شناخت انواع قطره‌های چشمی و کاربرد آن، به شما کمک می‌کند تا در هنگام بروز بیماری‌های چشم، بتوانید بهترین گزینه را انتخاب و از چشم‌های خود محافظت کنید

با کاربرد انواع قطره‌های چشم آشنا شوید!

اگر برای رفع خشکی و تحریک شدن چشم‌ها به داروخانه مراجعه کردید تا قطره چشم خریداری کنید، مطمئناً برای انتخاب قطره از میان قفسه‌های بی‌پایان دچار مشکل می‌شوید. در این لحظه سؤالی که برایتان مطرح می‌شود این است که " آیا مهم است از میان انواع قطره چشم، کدام یک را انتخاب کنم؟ "بله، حتماً همین‌طور است. بدون شک با انتخاب اشتباه نه تنها مشکل چشم‌هایتان درمان نشود، بلکه ممکن است با علائم جدی‌تری روبرو شوید.

پس در ادامه همراه ما باشید تا با کاربرد انواع قطره چشم آشنا شوید و بدانید هنگام مواجه شدن با عارضه‌های چشمی، کدام قطره مناسب است.

کاربرد انواع قطره‌های چشم 

قطره‌های چشمی محلولی آبی یا روغنی هستند که به‌منظور درمان و عارضه‌های چشمی به کار می‌روند. اگرچه برخی از این قطره‌ها دارای خطرات خاصی نیستند اما بهتر است تحت‌نظر پزشک متخصص مصرف شوند. در ادامه به انواع قطره‌های چشمی اشاره می‌کنیم.

قطره کلرامفنیکل

قطره کلرامفنیکل، جز آنتی‌بیوتیک‌های ارزان محسوب می‌شود که به‌منظور درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. افرادی که به عفونت‌های خفیف سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار هستند به‌هیچ‌عنوان نباید از این دارو استفاده کنند. در صورتی که بیمار به این قطره حساسیت داشته باشد و در طول درمان و استفاده از این قطره متوجه آن شود می‌بایست استفاده آن را قطع کند.                    

قطره کتورولاک 

قطره کتورولاک، در اشکال دیگری مانند آمپول و قرص نیز وجود دارد که بی شک قطره چشمی آن می‌توانند تأثیرگذارتر و همچنین دارای عوارض کمتری باشد. این قطره معمولاً بعد از عمل جراحی آب مروارید به‌منظور درمان خارش و التهاب تجویز می‌شود.

قطره استریل چشمی سیپلکس 

این قطره که به‌عنوان یک قطره ضد باکتریایی معرفی شده است به‌منظور درمان زخم قرنیه و التهاب ملتحمه باکتریایی کاربرد دارد. قطره سیپلکس همانند قطره‌های دیگر می‌تواند عوارض جانبی از جمله حساسیت، خارش و ورم داشته باشد.

قطره فلوکورت 

قطره فلوکورت، که نام دیگر آن فلورومتولون نام دارد به‌منظور درمان التهاب قرنیه و ملتحمه به کار می‌رود. این دارو همانند دیگر قطره‌های چشمی دارای عوارضی از جمله سوزش، خارش و... است که در صورت تشدید آن می‌بایست با پزشک در میان گذاشته شود. این قطره معمولاً بعد از عمل لیزیک به بیمار تجویز می‌شود.  

شناخت انواع قطره‌های چشمی، موضوعی مهم است.

قطره هایپروملوز 

این قطره جز قطره‌های چشمی است که به‌منظور رفع خشکی چشم استفاده می‌شود. یکی از عوارض برجسته این قطره، تاری بعد از استفاده است که توصیه می‌شود بعد از استفاده قطره هایپروملوز به‌هیچ‌عنوان کارهای مهم از جمله رانندگی و کار با دستگاه‌های خطرناک را انجام ندهید.

قطره بتازونیت

قطره بتازونیت، برای درمان آلرژی، التهاب، آلرژی، آب مروارید، آب سیاه، حساسیت‌های کوتاه مدت چشمی و بعد از جراحی لازک و لیزیک پیشنهاد می‌شود که بعد از استفاده در دوره توصیه شده پزشک، التهاب، قرمزی و سوزش چشم رفع خواهد شد. این نوع قطره چشمی ممکن است با عوارض ناچیزی مانند سردرد، سوزش چشم، تاری دید و درد چشم همراه باشد.

قطره لاتانوپروست 

قطره لاتانوپروست، به‌منظور کاهش فشارهای درون چشم، درد، سوزش، خارش و تاری دید تجویز می‌شود که از بروز بیماری‌های حاصل از آسیب دیدگی عصب بینایی مانند گلوکوم و آب سیاه جلوگیری می‌کند. هنگام استفاده از این قطره حتماً نسبت به تداخل دارویی آن اطلاعات کامل به‌دست آورید و در صورتی که دارو خاصی مصرف می‌کنید، به پزشکتان اطلاع دهید.

قطره نپافناک 

قطره نپافناک، برای کاهش درد و تورم بعد از جراحی آب مروارید تجویز می‌شود که جز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. اگر از این قطره استفاده می‌کنید، حتماً اطلاعات داخل بسته را بخوانید و از استفاده بیش از حد آن بپرهیزید.

قطره پرکورد 

قطره پرکورد، به توصیه پزشک برای درمان التهاب آلرژیک پلکی، قرنیه و قسمت قدامی کره چشم و bullar ملتحمه چشم استفاده می‌شود که نحوه استفاده آن 1 الی 2 قطره، طی 2 الی 4 مرتبه در روز است. این قطره حاوی پردنیزولون است که بخوبی می‌تواند التهابات حاصل از عوامل مختلف را درمان کند و برای پیوند قرنیه، آب مروارید، قرمزی چشم و سوزش چشم بسیار مناسب است.

شناخت انواع قطره چشم، در هنگام درمان، کمک شایعی می‌کند.

قطره آزوپت 

قطره آزوپت، در درمان فشار داخل چشمی که به‌دلیل افزایش فشار خون چشمی یا گلوکوم با زاویه باز اتفاق می‌افتد، مؤثر است که ممکن بووده به تنهایی یا همراه با بتابلاکرها تجویز شود. اگر هنگام استفاده از این قطره با عوارض موضعی چشم مانند التهاب ملتحمه و واکنش‌های پلک مواجه شدید، سریعاً مصرف دارو را قطع کنید.

قطره هومیدرین 

قطره هومیدرین، برای اندازه‌گیری دقیق خطاهای انکساری، حذف التهاب‌های شدید عنبیه با کمک گشاد کردن مردمک و برطرف کردن انقباض عضلات جسم مژگانی، رفع تاری دید و ایجاد میدریاز قبل و بعد از جراحی استفاده می‌شود. نحوه استفاده از آن، 1 قطره 2 الی 3 مرتبه در روز است که معمولاً به بیماران دارای چشم‌های تیره استفاده در هر 3 یا 4 ساعت پیشنهاد می‌شود.

قطره سیکلوسپورین 

قطره سیکلوسپورین، چشمی به‌منظور افزایش اشک و کاهش التهاب به‌کار می‌رود که ممکن است با عوارض جانبی مانند تاری دید، احساس جسم خارجی، تورم پلک، درد و سوزش همراه باشد. در صورت استفاده از این دارو و دیگر قطره‌های چشمی بهتر است حدود 15 دقیقه فاصله زمانی در نظر بگیرید.

سخن پایانی

گاهی اوقات مشکل چشم‌ها تنها با استفاده از چند قطره درمان می‌شود و عارضه خاصی به دنبال ندارد. اما اگر احساس کردید مشکلتان به راهکاری بهتر از قطره نیاز دارد و یا بعد از استفاده قطره از بین نمی‌رود، حتماً به پزشک متخصصی، مانند دکتر مریم روشنی (https://dr-roshani.com/) مراجعه کنید.همچنین اگر مصرف قطره باعث ایجاد آلرژی و حساسیت چشم‌ها شده و بینایی چشم‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، خیلی سریع برای دریافت ویزیت اضطراری اقدام کنید.

منبع: https://dr-roshani.com/drug/1046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha