سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از شناسایی حدود ۳۵۰ هزار کودک دچار آمبلیوپ از زمان شروع برنامه طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال (سال ۱۳۷۵) تاکنون خبر داد.

شناسایی کودکان دچار "تنبلی چشم" با غربالگری/پرداخت کمک هزینه درمان به خانوارهای نیازمند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر فاطمه عباسی درخصوص طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال، با بیان اینکه هدف از این برنامه ارتقاء سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در کشور است که از الگوی سطح‌بندی ارائه خدمات استفاده می‌شود، گفت: در سطح اول غربال کودکان گروه هدف با چارت و دستگاه غربالگری و توسط افراد آموزش دیده انجام می‌شود. اگر کودک، ارجاعی تشخیص داده شود، جهت انجام معاینات تخصصی به سطح دوم (اپتومتریست‌ها) ارجاع و معاینه می‌شود و در صورت نیاز به سطح سوم (چشم پزشکان) ارجاع شده و تحت درمان قرار می‌گیرد.

 سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در کلیه مراحل، کودکان بیمار تا درمان کامل تحت پیگیری قرار می‌گیرند، گفت: اگر خانواده‌ها در تامین هزینه‌های درمان دچار مشکل باشند این هزینه‌ها در قالب کمک هزینه به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

به گفته عباسی، از زمان شروع برنامه طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال (سال ۱۳۷۵) تاکنون حدود ۴۸ میلیون مورد غربال انجام شده که حدود ۳۵۰ هزار کودک دچار آمبلیوپ شناسایی شدند.

وی ادامه داد: عملکرد غربالگری اختلالات بینایی و آمبلیوپی در سال ۱۴۰۰، حدود ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار کودک بود که ۱۹ هزار کودک دچار آمبلیوپ شناسایی شدند.

عباسی در ادامه به هزینه اثربخشی پیشگیری از تنبلی چشم برای سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: کمک هزینه فرد کم‌بینا یا نابینا در سازمان بهزیستی به طور متوسط معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه است.  

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ کودک دچار آمبلیوپ از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم شناسایی شدند، درخصوص هزینه سالانه یارانه این تعداد، اظهار کرد: حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان برای سازمان است. صرفا هزینه توانبخشی این افراد که طی ۱۰ سال در نظر گرفته شد، رقم حدود ۴۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان محاسبه می‌شود که این حداقل هزینه بدون احتساب تورم سالانه سازمان برای هر فرد نابینا و کم بیناست. در صورتی که بودجه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۹۰ تاکنون حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده است؛ به این معنی که سازمان بهزیستی با هزینه کرد ۷۰ میلیارد تومان طی ۱۰ سال اخیر برای این برنامه مبلغ ۴۳ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان در هزینه توانبخشی صرفه جویی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha