دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،امروزه مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشورهای جهان، بیماری های قلبی و عروقی است و سالانه عده زیادی از افراد جامعه به شمار این بیماران افزوده می‌شود.

روزه داری و بیماری‌های قلبی و عروقی

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت: تمایل این بیماران برای روزه داری موجب شده که پزشکان و مشاوران تغذیه همواره مورد سوال قرار گیرند تا از عدم ضرر و آسیب روزه داری برای خود مطمئن شوند.

تاثیر کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه داری بر بیماران قلبی

راضیه حسینی گفت: اگر چه تاکنون چیزی در این زمینه به طور قطع ثابت نشده است، در مواردی مانند بیماری قلبی کنترل نشده و نارسایی قلبی شدید ممکن است منجر به افزایش احتمال برخی پیامدهای بعدی شود.

به گفته او، به طوری که نخـوردن و نیاشـامیدن اگر حساب شده باشد می‌تواند حتی مفید باشد. به طور کلی دهیدراتاسیون در حد معمولی در روزه دارها مشکل ایجاد نمی‌کند، مگر کـسانی کـه داروهـای «وازودیلاتور» و «دیورتیک» مصرف می‌کنند که امکان سرگیجه در آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین نکته مهـم، تنظیم دارویی برای این بیماران است.

توصیه‌های تغذیه‌ای در وعده‌های سحر و افطار برای بیماران قلبی

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت: بیماران بهتر است تا حد امکان داروهای ادرارآور را به جای سحر در وعده افطـار اسـتفاده کنند تا دچار کم آبی نشوند.

حسینی گفت: این افراد باید تعداد دفعات وعده‌های غذایی را زیاد و حجم غذا را کاهش دهند. چرا که خوردن غذاهای سنگین در وعده‌های کم، کار قلب را افزایش داده و ایسکمی و نارسایی آن را تشدید می‌کند.

او گفت: توصیه می‌شود از مواد دیر هضم با منابع فیبر کافی مثل سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده شود، چرا که علاوه بر تاثیر مثبت روی قلب، در جلوگیری از گرسنگی و تشنگی بسیار مؤثر است.

حسینی گفت: بیماران باید از مصرف مقدار زیاد غذای چرب در هنگام افطـار و سـحر خـودداری کنند، هنگام افطار غذای سبک مصرف کنند و دو تا سه ساعت بعد، شام کامل‌تری را میـل کنند، همچنین بیمار باید در هنگام روزه داشتن از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کند و بهتر است سه تا چهار ساعت بعـد از افطار ورزش کند.

او گفت: متخصصان توصیه می‌کنند که ۳ تا ۶ ماه بعد از عمل جراحی قلب، حتـی در صورت موفقیت آمیز بودن آن، از روزه داری خودداری شود.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب غیراشباع چند زنجیره‌ای مثل کانولا (کلزا)، زیتون، سویا، آفتابگردان، گلرنگ و ذرت را در وعده‌های غذایی خود جایگزین روغن‌های جامد مصرف کنند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت: از مصرف منابع فلاونوئیدها از جمله انگور، چای سبز و سیب در فاصله افطار و سحر غافل نشوند و مصرف انواع سبزی مثل کلم، کدو سبز، پیازچه، گل کلم، هویج، سبزی‌های سبز تیره و سبزی‌های سالادی در وعده‌های سحر و افطار گنجانده شود زیراحاوی عوامل محافظت کننده (مثل فولات، ویتامین سی و فلاوونوئیدها) در برابر بیماری‌های قلبی هستند.

حسینی گفت: روزه به طور کلی برای این بیماران مفید است. اگر چه ممکن است روزه داری طولانی علائم ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش دهد و در مواردی حتی با تشدید بیماری‌های ایسکمیک قلبی همراه باشد؛ بنابراین در همه بیماران قلبی در مورد روزه داری نمی‌توان نسخه واحد و یکسانی تجویز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha