دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 338434

طبق برنامه ششم توسعه قرار بود سهم مردم از هزینه های سلامت به 25 درصد و سهم دولت و بیمه ها به 75 درصد برسد اما عکس این موضوع در حال رخ دادن است از سال گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی مبنی بر اینکه تعرفه پزشکان در سال آینده ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، مطرح شد که البته نتیجه بررسی‌های ما نشان می‌داد، سازمان نظام پزشکی کشور پیشنهاد افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات سلامت را به شورای عالی بیمه داده که نتایج رایزنی‌های وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه در نهایت افزایش حدود ۲۸/۵ درصدی قیمت خدمات پزشکی است که البته حالا این عدد به 30 درصد هم در گمانه‌ها رسیده است.

افزایش تعرفه های پزشکی؛ از جیب مردم یا بیمه ها؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،البته هنوز همین عدد تعرفه‌های خدمات سلامت نیز ملاک نیست و قیمت خدمات پزشکی پس از تصویب در شورای عالی پزشکی در نهایت پس از بررسی در سازمان برنامه و بودجه برای تصویب نهایی به هیأت دولت واگذار می‌شود که گفته شده است طی هفته جاری یا هفته آینده بحث تعرفه‌ها در هیأت دولت مطرح شده و تصمیم‌گیری می‌شود.

خدمات پزشکی سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی در بخش دولتی و ۱۳ درصدی در بخش خصوصی داشت که این میزان افزایش از طرف دولت تصویب و ابلاغ شد. در سال ۹۹ این تعرفه‌ها با ۱۵ درصد افزایش و در سال ۱۴۰۰ هم به گفته محسن مصلحی دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی با حداقل ۵۵ درصد بود که این میزان افزایش بر اساس شرایط اقتصادی جامعه تعیین شد، اما شورای عالی بیمه سلامت ۲۸/۵ درصد افزایش تعرفه را اعلام و هیأت وزیران هم این افزایش را تصویب کرد.

با این‌ همه بار دیگر موضوع افزایش تعرفه‌ها مطرح شده و این بار نرخ ویزیت پزشکان و متخصصان نیز مطرح است. هر چند این اعداد در حد پیشنهاد از سوی شورای عالی سلامت است اما واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است.بنا به این لیست منتشر شده قیمت تمام شده خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی احصا شده در کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه بیمه شورای عالی و معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با تأکید بر استمرار خدمات نظام سلامت به شرح زیر اعلام شود تا دولت محترم در تصویب تعرفه‌های خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی سال 1401 آن را مدنظر قراردهد.


بنا به این نامه بهای تمام شده خدمات برای ویزیت پزشک عمومی 184 هزار تومان، برای ویزیت پزشک متخصص 245 هزار تومان و برای ویزیت پزشک فوق تخصص 294 هزار تومان پیشنهاد شده است.مهدی رضایی درباره سهم فعلی مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت  گفته است: بر اساس استنادات قطعی و آخرین آماری که بر اساس حساب ملی سلامت در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است، پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های سلامت حدود ۴۲ تا ۴۵ درصد و سهم بیمه‌ها و دولت هم حدود ۵۵ درصد ذکر شده و پس از آن آمار رسمی دیگری منتشر نشده است. اما بر اساس اطلاعات غیررسمی وزارت بهداشت که ما هم با بررسی‌های میدانی و بررسی آمارنامه‌های دارویی در سامانه‌های خود تا حد زیادی آن را قبول داریم، در حال حاضر سهم پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های سلامت حدود ۶۰ درصد است.


وی با اشاره به اینکه این آمار نگران‌کننده است، معتقد است: با این حساب مجموع سهم دولت و بیمه‌ها در پرداخت این هزینه‌ها ۴۰ درصد است. این درحالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور، هدف‌گذاری شده بود تا در هزینه‌های سلامت سهم مردم به ۲۵ درصد و سهم دولت و بیمه‌ها به ۷۵ درصد برسد.


او راهکار برون‌رفت از این شرایط را این‌گونه شرح داده است: دو اتفاق باید رخ دهد؛ اول اینکه سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی افزایش یابد و اولویت کشور در حوزه سلامت کمرنگ نشود؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد طی حدوداً ۳ سال اخیر این سهم تنزل یافته است. سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی فرازونشیب دارد، یک سال‌هایی افزایش و یک سال‌هایی کاهش پیدا می‌کند.

نکته دوم این است که ما دچار یک ناکارایی در هزینه‌کرد حوزه سلامت هستیم. همان مقدار منابعی که از دولت به حوزه سلامت اختصاص می‌یابد، به دلیل ناکارایی، متأسفانه نمی‌تواند عاملی باشد تا پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد. اگر بخواهیم خود را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم، شبیه‌ترین کشور به ما ترکیه است که سهم پرداختی حوزه سلامت‌شان از GDP کمتر از ما است اما با وجود این موضوع پرداخت از جیب مردم‌شان هم کمتر از ما است؛ زیرا نظام سلامت کارایی دارند. ناکارایی نظام سلامت ما سبب می‌شود تا هزینه آن را مردم پرداخت کنند.


دکتر محمدمهدی ناصحی مدیرعامل بیمه سلامت در واکنش به خبر افزایش تعرفه های پزشکی نیز گفت: ویزیت پزشکان به صورت رسمی گران نشده است و هنوز تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ هم اعلام نشده است. سازمان نظام پزشکی و دولت در تامین اعتبار در تلاش هستند تا بار هزینه‌ها و پرداخت از جیب مردم بیشتر نشود و این امر مورد تاکید است. تصور می‌کنم طی این هفته یا هفته آتی در زمینه تعرفه‌های پزشکی به جمع‌بندی نهایی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha