دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

مدتی است گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری سبد غذایی به امری طبیعی تبدیل شده است، قیمت‌ها روزبه‌روز که نه در هر ثانیه و ساعت افزایش پیدا می‌کند و همین افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها فضای روانی و نگران‌کننده برای مردم ایجاد کرده است.

مقصر گرانی کالاها کیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو،هر روز شاهد افزایش قیمت یکی از کالاهای اساسی و موردنیاز خانوارها هستیم؛ یک روز حبوبات گران می‌شود و روز دیگر برنج و روغن نایاب. این روزها هم دغدغه مردم گرانی بی‌سابقه گوشت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز و برنج است و توان مردم را برای خرید کاهش داده است.

شیوع بیماری کرونا و نظریه‌های کارشناسان برای تقویت قوای جسمی از یک طرف و گرانی بی‌سابقه اقلام خوراکی از سوی دیگر مزیدبرعلت شده و افراد جامعه به‌خصوص اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه را با مشکل جدی مواجه کرده تا جایی که شرمندگی بر رخسار برخی پدران نمایان است؛ البته ناگفته نماند سازمان خواربار و کشاورزی ملل ‌متحد (فائو) نیز اعلام کرده قیمت جهانی موادغذایی در فوریه (اسفند گذشته) به رکورد بالایی رسیده ‌و ۱/ ۲۴‌درصد رشد سال ‌به سال ‌را به ثبت رسانده بود.

گزارش از بازار محصولات پروتئینی تهران نشان می‌دهد که با گذشت نخستین روزهای ماه مبارک رمضان که زمان پرتقاضای محصولات پروتئینی به شمار می‌رود، برخی از این محصولات افزایش قیمت اخیر خود را حفظ کرده و برخی دیگر نیز وضعیت باثباتی داشته و از افزایش روزهای اخیر عقب‌نشینی کرده‌اند. بر این اساس، گوشت قرمز همچنان در اوج قیمتی خود به سر می‌برد، این محصول که در روزهای گذشته عمدتا به‌دلیل رشد تقاضا در ایام تعطیل و سیزده‌بدر افزایش قیمت داشته، هنوز از نظر قیمتی به وضعیت قبل برنگشته است.

همزمان با انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها از «سونامی» و افزایش «سرسام‌آور» قیمت‌ها، «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس از «دستگاه‌های مربوطه» خواست به وظیفه خود در کنترل قیمت‌ها عمل کنند. رییس مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی دیروز گفت: نکته بسیار مهمی که لازم است موردتوجه مسوولان اجرایی قرار گیرد، وضعیت گرانی‌ها مخصوصا اقلام اصلی، معیشت و رفاه مردم است. درست است که ریشه گرانی‌ها در تورم ناشی از عملکرد دولت‌های پیشین بوده اما این مساله وظیفه دستگاه‌های مربوطه را در کنترل قیمت‌ها نفی نمی‌کند و امیدوارم تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها در مهار کردن گرانی‌ها هرچه زودتر به نتیجه برسد و نگرانی‌های مردم در تامین معیشت برطرف شود.


 حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی هم دراین‌باره گفت: ما باید آینده‌نگر باشیم و تضمین آینده‌نگری هم رعایت حقوق شهروندی مردم است. ما نباید از جیب مردم برای ماندگاری خودمان بر سر پست‌های مدیریتی برنامه درست کنیم. دولت این مطلب را باید خوب درک کند که گرانی‌های افسارگسیخته، مردم را تحت‌فشار قرار داده و بالارفتن بی‌رویه قیمت‌ها به‌ویژه آب، برق، تلفن و گاز و مالیات‌های خلق‌الساعه که به مردم و بخش تجارت و صنعت تحمیل می‌شود مردم را عاصی کرده است.

همچنین مسائلی که می‌گویند ما برای اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفتیم، همه این حرف‌ها شوخی است و این کار اصلا تاثیرگذار نبوده و مردم از این بخش ناراضی هستند. چنانچه خوب دقت کنید قیمت کالا هم مثل قیمت ارز ساعتی جابه‌جا می‌شود و به همین دلیل این موضوعات شایسته دولت فعلی نیست و باید حتما تغییرات جدی بالاخص در لایه دوم مدیریتی دولت در سطح معاونان و رؤسای سازمان‌ها انجام شود و دیگر آنکه اگر توافق در معاهده برجام برای جامعه گشایشی نداشته باشد، حتما با واکنش عمومی مردم مواجه خواهد شد.
 
 

رکوردشکنی قیمت برنج تا گوجه‌فرنگی


بررسی‌ها از تهران نشان می‌دهد هم‌اینک گوشت گوسفند به‌رغم ادعای تولیدکنندگان مبنی بر وجود دام مازاد، نسبت‌به ابتدای سال با رشد قیمت بیش از ۱۰هزار تومان روبه‌رو شده و قیمت ران گوسفند به بالای ۲۲۰هزار تومان رسیده است. برنج نیم‌دانه هم بعد از افزایش قیمت برنج در اسفند سال گذشته رکورد شکسته و افزایش ۲۴۰درصدی را تجربه می‌کند! بااین‌حال مرغ و تخم‌مرغ روزهای آرامی را از نظر قیمت سپری می‌کنند. در بازار صیفی‌جات، اعتراض فعالان شبکه حمل‌ونقل به بالارفتن تعرفه کامیون‌داران، موجب جهش قیمت شده و نرخ تا ۲۵هزار تومان برای گوجه‌فرنگی و ۱۷هزار تومان برای سیب‌زمینی را رقم زده است.


بررسی قیمت‌ها در بازار گوشت حاکی از آن است که هم‌اکنون هر کیلو گوشت ران گوسفندی ۲۲۸هزار تومان به فروش می‌رسد، گوشت ران گوساله هم کیلویی ۱۸۷هزار تومان و گوشت چرخ‌کرده ۱۲۹هزار تومان است که نسبت‌به آخرین روز سال به ترتیب ران گوسفندی کیلویی ۱۳هزار تومان و ران گوساله ۱۸هزار تومان رشد قیمت داشته است.

بازار مرغ و تخم‌مرغ در آرامش در سوی دیگر بازار محصولات پروتئینی، بازار مرغ در آرامش قیمتی است و به قیمت‌های مصوب یعنی کیلویی ۳۱هزار تومان برگشته است. این در حالی است که قیمت مرغ در روزهای پایانی سال و اوایل سال نو، افسار پاره
 کرده بود و حتی به کیلویی ۳۸هزار تومان هم رسید.

در روزهای گذشته آن‌طور که مسوولان می‌گویند عرضه به بازار بیشتر شده و قیمت‌ها را متعادل کرده است اما موضوع قطعه‌فروشی در این بازار معضل دیگری است، فروشندگان هراندازه که برای ترس از جریمه نمی‌توانند قیمت مرغ کامل را بالا ببرند، درعوض روی قیمت قطعات مرغ ازجمله سینه، فیله و دیگر قطعات اضافه می‌کنند؛ به‌طوری‌که قیمت فیله ۶۴هزار تومان هم درج شده است. بررسی میدانی از بازار تخم‌مرغ در تهران نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۵۳هزار تومان کاهش یافته است.
 
 

جهش قیمت گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی


اما گزارش‌ها از بازار سبزی و صیفی‌جات از رشد و بعضا جهش قیمت این محصولات خبر می‌دهد. بر این اساس، قیمت گوجه‌فرنگی به کیلویی ۲۵هزار تومان و سیب‌زمینی به کیلویی ۱۷هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در استان اردبیل به‌عنوان قطب تولید سیب‌زمینی، این محصول کیلویی ۱۸هزار تومان فروخته می‌شود. سبزی خوردن هم با ورود ماه رمضان رشد قیمت داشته و هر کیلو سبزی پاک‌نشده که روی چرخ یا وانت به فروش می‌رسد کیلویی ۱۷هزار تومان است. ازآنجایی‌که این محصولات وزن زیادی در سبد خانوار افراد کم‌درآمد دارند، افزایش قیمت آن‌ها فشار زیادی روی دوش خانوار خواهد داشت.
 
 

حمل‌ونقل، قیمت را بالا می‌برد

رییس اتحادیه بارفروشان درباره دلایل افزایش قیمت این محصولات گفته است: مشکلات ایجادشده برای کامیون‌داران و اختلال در حمل‌ونقل دلیل بالا رفتن قیمت‌هاست. دارابی‌نژاد اظهار کرد: ۱۷درصد به تعرفه کامیون‌داران اضافه شده است و از این رو بسیاری از آن‌ها تمایلی برای بار زدن محصولات کشاورزی ندارند. از سوی دیگر، عده‌ای که هویت آن‌ها مشخص نیست اقدام به پرتاب سنگ به کامیون‌داران می‌کنند و اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌دهند. وی افزود: بعد از تعلل کامیون‌داران از بارگیری هندوانه، قیمت آن در میدان از کیلویی پنج‌هزار تومان به کیلویی ۹هزار تومان رسید، همچنین قیمت سبزی خوردن از کیلویی هشت‌هزار تومان به کیلویی ۱۱هزار تومان رسید.

این در حالی است که مسوولان بارها اعلام کردند در ماه رمضان اجازه افزایش نرخ را نمی‌دهند. حبوبات و خرما روی دور گرانی بازار حبوبات و خرما دیگر بازارهایی هستند که در ماه رمضان بیشتر جلب توجه می‌کنند. در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حبوبات، این کالاها همچنان روند افزایش قیمت‌ها را دنبال می‌کنند به‌نحوی‌که در دو هفته اخیر، قیمت این کالاها ۱۵درصد افزایش یافته است.

به‌عنوان‌نمونه در عمده‌فروشی‌ها عدس از ۳۷هزار تومان به ۴۶ و بعضا به ۴۷هزار تومان رسیده است. لوبیا چیتی نیز در عمده‌فروشی‌ها از ۳۸هزار به ۴۷هزار تومان رسیده است. علاوه‌براین، خرما نیز طی دو هفته اخیر، رشد قیمت را تجربه کرده است به‌نحوی‌که هر کیلو خرما در اسفند۱۴۰۰ با قیمت ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسید اما هم‌اکنون این کالا در عمده‌فروشی‌ها با کیلویی ۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصول تا به دست مصرف‌کننده برسد ۶۵هزار تومان در هر کیلو نیز شده است؛ البته ناگفته نماند که دیروز وزارت جهاد کشاورزی از عرضه خرما به نرخ مصوب در میادین میوه‌وتره‌بار خبر داد. بر این اساس خرمای مضافتی با قیمت ۳۲هزار تا ۳۴هزار و ۹۰۰تومان در بسته‌بندی‌های ۵۵۰ تا ۷۳۰گرمی در میادین میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شود.
 
 

رکوردشکنی برنج نیم‌دانه


درهمین حال تجارت‌نیوز نوشت: پس از افزایش قیمت برنج دانه‌بلند، حالا نوبت به برنج نیم‌دانه یا شکسته رسید که با رسیدن به محدوده قیمتی ۸۶هزار تومان در فهرست غذاهای لاکچری قرار بگیرد. براساس این گزارش قیمت برنج نیم‌دانه با رشد ۲۴۴درصدی رکورد شکست، درحالی‌که فروردین سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج نیم‌دانه هاشمی ۲۵هزار تومان  بود اما نیم‌دانه هاشمی اعلا سرلاشه با نرخ ۸۶هزار تومان به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha