دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 338719

مطالعه انجام شده در ایالات متحده نشان می دهد که همه گیری کووید-۱۹ ممکن است مقاومت ضد میکروبی را تسریع کند.

همه گیری ممکن است مقاومت ضدمیکروبی را تسریع کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این بررسی آمده است: در میان افرادی که در طول همه‌گیری در بیمارستان بستری شده‌اند، هم بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و هم افرادی که از آنها تست تشخیصی کروناویروس گرفته شده و نتیجه آن منفی بوده است، میزان عفونت‌های باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک نسبت به بیماران بستری شده در بیمارستان قبل از آغاز همه‌گیری بالاتر بوده است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۲ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جان خود را از دست دادند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار تا سال ۲۰۵۰، ۱۰ برابر شود. همه‌گیری کووید-۱۹ چالش‌های زیادی را در نحوه مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک و نظارت بر آن ایجاد کرده است و مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد همه گیری با عفونت های ثانویه AMR مرتبط است که احتمالا به دلیل افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و اختلال در روش های پیشگیری و کنترل عفونت در نظام سلامت بوده است.

در حالیکه شواهد قطعی وجود ندارد، این یافته‌ها بر اهمیت نظارت مستمر بر تاثیر کووید-۱۹ بر میزان مقاومت ضد میکروبی تاکید دارد.

برای ارائه شواهد بیشتر، متخصصان آمریکایی به بررسی وضعیت بزرگسالان (۱۸ ساله یا بالاتر) که قبل و در طول همه‌گیری کووید-۱۹ در ۲۷۱ بیمارستان ایالات متحده بستری شده بودند و حداقل یک روز را در بیمارستان سپری کرده بودند و یا سابقه ترخیص یا فوت داشتند، پرداختند.

بیماران بر اساس زمان پذیرش در بیمارستان طبقه بندی شدند: قبل از همه گیری یا در طول همه گیری و بر اساس وضعیت کووید-۱۹. همه موارد بستری با حداقل یک مورد مقاومت ضد میکروبی ثبت شد.

متخصصان میزان مقاومت ضد میکروبی را به ازای هر ۱۰۰ پذیرش قبل و در طول همه‌گیری کووید-۱۹ مورد ارزیابی قرار دادند و بررسی کردند که عفونت‌های مقاوم به دارو در چه شرایط و زمانی ایجاد شده است.

در مجموع، یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۵۸ بیمار در دوره پیش از همه‌گیری و ۳ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۲۰۸ نفر در دوران همه‌گیری در بیمارستان بستری شدند. تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان با حداقل یک عفونت مقاوم به دارو در دوره قبل از همه گیری ۶۳ هزار و ۲۶۳ مورد و در طول همه گیری ۱۲۹ هزار و ۴۱۰ نفر بوده است.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که نرخ عفونت مقاوم به دارو قبل از همه گیری ۳.۵۴ در هر ۱۰۰ مورد پذیرش و ۳.۴۷ در هر ۱۰۰ مورد پذیرش در طول همه گیری بود. با این حال، در بیمارانی که تست کووید-۱۹ مثبت یا منفی داشتند، نسبت به بیماران قبل از همه‌گیری، سطح بالاتری از عفونت مقاوم به دارو وجود داشته و به ترتیب ۴.۹۲ در هر ۱۰۰ پذیرش و ۴.۱۱ در هر ۱۰۰ پذیرش بیمار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha