به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری گفت: برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، قلبی و شرایط زمینه ای بیماران، احتمال افزایش میزان سنگ کلیه را بالا می‌برد.

احتمال ایجاد سنگ کلیه در بیماران دیابتی و فشارخون/ برخی داروها سنگ‌سازند

روزبه روحی نژاد، فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری  اظهار کرد: سنگ‌های سیستم ادراری، بسیار در میان مردم شیوع دارد و این شیوع به منطقه جغرافیایی،گروه‌های سنی، مشاغل و ... بستگی دارد.

وی افزود: برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، قلبی و شرایط زمینه ای بیماران، احتمال افزایش میزان سنگ کلیه را بالا می‌برد.

فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری با اشاره به تأثیر برخی داورها در تشکیل سنگ کلیه، ابراز کرد: ممکن است مصرف برخی داروها موجب تشکیل سنگ کلیه در برخی بیماران شود.

وی ادامه داد: شیوع تولید سنگ در آقایان بیشتر از زنان است و در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال میزان ابتلا به سنگ در مردان بیشتر است.

 روحی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا املاح موجود در آب می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود، خاطرنشان کرد: اینکه املاح موجود در آب در تشکیل سنگ موثر است یا خیر، بررسی موارد بسیاری نشان داده که تأثیری در تشکیل سنگ کلیه و مثانه ندارد.

 وی ادامه داد: یکی از سوالات این است که چرا سنگ تشکیل می شود، تشکیل سنگ یک فرآیند است که عواملی مانند کلسیم و منیزیم باعث تشکیل سنگ و سیترات مانع تشکیل سنگ در بدن می‌شود. در واقع وقتی تعادل مواد سنگ ساز  و مانع سنگ به هم بریزد، سنگ در بدن تشکیل می‌شود.

 فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری تأکید کرد: سیترات‌ها که مانع تشکیل سنگ در بدن افراد هستند به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارند، در برخی از افراد به صورت مادرزادی، شرایط مکانی یا کاری، تولید این ماده ضد سنگ در بدن آنها کاهش می یابد و این‌ها مستعد تشکیل سنگ در بدن هستند.

وی تأکید کرد: تشخیص سنگ‌های ادراری موضوع بسیار مهمی است، دقیق ترین روش برای تشخیص این سنگ‌ها، سی تی اسکن بدون رنگ است، بسیاری از اوقات ممکن است فردی با درد شکم مراجعه کند و این سی تی اسکن در ۹۹ درصد سنگ‌ها را شناسایی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha