عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: ما اصلا کمبود آب نداریم، بلکه مشکل ما در مدیریت است. اگر آب را درست مدیریت کنیم، آب زیاد هم داریم. از آنجایی که مدیریت ما به درستی نیست آب از دست ما هدر می‌رود.

کمبود آب نداریم/ مشکل در مدیریت منابع آبی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره سرانجام ارسال لایحه‌ای در زمینه فرونشست زمین از طریق شورای عالی استان‌ها به مجلس گفت: جلسات فرونشست شروع شده است. الان با اساتید دانشگاه و سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف جلسه برگزار می‌کنیم. 

او ادامه داد: تمامی اطلاعات در زمینه فرونشست از سازمان نقشه برداری گرفته تا وزارت نیرو، آب و فاضلاب و کشاورزی در حال گردآوری است و یک پایش ملی و کشوری انجام می‌دهیم و براساس آن ضوابط و راهکارهایی را استخراج می‌کنیم که چه راهکارهایی را باید برای جلوگیری از فرونشست استخراج کنیم. 

او درباره جزئیات لایحه‌ای که قرار است از سوی شورای عالی استان‌ها تدوین و سپس در مجلس به تصویب برسد  و به سراسر کشور ابلاغ شود، گفت: در این لایحه متولی رسیدگی و نظارت به آن مشخص خواهد شد. 

آقامیری در واکنش به اینکه یکی از دلایل فرونشست استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی است، در حالی که ما دچار کمبود منابع آبی هستیم، گفت: اتفاقا ما اصلا کمبود نداریم، بلکه مشکل ما در مدیریت است. اگر آب را درست مدیریت کنیم، آب زیاد هم داریم. از آنجایی که مدیریت ما به درستی نیست آب از دست ما هدر می‌رود. 

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: بحثی که ما الان در جلسات داریم مدیریت منابع آبی است که اگر به درستی آن را مدیریت کنیم از فرونشست جلوگیری می‌کند و آب به مقدار کافی هم برای استفاده شرب و هم برای کشاورزی داریم. 

او با بیان اینکه در این مشکلات مدیریتی سازمان‌های مختلفی دخیل هستند، اظهار کرد: نزدیک به ۱۶ سازمان را دعوت کردیم که هر کدام گزارش کار خود را ارائه دهند. خود این سازمان‌ها قبول دارند که اکثرا در این کارها ضعف دارند اما دستورالعمل مشخصی ندارند که باید چه کار کنند و به دنبال این دستور العمل مشخص هستیم. 

آقامیری تاکید کرد که هرکس باید وظایف خود را به درستی انجام دهد، اما این نیازمند یک شرح وظایف منظم و مدون است، افزود: باید ماموریت‌های هر سازمان را مشخص و مصوب کنیم و یک متولی بالای سر سازمان‌ها بگذاریم که ماه به ماه گزارش شرح فعالیت را دریافت کند. طول این دوره نیز ده سال است و حداقل باید ده سال این اقدامات را منظم انجام دهند تا به نتیجه برسیم. 

او در واکنش به اینکه سرعت فرونشست در ایران بیشتر از این بازه زمانی است که قرار است در قالب برنامه ده‌ ساله تدوین شود، اظهار کرد: این حداقل زمان است. کار از سال اول شروع نتیجه می‌دهد، چرا که پایش می‌کنیم. الان سازمان نقشه برداری را موظف می‌کنیم که پایش کند و وضعیت فرونشست را به صورت ماهانه استخراج کند. 

آقامیری درباره هزینه اجرای این برنامه گفت: اگر لایحه مشخص و در مجلس تصویب شود ردیف بودجه آن نیز مشخص خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha