سنگ کلیه می تواند باعث بروز علائم مربوط به دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و انسداد روده و همچنین اسهال یا یبوست شود.

آیا سنگ کلیه باعث یبوست می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف ام دی، علائم مرتبط با GI ناشی از سنگ کلیه ممکن است خطر ابتلا به مشکلات گوارشی را نیز افزایش دهد. مشکلات رایج مرتبط با سنگ کلیه شامل سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و انسداد روده است. همچنین با مبتلا شدن به سنگ کلیه ممکن است اسهال یا یبوست را تجربه کنید.

سنگ کلیه چگونه بر عملکرد روده تأثیر می گذارد؟

وجود سنگ کلیه می تواند باعث التهاب در روده و همچنین منجر به تغییر در عملکرد روده شود.

برخی از داروها برای درمان سنگ کلیه نیز می توانند خطر یبوست را افزایش دهند.

سنگ های بزرگ همچنین ممکن است باعث ایجاد انسداد فیزیکی در دستگاه ادراری شوند که به نام بیماری سنگ ادراری شناخته می شود و می تواند منجر به احتباس بیش از حد شود. هنگامی که ادرار غلیظ در مثانه جمع می شود، می تواند بر روده ها فشار وارد کند و منجر به تغییر در حرکت و عملکرد آن شود.

چه زمانی عملکرد روده غیر طبیعی شناخته می شود؟

عملکرد غیر طبیعی برای توصیف وضعیتی استفاده می شود که در آن الگوی طبیعی حرکات روده قطع می شود و می تواند باعث تغییر در فرکانس، قوام و حجم مدفوع شود. هنگامی که حرکات طبیعی روده قطع یا کند می شود، می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

  • یبوست
  • اسهال
  • نفخ
  • درد شدید در ناحیه شکم

این مشکلات گوارشی می تواند ناشی از بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری التهابی روده (IBD) و سنگ کلیه باشد. از سوی دیگر، عملکرد طبیعی سیسیتم گوارشی به حرکات منظم روده اشاره دارد.

اگرچه تعداد دفعات اجابت مزاج هر فرد می تواند متفاوت باشد، اما یک سیستم گوارش سالم معمولاً به شما امکان می دهد به راحتی مدفوع را از سه بار در هفته تا سه بار در روز دفع کنید.

چطور یبوست ناشی از سنگ کلیه را کاهش دهیم؟

اگر تغییراتی را در حرکات روده به دلیل سنگ کلیه تجربه کرده اید، چند کار وجود دارد که می توانید برای ایجاد عملکرد طبیعی انجام دهید.

برای کنترل وضعیت شما افزایش مصرف مایعات با نوشیدن آب بیشتر و هیدراته ماندن ضروری است. نوشیدن آب مواد معدنی بالقوه مضر را دفع می کند، اما همچنین به نرم شدن مدفوع برای تقویت حرکات منظم روده کمک می کند.

گنجاندن فیبر بیشتر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات، در رژیم غذایی شما نیز می تواند از یبوست جلوگیری کند.

اگر مشکلات حرکت روده شما مداوم یا شدید است، ممکن است لازم باشد با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی جایگزین صحبت کنید. آنها ممکن است ملین ها یا داروهای ضد اسهال را تجویز کنند تا به شما در مدیریت علائم و بهبود عملکرد طبیعی روده کمک کنند.

آیا می توانید از سنگ کلیه جلوگیری کنید؟

اگرچه همیشه نمی توان از تشکیل سنگ جلوگیری کرد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ایجاد آنها انجام دهید. این روش ها همچنین خطر اختلال در عملکرد روده را به حداقل می رساند.

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که هیدراته بمانید. نوشیدن آب کافی به دفع مواد معدنی و سایر موادی که در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند کمک می کند. همچنین می توانید تغییراتی در رژیم غذایی مانند کاهش مصرف نمک و مصرف کمتر پروتئین حیوانی ایجاد کنید. اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، پزشک ممکن است داروها یا مکمل هایی را برای جلوگیری از تشکیل سنگ توصیه کند.

چه زمانی باید در مورد سنگ کلیه و حرکات روده به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شک دارید که ممکن است سنگ کلیه داشته باشید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. آنها قادر خواهند بود تعیین کنند که آیا می توانید سنگ کلیه خود را به طور طبیعی دفع کنید یا به مداخلات پزشکی بیشتری نیاز دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha