سلامت نیوز : استاندار مازندران در بخشی از سخنان خود در جمع استاتید دانشگاه، فرموده اند؛ « نباید به بهانه حفظ محیط زیست، از توسعه استان جلوگیری شود و تصمیمات محیط زیستی در مازندران هم باید پیوست اقتصادی داشته باشد..... نباید محیط زیست را فدای توسعه و توسعه را فدای محیط زیست کنیم .....» گویا استاندار محترم فراموش کرده اند که در شرایطی که مصوبه مشخص برای توسعه صنعتی در محدوده میانکاله و بنا بر فرمایشات رهبر معظم، بدون پیوست محیط زیست ، ممنوعیت وجود دارد، نمی توان و نباید، میانکاله را به فعالیت اقتصادی پیوست داد.

کاش استاندار مازندران در ماجرای میانکاله سکوت کند

به گزارش سلامت نیوز ، ناصر تبریزی در جمهوریت نوشت:  سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در جلسه با اساتید دانشگاهی پیرامون مسائل زیست محیطی پتروشیمی ، فارغ از موضع گیری مستقیم رئیس جمهور و وزیر کشور باز هم افاضاتی را ابراز فرموده اند . این فرمایشات،  که برخلاف مشی تعیین شده از طرف ریاست جمهوری و وزارت کشور ابراز می شود، تعجب همگان را برانگیخته است. جای تعجب است که چرا اینگونه سخنان از سوی استاندار مازندران، که خلاف صریح نظر دولت است ، از سوی ریاست جمهوری یا شخص وزیر محترم کشور مورد باز خواست قرار نمی گیرد. کسی نیست که به حسینی پور گوشزد کند که اینگونه سخنان، فقط خوراک تبلیغاتی علیه دولت، برای رسانه های معاند را فراهم می کند. چه اصراری است که با وجود دستور رئیس جمهور ، همچنان در دفاع از طرح پتروشیمی داد سخن بر می آورید؟ مگر قرار نشده تا حصول نتیجه از سوی سازمان محیط زیست، ایشان و دیگرانی که نگران توسعه صنعتی در استان هستند، منتظر بمانند.

استاندار مازندران در بخشی از سخنان خود در جمع استاتید دانشگاه، فرموده اند؛ « نباید به بهانه حفظ محیط زیست، از توسعه استان جلوگیری شود و تصمیمات محیط زیستی در مازندران هم باید پیوست اقتصادی داشته باشد….. نباید محیط زیست را فدای توسعه و توسعه را فدای محیط زیست کنیم …..»

گویا استاندار محترم فراموش کرده اند که در شرایطی که مصوبه مشخص برای توسعه صنعتی در محدوده میانکاله و بنا بر فرمایشات رهبر معظم، بدون پیوست محیط زیست ، ممنوعیت وجود دارد، نمی توان و نباید، میانکاله را به فعالیت اقتصادی پیوست داد.

ابعاد ژئوپلیتیکی استان مازندران

حسینی پور در ادامه تاکید دارند  که مازندران با چند کشور مهم مرز آبی دارد و در کریدور شمال جنوب قرار دارد ، نیازمند این هستیم که در ابعاد مختلف ژئوپلیتیکی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فعال‌تر شویم….»

پرسشی که برای حقیر مطرح است این است که؛ آیا حمایتی که استانداری مازندران برای پروژه های اقتصادی ابراز می کنند برای طرح های فرهنگی هم دغدغه ای دارند چه شده که به زعم ایشان «ابعاد ژئوپلیتیکی منطقه » لزوم ساخت پتروشیمی در منطقه هیرکانی را واجب کرده است.؟ آیا فقط طرح های ضد محیط زیستی در مازندران موقعیت ژئوپلیتیکی استان را تقویت می کند؟ راه های دیگری برای بالا بردن اهمیت سیاسی و اقتصادی استان وجود ندارد؟ چرا از مشاوران خود درباره راه های دیگر پرس جو نمی کنید؟ چنانچه تمایل داشته باشید اساتید بسیاری هستند که جانانه تجربیات و دانش خود را در این باره می توانند در اختیار حضرتعالی قرار دهند.

نظرات تخصصی 

در بخش دیگری ایشان اعلام می فرمایند ؛ « نظرات تخصصی باید در دانشگاه ها ارائه شود….»جناب آقای حسینی پور، مگر همین چند روز پیش نظر ۲۵۰ استاد دانشگاه و نامه های آنها را درباره این طرح را ملاحظه نفرموده اید… مگر نظر تخصصی باید چه ابعادی داشته باشد که حضرتعالی مجاب به پذیرش آن باشید. آیا نظر واضح و مستقیم آقای سلاجقه نیز غیر تخصصی است ؟… چه اتفاقی باید بیفتد تا شما آنرا نظر تخصصی اتلاق فرمایید؟ ریاست سازمان محیط زیست استان که صریحا اعلام کرده اند که هیچ مجوزی داده نشده و مخالف این طرح هستند. بیش از ۲۵۰ استاد دانشگاه و کارشناسان محیط زیست و حقوق دانان و…. بطور واضح این طرح را خلاف مصلحت زیست محیطی می دانند و شما همچنان اصرار دارید که مخالفان طرح هنرمند و سلبریتی هستند و  یا مردم ناآگاه و جاهل یا بقول «دیگر موافقان حضرتعالی»، دشمن نظام و کشور! چرا به صدای دلسوزان و متخصصین این کشور گوش فرا نمی دهید؟

استاندار محترم برای سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست صرفا جمع آوری زباله را بعنوان یک فعالیت مثبت ارزیابی می کنند و معتقد هستند که این گرو ه ها باید در این حوزه فعال باقی بمانند و ایشان هم همکاری در این سطح را ستایش می فرمایند، اما در سطوح بالاتر هر گونه مخالفتی را غیر علمی تلقی می کنند هر چند که ریاست سازمان محیط زیست باشد یا اساتید دانشگاه ها!

وی در ادامه اضافه می کنند «… برخی اخبار نادرستی که بعضی جریانات و گروه‌های داخل کشور و برخی از معاندین در خارج از کشور را منتشر می‌کنند تا مسئله را سیاسی جلوه دهند…» اتفاقا حرف ما هم همین است . چرا آقای استاندار سخنانی را بر زبان می آورند که بر خلاف مصلحت و جایگاه ریاست جمهوری است. آیا این گونه موضع گیری در حمایت از طرحی که مخالفین مدیران سطح بالای کشور را یدک می کشد ، بهترین بهانه را برای رسانه های معاند نمی دهد؟

سخنان شما، که بر خلاف اساتید محیط زیست دانشگاه ها، کارشناسان معتبر محیط زیست ، ریاست سازمان محیط زیست، وزیر کشور و  رئیس جمهور ابراز شده ،  شیرین ترین خوراک را برای رسانه های بیگانه فراهم می کند……آیا بهتر نیست سکوت کرده و منتظر بمانید، تا دست کم دردسر رسانه های بیگانه نیز بر درد دوستداران محیط زیست اضافه نشود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha