققان دانشکده میلمن کلمبیا بررسی کردند که آیا مصرف فیبر غذایی با کاهش التهاب در افراد مسن مرتبط است و آیا فیبر رابطه معکوس با بیماری‌های قلبی عروقی دارد یا خیر.

نتایج نشان داد که فیبر کل، و به طور خاص فیبر غلات، و نه فیبر میوه یا سبزیجات، به طور مداوم با التهاب کمتر و بروز بیماری قلبی عروقی کمتر مرتبط است. تاکنون اطلاعات محدودی در مورد ارتباط بین فیبر و التهاب در میان افراد مسن وجود داشته است که در مقایسه با افراد جوان دارای میزان بالاتر التهاب هستند.

این تحقیق شامل داده‌هایی از یک گروه بزرگ و مشخص از افراد مسن، با داده‌های دقیق در مورد دریافت رژیم غذایی، التهاب، و ابتلاء به بیماری قلبی عروقی است.

از ۴۱۲۵ بزرگسالی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ در مطالعه سلامت قلب و عروق ثبت نام کردند، شرکت کنندگان یک پرسشنامه در مورد رژیم غذایی دریافت کردند که در هنگام ثبت نام برای افرادی که بیماری قلبی عروقی نداشتند اجرا شد و سپس از لحاظ ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی (سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، و مرگ آترواسکلروتیک قلبی) تا ژوئن ۲۰۱۵ پیگیری شدند. نمونه‌های خون برای نشانگرهای التهاب مورد بررسی قرار گرفتند.

دکتر «روپاک شیواکوتی»، استادیار اپیدمیولوژی از دانشکده میلمن کلمبیا، گفت: «مصرف بیشتر فیبر رژیمی با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. یک فرضیه رایج این است که مصرف فیبر بیشتر التهاب را کاهش می‌دهد و متعاقباً منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. اما یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که یک نوع خاص از فیبر غذایی یعنی فیبر غلات و نه فیبر میوه یا سبزیجات با التهاب کمتر مرتبط است.»

اگرچه داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فیبر به طور کلی ممکن است با بهبود عملکرد روده، اصلاح رژیم غذایی و سیری (به عنوان مثال، کاهش مصرف چربی)، و بهبود متابولیسم پروفایل لیپید و گلوکز، اثرات ضد التهابی داشته باشد، اما این داده‌ها در مورد فیبر غلات صدق می‌کند و نه فیبر میوه و سبزیجات.»

محققان بر انجام مطالعات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha