بسیاری از کسانی که انتظار یک عمل جراحی مهم را می‌کشند و به عبارت بهتر قرار است در روزهای آتی یک عمل جراحی مهم داشته باشند، نگرانی زیادی بابت عمل جراحی و به خصوص بیهوشی و عوارض و تبعات این مرحله مهم از جراحی‌های مهم احساس می‌کنند. دلیل این نگرانی هم چیزی نیست جز مطالبی که در کانال‌ها و سایت‌های علمی و شبه‌علمی درباره مخاطرات و تبعات بیهوشی و داروهای بیهوش‌کننده به کرات منتشر می‌شود. سایت پزشکی مدیکال‌اکسپرس اما به تازگی مدعی شده که بیشتر خطرات و عوارض بیهوشی یک سری ادعاهای غیرعلمی هستند و به باور دانشمندان، بیهوشی نیز می‌تواند به اندازه بی‌حسی نخاعی بی‌خطر باشد.

پایان یک افسانه غلط؛ بیهوشی عمومی خطرناک‌تر از بی‌حسی نیست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، اخیرا شماری از کانال‌ها و سایت‌های پزشکی به نقل از نشریه اینترنتی مدیکال‌اکسپرس به یک سری تحقیقات جدید اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد که بیهوشی در قیاس با شیوه‌های دیگری چون بی‌حسی نخاعی و مقطعی خطرات مضاعفی ندارد و در فاکتورهایی مانند درصد و شانس زنده ماندن، بهبود عملکرد بدن و مغز- و سرعت بازگشت به حالت عادی و البته هذیان پس از عمل، بیهوشی و شیوه‌های دیگر بی‌حسی نتایج یکسانی برای بیماران حاصل می‌آورند.

در واقع این تحقیق ادعا می‌کند که تفاوت زیاد و حتی قابل توجهی بین کسانی که تحت بیهوشی عمومی تن به عمل جراحی داده‌اند، با کسانی که تحت بی‌حسی نخاعی زیر عمل جراحی شکستگی لگن رفته‌اند، وجود ندارد. پژوهشی دوران‌ساز، که نشان می‌دهد بزرگ‌ترین یافته‌ها و مطالعات شبه‌علمی و تصادفی انجام شده در زمینه مقایسه دو تکنیک مختلف بیهوشی پایه علمی و حتی منطقی نداشته- و این تفکر رایج را درباره این موضوع که بیمارانی که بی‌حسی نخاعی دریافت می‌کنند در آینده وضعیت بهتری خواهند داشت، به چالش می‌کشد.

مدیکال‌اکسپرس در ادامه با ذکر این واقعیت که «این مطالعه به رهبری محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر و در نشست سالانه انجمن آمریکایی بیهوشی ارائه شده است» به جراحی سالانه نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از بیماران مسن در آمریکا به دلیل شکستگی لگن اشاره می‌کند. جراحی دشواری که بنا بر روش معمول این نوع جراحی‌ها در آمریکا باید با استفاده از نوعی بیهوشی عمومی صورت گیرد. این در حالی است که از سال ۲۰۰۷ به این سو استفاده از بی‌حسی نخاعی برای جراحی شکستگی لگن بیش از پنجاه درصد افزایش یافته است. در نتایج و عوارض این جراحی‌ها اما در این فاصله زمانی تغییرات معناداری مشاهده نمی‌شود- که حکایت از همان پیش‌فرضی می‌کند که بر این باور است که بیهوشی عمومی بدن آسیب‌ها و عوارض بیشتری در قیاس با دیگر روش‌های بی‌حسی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha