به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،نتایج یک مطالعه نشان می دهد که حدود ۱۸۰ هزار مرگ قابل پیشگیری طی ۱۴ سال در شهرهای گرمسیری با افزایش سریع آلودگی هوا اتفاق افتاده است.

آلودگی هوا عامل ۱۸۰ هزار مرگ اضافی در مناطق گرمسیری

به گزارش ساینس دیلی، هدف تیم بین‌المللی دانشمندان بررسی شکاف داده‌ها در کیفیت هوا برای ۴۶ کلان شهر آینده در آفریقا، آسیا و خاورمیانه با استفاده از مشاهدات فضایی از ابزارهای ماهواره‌های ناسا برای سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ بود.

این مطالعه، کاهش سریع کیفیت هوا و افزایش قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوای مضر برای سلامتی را نشان می‌دهد. در تمام شهرها، نویسندگان افزایش سالانه قابل توجهی در آلاینده‌هایی که مستقیماً برای سلامتی خطرناک هستند، تا ۱۴ درصد برای دی اکسید نیتروژن (NO۲) و تا ۸ درصد برای ذرات ریز (PM۲.۵) و همچنین افزایش پیش‌سازهای PM۲.۵ تا ۱۲ درصد برای آمونیاک و تا ۱۱ درصد برای ترکیبات آلی فرار فعال یافتند.

محققان این کاهش سریع کیفیت هوا را به صنایع نوظهور و منابعی مانند ترافیک جاده‌ای، سوزاندن زباله و استفاده گسترده از زغال‌سنگ و چوب سوخت نسبت دادند.

دکتر «کارن ووهرا»، محقق ارشد از دانشگاه بیرمنگام، گفت: «سوزاندن آزاد زیست توده‌ها برای پاکسازی زمین و دفع زباله‌های کشاورزی در گذشته به طور عمده بر آلودگی هوا در مناطق استوایی غالب بوده است. تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که در حال ورود به دوره جدیدی از آلودگی هوا در این شهرها هستیم.»

دانشمندان همچنین افزایش ۱.۵ تا ۴ برابری قرارگیری جمعیت شهری در معرض آلودگی هوا در طول دوره مورد مطالعه را در ۴۰ شهر از ۴۶ شهر برای NO۲ و ۳۳ شهر از ۴۶ شهر برای PM۲.۵ مشاهده کردند که ناشی از ترکیبی از رشد جمعیت و بدتر شدن سریع کیفیت هواست.

بر اساس این مطالعه، تعداد مرگ زودهنگام افراد به دلیل قرارگیری در معرض آلودگی هوا، در شهرهای جنوب آسیا، به ویژه داکا در بنگلادش و شهرهای بمبئی، بنگلور، کلکته، حیدرآباد در هند، بیشترین میزان را داشته است.

محققان می‌گویند در حالی که تعداد مرگ و میرها در شهرهای گرمسیری آفریقا در حال حاضر به دلیل پیشرفت‌های اخیر در مراقبت‌های بهداشتی در سراسر این قاره که منجر به کاهش کلی مرگ و میر زودرس می‌شود کمتر است، بدترین اثرات آلودگی هوا بر سلامت احتمالاً در دهه‌های آینده رخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha