رشد قیمت‌ها، تورم و گرانی کالاهای اساسی این روزها به دغدغه اصلی جامعه تبدیل شده است تاجایی‌که تعدادی از وزرای دولت را در صف استیضاح قرار داده است. نمایندگان معتقد هستند امروز که انسجام عملی و نظری میان همه قوا و سایر بخش‌های کشور بیشتر از گذشته است، هیچ بهانه و توجیهی در باب عدم گره‌گشایی از مشکلات کشور پذیرفته نیست.

تذکر نمایندگان: گرانی را مهار کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، دولت به موضوع گرانی‌ها ورود کند روز گذشته گرانی‌ها به موضوع اصلی تذکرات و نطق‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده بود. نمایندگان این پرسش را از دولتمردان مطرح کردند که با وجود اختصاص ارز ترجیحی، شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هستیم.

در همین زمینه فتح‌الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: تلاش‌های بی‌وقفه دولت در عرصه‌های مختلف مشهود بوده و در مواردی قابل تقدیر است اما حقیقت این است که هر روز شاهد کوچک‌تر شدن سفره مردم به‌ویژه اقشار پایین جامعه هستیم. وی با اشاره به موضوع حذف ارز ترجیحی ادامه داد: علی‌رغم اینکه دولت در جریان تصویب بودجه، تعهد داده بود که قبل از حذف ارز ترجیحی برنامه‌ جامعی در این زمینه ارائه دهد تا با قطع ارز ترجیحی- که ما مخالف آن بودیم- موجب افزایش فشار بیشتر به مردم نشود، متاسفانه دولت تاکنون برنامه جامعی در این زمینه ارائه نکرده است و شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در جامعه هستیم و ضرورت دارد دولت به‌طور جدی در این زمینه ورود کند.


 
گرانی‌های اخیر منطق ندارد


 کیومرث سرمدی‌واله، نماینده مردم اسدآباد در تذکر شفاهی اظهار داشت: آقای رییس‌جمهور برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را برای کنترل بازار و گرانی مطرح کردید اما امروز شاهد گرانی سرسام‌آور هستیم که اصلا منطق ندارد. وی تصریح کرد: امروز وضعیت تورم و فشاری که روی قشر ضعیف وارد می‌شود نگران‌کننده است؛ این گرانی غیرقابل کنترل بسیاری از موادغذایی را از سفره مردم جمع کرده است. امروز قیمت رهاشده خودرو مردم را گرفتار 
کرده است. سرمدی بیان داشت: بازار آشفته دارو و قیمت‌های چندبرابری آن‌ها و سیطره مافیای دارو در سایه عدم نظارت مردم را گرفتار کرده است، تدبیری بیندیشید.
 
 

تیم اقتصادی دولت در برنامه‌اش بازنگری کند


 بهزاد علیزاده، نماینده مردم دهلران در نطق میان‌دستور خود، با بیان اینکه اولویت اصلی امروز کشور رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است، اظهار داشت:‌ ضمن تشکر از تلاش‌های رییس‌جمهور محترم و اعضای هیات دولت مردم بی‌صبرانه منتظر تحقق برنامه‌های دولت و وزرای محترمی هستند که از مجلس رأی اعتماد گرفته‌اند. وی ادامه داد: ‌تورم و گرانی سرسام‌آور کالاهای اساسی و حذف ارز ترجیحی مخصوصا برای خدمات بهداشتی و درمانی و داروهای وارداتی، زندگی مردم را تحت‌تاثیر قرار داده و می‌طلبد که تیم اقتصادی دولت ضمن بازنگری برنامه‌هایش بر این حوزه نظارت کند.
 
 

تیم اقتصادی دولت برنامه عملیاتی برای کنترل بازار ندارد


 بهزاد علیزاده نیز در نطق میان‌دستور گفت: بدون تردید امروز همچنان اولویت اصلی کشور مسائل معیشتی و اقتصادی است و لازم است دولت برنامه‌های خود را برای برون‌رفت از تنگناهای موجود عملیاتی کند، چراکه مردم بی‌صبرانه منتظر تحقق برنامه‌های اقتصادی دولت و وزرایی هستند که در جلسات رأی اعتماد مجلس از طرح‌ها و برنامه‌های خود دفاع می‌کردند. همچنین رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در تذکر شفاهی خطاب به رییس‌جمهور، گفت: «تیم اقتصادی دولت برنامه عملیاتی برای کنترل بازار ندارد و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از یک طرف و تفاوت قیمت کالا در بازار سبب نگرانی مردم شده است لذا ضرورت دارد در اسرع وقت اقدام لازم را انجام دهید.»
 
 

گرانی از بازار برنج تا دارو


 به‌طور مثال برنج ایرانی که با قیمت‌های بی‌سابقه و سرسام‌آور در بازار (بالای 90هزار تومان) به فروش می‌رود، در حالی است که براساس نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه‌یک 65هزار تومان، درجه2، 60هزار تومان، برنج ایرانی شیرودی 42هزار تومان تعیین شده است اما در بازار این نرخ‌ها اعمال نمی‌شوند.کیفیت پایین خودروهای تولید داخلی، قیمت‌های نجومی و عدم ارائه خدمات مناسب پس‌ازفروش در سایه انحصار ناشی از فضای غیررقابتی و بی‌توجهی خودروسازان از دیگر انتقادات به دولت است که قول وزیر صمت در رابطه‌با حل معضل مربوط به حوزه خودرو هنوز عملی نشده است.


 از سوی دیگر، خبر حذف ارز ترجیحی دارو و افزایش قیمت دوا و درمان این روزها چالش مهمی شده است که علی‌رغم تکذیب دولت مبنی بر عدم حذف ارز ترجیحی از دارو اما قیمت آن بی‌رویه گران شده است. برهمین اساس، اعضای کمیسیون اصل90 در هفته آتی موضوع نحوه تخصیص ارز دارو را با حضور چهار وزیر و برخی مسوولان دیگر بررسی می‌کند.

تورم افسارگسیخته، گرانی سرسام‌آور و مهارنشدنی قیمت انواع کالاها و حذف ارز 4200تومانی مخصوصا برای حوزه درمان و داروهای وارداتی زندگی مردم را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده و فشار مضاعفی بر اقشار آسیب‌پذیر به وجود آورده است که می‌طلبد تیم اقتصادی دولت ضمن بازنگری برنامه‌ها و سیاست‌های خود سریعا در این خصوص چاره‌اندیشی کند.
 
 

قالیباف: نگرانی‌های مردم در تامین معیشت برطرف شود


 در همین راستا، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش‌ازدستور گفت: نکته بسیار مهم دیگری که لازم است موردتوجه مسوولان اجرایی قرار گیرد، وضعیت گرانی‌ها مخصوصا اقلام اصلی معیشت و رفاه مردم است. درست است که ریشه گرانی‌ها در تورم ناشی از عملکرد دولت‌های پیشین است اما این مساله وظیفه دستگاه‌های مربوطه را در کنترل قیمت‌ها نفی نمی‌کند و امیدوارم تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها در مهار زدن به افسار گرانی‌ها هرچه زودتر به نتیجه برسد و نگرانی‌های مردم در تامین معیشت برطرف شود.
 
 

اصلاحات در کابینه؟


 البته همانگونه که رییس مجلس گفته است، ریشه اصلی تورم ناشی از عملکرد دولت‌های پیشین است و دور از انصاف است که همه چالش‌های اقتصادی یک دهه گذشته را گردن دولت سیزدهم بگذاریم و همزمان انتظار داشته باشیم که ظرف 6ماه یا یک‌سال همه این مشکلات را مرتفع کند اما دولت نیز باید از فرصت انسجام و هماهنگی و همدلی میان قوا بهره برد و با مدیریت صحیح، نظارت درست و مستمر، دست سودجویان را از بازار کوتاه کرده و برنامه‌های اقتصادی خود را عملیاتی سازد.

البته برخی از کارشناسان نیز تغییر در کابینه را امری ضروری می‌دانند و معتقدند که تعدادی از وزرای دولت تجربه و توانمندی لازم را برای اداره وزارتخانه خود ندارند. برخی از خبرها نیز حکایت از آن دارد که دولت خود قصد دارد قبل از استیضاح مجلس، برخی از وزرا را تغییر دهد. اما سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور احتمال تغییر وزرای دولت را رد کرده و گفته است: تاکنون بحثی در دولت درباره تغییر وزرا مطرح نشده است؛ البته بررسی عملکردها در دولت انجام می‌شود اما این بررسی به معنای این نیست که قرار است وزیری جابه‌جا شود. وزیر صمت، وزیر کار، رفاه و اموراجتماعی، وزیر ارتباطات و وزیر کشاورزی ازجمله وزرایی هستند که تاکنون نام آنان برای استیضاح مطرح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha