مطالعات حیوانی برای بررسی اثرات استفاده از سیگارهای الکترونیکی در طعم‌های مختلف، نشان دهنده ایجاد التهاب در برخی اندام است.

طعم مختلف سیگارهای الکترونیک دلیل بروز بیماری های متفاوت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، تحقیقات جدید تیمی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، اثرات استفاده مزمن از سیگار الکترونیکی مبتنی بر التهاب در مغز، قلب، ریه‌ها و روده بزرگ را بررسی کرده است. مطالعات گسترده بر روی موش نشانگرهای التهابی متنوعی را در اندام‌های مختلف سیگار الکترونیکی نشان داد و التهاب عصبی برجسته‌ترین اثر نامطلوب آن بود.

لورا کروتی الکساندر، نویسنده ارشد مطالعه جدید، توضیح داد که اکثر مطالعات قبلی سیگارهای الکترونیکی بر روی دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند خودکارهای ویپ متمرکز شده‌اند.

کروتی الکساندر گفت: این سیگارهای الکترونیکی جدید در پنج یا چند سال اخیر محبوب شده اند؛ بنابراین ما اطلاعات زیادی در مورد اثرات طولانی مدت آن‌ها بر سلامتی نداریم.

محققان برای بررسی اثرات استفاده از این محصولات برای مدت طولانی، موش‌های جوان را در معرض ذرات معلق در هوا از دو طعم JUUL (نعنا و انبه) قرار دادند. حیوانات به مدت ۲۰ دقیقه، سه بار در روز، تا ۱۲ هفته در معرض آئروسل‌های سیگار الکترونیکی قرار گرفتند.

پس از سه ماه قرار گرفتن در معرض، مهمترین نشانگرهای التهابی در مغز حیوانات یافت شد. افزایش علائم التهابی به ویژه در ناحیه‌ای از مغز به نام هسته اکومبنس متمرکز بود.

شناخته شده است که این ناحیه مغز در اصلاح رفتار، به ویژه تاثیرگذاری بر رفتارهای مضطرب یا افسردگی نقش دارد. محققان با احتیاط تاکید می‌کنند که مطالعه آن‌ها شامل ردیابی تغییرات رفتاری در حیوانات نمی‌شود؛ بنابراین در این مرحله اثرات این نوع قرار گرفتن در معرض سیگار الکترونیکی بر سلامت روان کاملاً فرضی است.

کروتی الکساندر فرضیه‌ای را مطرح کرد که بسیاری از کاربران JUUL نوجوانان یا جوانانی هستند که مغزشان هنوز در حال رشد است؛ بنابراین بسیار وحشتناک است که بدانیم چه اتفاقی ممکن است در مغزشان بیفتد، با توجه به این که این موضوع چگونه می‌تواند بر سلامت روان و رفتار آن‌ها تاثیر بگذارد.

جالب توجه است، محققان همچنین تفاوت‌های قابل توجهی در بیان ژن التهابی بین دو طعم مختلف JUUL پیدا کردند. الگوهای التهابی بین طعم‌ها به ویژه در روده بزرگ و قلب متفاوت بود. محققان پیشنهاد می‌کنند که این نشان می‌دهد که تفاوت‌های اساسی در اثرات بیولوژیکی طعم دهنده‌های شیمیایی مختلف وجود دارد و برای درک تاثیر این اجزای غیر نیکوتینی به کار بیشتری نیاز است.

کروتی الکساندر گفت: این واقعاً برای ما غافلگیرکننده بود. به ما نشان می‌دهد که خود مواد شیمیایی طعم دهنده نیز باعث ایجاد تغییرات پاتولوژیک می‌شوند.

محققان در مورد محدودیت‌های این نوع تحقیقات حیوانی کاملاً آگاه هستند. قرار دادن کل بدن حیوانات در معرض آئروسل‌های سیگار الکترونیکی به مدت ۲۰ دقیقه، سه بار در روز، کاملاً مشابه روشی نیست که انسان بخارات سیگارهای الکترونیکی را استنشاق می‌کند و سه ماه قرار گرفتن در معرض دقیقا مشابه استفاده مزمن انسان در طول چندین سال نیست.

با این حال، این نوع تحقیقات به دانشمندان کمک می‌کنند تا برای مطالعات آینده تمرکز کنند و سرنخ‌هایی را ارائه می‌دهد که باید مراقب چه نوع اثرات مضر سلامتی در انسان باشیم. در این مثال، یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده مزمن از سیگارهای الکترونیکی مبتنی بر غلاف ممکن است وضعیت التهابی چندین اندام مختلف بدن انسان را تغییر دهد.

محققان در مطالعه جدید نتیجه‌گیری کردند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که استنشاق مزمن مواد شیمیایی در آئروسل‌های سیگار الکترونیکی می‌تواند منجر به تغییرات التهابی در سیستم‌های چندگانه شود. کاربران JUUL ممکن است ناخواسته خود را در معرض افزایش خطر عصبی، کولون و قلبی قرار دهند. تحقیقات بیشتر برای درک بهتر اثرات طولانی مدت این سیگار مورد نیاز است.

مطالعه جدید در مجله eLife منتشر شد.

منبع: سایت نیو اطلس منتشره از UC San Diego

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha