چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 338188

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، تحقیقی جدید نشان داده مصرف مکمل امگا ۳ در دوزهای بالا می‌تواند احتمال ابتلا به‌نوعی آریتمی قلبی به نام فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. هرچند فیبریلاسیون دهلیزی خطرناک نیست اما می‌تواند منجر به عوارض قلبی و عروقی مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی شود.

مصرف زیاد مکمل امگا ۳ به ضرر قلب است

الگوهای تغذیه‌ای که تاکید بر مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ دارند، اغلب برای سلامت قلب و عروق مفیدند و حتی جهت کاستن از ریسک بیماری‌های قلبی به بیماران توصیه می‌شوند.


یافته‌های تحقیق جدید چیست؟


مطالعه‌ای که به‌تازگی در نشریهٔ Circulation منتشر شده دریافته مکمل‌های امگا ۳ تا حدودی با ریسک بیشتر فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط داشته است. این ریسک با مقدار مصرف مکمل امگا ۳ مرتبط بوده است، به عبارتی دیگر افرادی که بیشتر مکمل امگا ۳ مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار داشتند.
محققان می‌گویند بیمارانی که روزانه بیشتر از یک گرم امگا ۳ مصرف می‌کردند، ۴۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار داشتند.
خوب است بدانید ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی با استرس، فشارخون بالا، دیابت، چاقی، مصرف الکل و بیماری قلبی بالا می‌رود. فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین آریتمی قلبی است و تقریباً ۱۵ درصد از افراد ۸۰ تا ۸۵ سال به این عارضه دچار می‌شوند.

به‌طورکلی امگا ۳ بخشی از یک سبک زندگی سالم و دوستدار قلب محسوب می‌شود اما بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند امگا ۳ را از منابع غذایی دریافت کنیم، نه از مکمل‌ها.


در اوایل سال گذشته تحقیقی انجام شده بود که نشان می‌داد امگا ۳، ریسک فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش نمی‌دهد؛ اما برخی مطالعات دیگر نشان می‌دهند امگا ۳ این ریسک را بیشتر می‌کند. نتایج جورواجور باعث شد محققان این مطالعهٔ جدید تحقیق دقیق‌تری انجام دهند تا بفهمند چرا یافته‌ها تا این حد متفاوت‌اند.
محققان نتایج هفت آزمایش کنترل شده را با هم مقایسه کردند که بر ارتباط مصرف مکمل امگا ۳ و ریسک فیبریلاسیون دهلیزی متمرکز بودند. این مطالعات تفاوت‌های زیادی با هم داشتند و از دوزهای متفاوت امگا ۳ استفاده کرده بودند.
مطالعاتی که در آنها از یک گرم امگا ۳ یا کمتر استفاده شده بود منجر به افزایش ریسک فیبریلاسیون دهلیزی نشده بودند، اما تحقیقاتی که در آنها بیشتر از یک گرم امگا ۳ استفاده شده بود، ریسک بالاتری از فیبریلاسیون دهلیزی را به دنبال داشتند.

آیا پزشکان باید امگا ۳ تجویز کنند؟


هرچند ممکن است یافته‌های جدید برای تأیید ارتباط بین امگا ۳ و فیبریلاسیون دهلیزی کافی نباشند اما هشداری برای پزشکان است که وقتی می‌خواهند دوزهای بالایی از مکمل‌های امگا ۳ را برای بیماران تجویز کنند، دقت و بررسی بیشتری بنمایند. گفته می‌شود بیمارانی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند اغلب دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند و طول عمرشان به اندازهٔ بیمارانی که این عارضه را ندارند نیست؛ بنابراین پیداکردن راه‌هایی برای کاستن از ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یک اولویت است.
امید پزشکان به این بود که مکمل امگا ۳ بتواند در واقع جلوی بیماری‌های قلبی را بگیرد اما معلوم شد که این طور نیست. به‌هرحال لازم است بدانید مکمل‌های امگا ۳ با دوزهای بالا که منجر به افزایش ریسک فیبریلاسیون دهلیزی می‌شوند بدون نسخهٔ پزشک به فروش نمی‌رسند (OTC نیستند)؛ بلکه فقط باید با تجویز پزشک فروخته شوند.
در تحقیقات انجام شده که مصرف امگا ۳ را به فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط دانسته‌اند، از مکمل‌های تجویزی امگا ۳ استفاده شده بود که معمولاً برای افرادی تجویز می‌شوند که تری‌گلیسرید خونشان بسیار بالاست. تری‌گلیسرید نوعی چربی خون است که باعث افزایش احتمال سکته قلبی و سکته مغزی می‌شود.
هرچند شواهدی مبنی بر مؤثر بودن مصرف مکمل امگا ۳ برای کاهش تری‌گلیسرید خون وجود دارد اما این شواهد تا حدودی ضد و نقیض‌اند. بالاخره نمی‌توان با قطعیت گفت که مصرف مکمل امگا ۳ برای قلب خوب است یا نه و باید در تجویز آن احتیاط کرد.

چرا به امگا ۳ نیاز داریم؟


امگا ۳ محافظ قلب و مغز و حتی سلامت چشم است. مطالعات نشان داده‌اند امگا ۳ می‌تواند از افراد در برابر بیماری‌ها محافظت کرده و به طول عمر بیشتر کمک کند.
انسان در بدن خود قادر به ساختن اسیدهای چرب امگا ۳ نیست و ما مجبوریم به طریقی امگا ۳ مصرف کنیم.

سه نوع اصلی امگا ۳ شامل موارد زیر می‌شود:


. ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)
. دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA)
. آلفا لینولئیک اسید (ALA)
EPA و DHA اساساً در ماهی وجود دارند و ALA در منابع گیاهی یافت می‌شود، خصوصاً در بذرکتان و گردو. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند در هفته دو وعده ماهی، خصوصاً ماهی‌های چرب، مصرف کنیم که می‌تواند سالمون یا ساردین باشد.


به‌طورکلی امگا ۳ بخشی از یک سبک زندگی سالم و دوستدار قلب محسوب می‌شود اما بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند امگا ۳ را از منابع غذایی دریافت کنیم، نه از مکمل‌ها. ضمناً مهم است که بدن را هیدراته نگه داریم و انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، حبوبات و غلات کامل بخوریم. ضمناً محدودکردن مصرف نمک و چربی و قند اضافی نیز لازم است، زیرا قرار بر این است که در هر چیزی تعادل را حفظ کنیم.
ورزش نیز فاکتور مهم و ضروری دیگری در سلامت قلب است. همهٔ افراد باید در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی و دو جلسه تمرین قدرتی انجام دهند. فراموش نکنید که راه‌هایی پیدا کنید که در طول روز بیشتر راه بروید یا بایستید.

در مورد مصرف مکمل با پزشکتان مشورت کنید


شما باید در مورد مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید، از جمله مکمل امگا ۳. سازمان غذا و دارو دستورالعملی در مورد مکمل امگا ۳ ارائه نداده است و به همین دلیل حتماً باید این مسئله را با پزشک مطرح کنید.
بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما بکنیم این است که سعی کنید مواد مغذی لازم برای بدنتان را تا جایی که ممکن است از غذاها دریافت کنید. اما به حرف پزشکتان نیز گوش بدهید و نسبت به مکملی که قرار است مصرف کنید آگاه و مطلع باشید.
از سویی دیگر، با توجه به یافته‌های تحقیق جدیدی که درباره‌اش حرف زدیم حتماً لازم است مطمئن شوید که دوز مصرفی امگا ۳ تان بالا نباشد. نکتهٔ آخر اینکه هر مکملی عوارضی دارد و به همین دلیل باید از پزشک سؤال کنید مکمل موردنظر واقعاً برایتان ضروری است یا نه و اگر لازم است دقیقاً چه اندازه باید آن را مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha