مطالعات اخیر نشان داده اند که مزایای شگفت انگیز لیمو تنها محدود به پالپ های آن نمی شوند.

چند نکته جالب درباره فواید سلامت پوست لیموترش

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، مطالعات اخیر نشان داده اند که مزایای شگفت انگیز لیمو ترش تنها محدود به پالپ های آن نمی شوند. در عین حال مشخص شده که پوست لیموترش حتی از خود آن هم فواید بیشتری برای سلامتی انسان دارد.

گفته می شود که استفاده از لیموترش یخ زده به صورت رنده شده روی هر چیزی که می خوریم، ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

از حقایق حیرت آوری که در مورد پوست لیمو نمی دانستیم!

برای نمونه طبق مقاله ای که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در دسترس علاقه مندان است، پوست لیمو چندین برابر بیشتر از آب آن محتوای ویتامینی دارد که به دفع سموم از بدن کمک می کند. حتی برخی از منابع این رقم را 5 الی 10 برابر اعلام کرده اند.

تمامی اعداد ذکر شده در متن با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا و پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی این کشور استخراج شده اند.

و اما فواید شگفت انگیز لیمو برای سلامتی که ممکن است از آنها بی خبر باشید:

کمک به پاکسازی کلیه و کبد

پیشگیری از علائم آسم

تقویت سیستم ایمنی بدن

مبارزه با باکتری ها به طور موثر

پیشگیری و درمان استرس و افسردگی

کاهش خطر سکته مغزی

کمک استثنایی برای مبارزه با التهاب

کنترل فشار خون

کاهش سلول های سرطانی در بدن

محتوای تغذیه ای پوست لیموترش

با وجود مقدار مصرف کم، پوست لیمو حاوی بسیاری از مواد مغذی است. یک قاشق غذاخوری (6 گرم) از آن محتویات زیر را در خود جای داده است:

کالری: 3

کربوهیدرات: 1 گرم

فیبر: 1 گرم

پروتئین: 0 گرم

چربی: 0 گرم

ویتامین ث: 9% از میانگین میزان مورد نیاز روزانه

پوست لیمو حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین ث است و 9 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تنها با 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) تامین می کند.

علاوه بر این پوست لیمو مقادیر کمی کلسیم، پتاسیم و منیزیم نیز دارد. دی- لیمونن ترکیبی که به لیمو عطر و بوی خاصی می دهد، در پوست آن هم یافت می شود و محققان احتمال می دهند که مسئول بسیاری از مزایای سلامتی این میوه باشد.

از حقایق حیرت آوری که در مورد پوست لیمو نمی دانستیم!

و اما چندین مورد از مهم ترین فواید علمی پوست لیمو:

حمایت از سلامت دهان

حفره های دندانی و عفونت های لثه از جمله رایج ترین بیماری های دهان و دندان هستند که توسط باکتری هایی مانند استرپتوکوک موتانس ایجاد می شوند.

پوست لیمو حاوی مواد ضد باکتریایی است که ممکن است رشد میکروارگانیسم ها را مهار کند. در یک مطالعه، محققان چهار ترکیب در پوست لیمو را شناسایی کردند که دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند و به طور موثر با باکتری‌ های رایج ایجاد کننده بیماری‌های دهان و دندان مبارزه می‌ کنند.

منبع غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

پوست لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله دی- لیمونن و ویتامین C است. دیده شده که مصرف آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند دی- لیمونن با کاهش خطر برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی- عروقی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

حتی یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده است که پوست لیمو دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به پوست گریپ فروت یا نارنگی است.

مطالعات حیوانی نیز حاکی از آن هستند که دی- لیمونن فعالیت آنزیمی را افزایش می دهد که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. استرس اکسیداتیو فرآیندی است که با آسیب بافتی و تسریع روند پیری همراه است.

علاوه بر این، ویتامین ث موجود در پوست لیمو به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و به همین ترتیب سلامت سیستم ایمنی را تقویت می کند.

خواص ضد میکروبی و ضد قارچی

پوست لیمو ممکن است حاوی خواص ضد میکروبی و ضد قارچی قدرتمندی باشد.

گفتنی است که طی یک مطالعه آزمایشگاهی، پوست لیمو به طور قابل توجهی به رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک آسیب رسانده و آن را کاهش داده است.

پژوهش دیگری نشان داد که عصاره پوست لیمو با قارچ مقاوم به دارو که باعث عفونت های پوستی می شود، به خوبی مبارزه کرده است. هرچند با وجود چنین یافته های امیدوار کننده ای، همچنان به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

از حقایق حیرت آوری که در مورد پوست لیمو نمی دانستیم!

تقویت سیستم ایمنی بدن

عصاره پوست لیمو می تواند سیستم ایمنی بدن شما را به دلیل محتوای فلاونوئیدی و ویتامین ث خود تقویت کند. طی یک مطالعه 15 روزه که به ماهی پوست لیموی دهیدراته داده شد، پاسخ های ایمنی بهبود یافته ای را مورد تایید قرار گرفتند.

علاوه بر این، بررسی 82 مطالعه مستقل نشان داد که 1 تا 2 گرم ویتامین ث در روز شدت و طول مدت سرماخوردگی را تا 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد. ویتامین ث همچنین در فاگوسیت ها، نوعی سلول ایمنی که ترکیبات مضر را می بلعند نیز تجمع می یابد.

خواص ضد سرطانی

پوست لیمو ممکن است پتانسیل بالایی جهت مبارزه با سرطان داشته باشد.

به عنوان مثال مصرف فلاونوئیدها با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان مرتبط است و ویتامین ث نیز ممکن است رشد گلبول‌ های سفید خون را تسریع کند که به از بین بردن سلول‌ های سرطانی جهش‌ یافته یاری خواهند رساند.

دی- لیمونن همچنین می تواند خواص ضد سرطانی فوق العاده ای داشته باشد، به ویژه در برابر سرطان معده. بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی این ترکیب به کشتن سلول های سرطانی معده کمک می کند. به طور مشابه، یک پژوهش 52 هفته‌ ای روی موش‌ ها نشان داد که غلظت‌ های مختلف دی- لیمونن با افزایش نرخ مرگ سلول‌ های جهش‌یافته، سرطان معده را مهار می‌ کنند.

با این وجود پوست لیمو را نباید یه عنوان یک درمان قطعی برای سرطان در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha