یکی از جراحی های زیبایی که امروزه بسیار مرسوم شده و چه از نظر زیبایی و چه به لحاظ درمانی افراد زیادی متقاضی انجام آن هستند، عمل جراحی پلک و به اصطلاح بلفاروپلاستی ست.

افتادگی مادرزادی پلک را با بلفاروپلاستی درمان کنید

دکتر فرهاد حافظی جراح پلاستیک و استاد دانشگاه که از متخصصین برجسته در این رشته و عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و رئیس بخش جراحی پلاستیک در بیمارستان آراد تهران است، در این رابطه پاسخگوی پرسش‌های ما بوده و نکات ارزشمندی مطرح کرده‌اند.

عمل پلک، بلفاروپلاستی صرفا یک جراحی زیبایی محسوب می شود یا جنبه درمانی نیز دارد؟

عمل پلک تنها یک عمل نیست، چندین عمل است که بر روی پلک انجام می شود و جراحی روی پلک بالا و پایین فرق می کند. در پلک بالا ضعف عضلات، افتادگی پلک، اضافه بودن پوست، پایین آمدن ابرو و چربی برجستگی بالای پلک از جمله مسائلی ست که ممکن است بر روی زیبایی فرد و همین طور بر روی بینایی و میدان دید تاثیر داشته باشد که در بعضی افراد احتیاج به جراحی ایجاد می کند.

در پلک پایین افتادگی پلک، چربی اضافه، پوست زیاد، چروک های زیاد و خطوط عمیقی که روی پلک می افتد همگی می توانند چهره ی آدم ها را مقداری پیرتر از آن چیزی که هستند نشان دهند که بعضی از این ها با انجام عمل های جراحی می توانند بهتر شوند.

این عمل به چه صورت است یک بار انجام می شود یا نیاز به تکرار یا انجام مراحل دیگری نیز دارد؟

عمل پلک معمولا باید یک بار انجام شود چرا که پلک دیگر رشد نمی کند و پوست آن اضافه نخواهد شد. اما این قضیه در پلک بالا کمی متفاوت است، پلک تغییری نمی کند اما امکان دارد ابرو و پوست پیشانی به دلیل جاذبه کم کم به طرف پایین حرکت کند و این باعث افتادگی پلک شود چون افتادگی اغلب بخاطر جابه جایی پوست پیشانی و ابروها به سمت پایین ایجاد و به مرور و در طول زمان احساس می شود ولی به طور کل پوستی که برداشته شده دیگر رشد نخواهد کرد و نیاز به تکرار عمل نیست.

در مورد تخلیه چربی که در پلک صورت می گیرد چطور، امکان بازگشت چربی وجود دارد یا خیر؟

چربی های پلک درواقع چربی های دور چشم هستند. حدقه ی چشم در یک محفظه ی استخوانی قرار گرفته است که دورتادور آن چربی است و این چربی ها به  وسیله یک پرده هایی در دور چشم قرار گرفته اند و حالت لغزندگی حرکت چشم را ایجاد می کنند که ممکن است در طول زمان و با افزایش سن مقداری قدرت خود را از دست بدهند و بد شکل نشان داده شوند. درواقع شبیه عضلات شکم که چربی های آن به مرور بیرون می زند. این چربی ها نه اضافه می شوند و نه کم می شوند ولی بافتی که چربی ها را نگاه داشته ممکن است در برخی افراد ضعیف شده و برجستگی های بیش از حدی ایجاد کنند. امکان بازگشت چربی های دور چشم وجود ندارد هر آنچه می بینیم از ابتدا بوده منتها با ضعف بافت های اعصاب چشم، خودشان را نشان می دهند.

بعد جراحی، خطوط، محل جراحی یا بخیه به جا می ماند یا خیر؟

کلا در جراحی پلاستیک هر برشی که ایجاد می شود جای آن می ماند ولی جراح پلاستیک یا جراح زیبایی باید طوری این عمل را انجام دهد که آن برش و محل برش کمتر در دید باشد و به نحوی برش را ایجاد کند که در خطوط طبیعی صورت گم شود. عمل پلک اگر خوب انجام شود در اکثر موارد بعد از گذشت یک سال، دیگر به زحمت می توان آن خط را پیدا کرد. در پلک پایین هم همین طور، هم می توان از داخل پلک جراحی را انجام داد و هم از بیرون ولی اگر جراح ماهر باشد و دقیق قوانین علمی را رعایت کند معمولا در افراد عادی جای بخیه دیده نمی شود البته افرادی هم هستند که بدنشان به گونه ای ست که امکان دارد هر خطی را بیش از حد نشان دهند ولی معمولا عمل پلک مشکل باقی ماندن خط ندارد به شرطی که بیماران یک سال فرصت دهند که از جراحی بگذرد و ترمیم خط کامل شود.

چه سنی برای انجام این عمل مناسب تر است؟ یکسری افراد هستند که در سنین خیلی پایین افتادگی پلک و پف زیر چشم دارند، آن ها هم می توانند این عمل را انجام دهند یا باید دوره سنی خاصی را پشت سر بگذارند؟

این مشکلات ممکن است مادرزادی باشد، عده ای هستند که از عنفوان جوانی پف چشم را دارند و با رشدشان ادامه پیدا می کند و بیشتر هم می شود. بیشتر تغییرات پلک بخاطر جاذبه، افزایش سن، شل شدن پوست صورت و پلک به صورت همزمان و پایین آمدن ابرو اتفاق می افتد اما یک عده به طور مادرزادی ابروهای شان از ابتدا پایین بوده و در نتیجه افتادگی پلک و پف بالای چشم شان بیشتر خودش را نشان می دهد و عده ای هم که مادرزادی در پلک پایین پف دارند که در بعضی مواقع لازم هست این افراد را در سن پایین تر جراحی کرد. البته پف هایی که خفیف باشند به خصوص در پلک پایین در سنین پایین تر می توان با تزریق فیلرها و چربی هایی که از خود بدن می گیریم کمی آن را مخفی کنیم ولی در پلک بالا گاهی اوقات این پف عامل زشتی نیست بلکه می تواند به زیبایی هم کمک کند پس نیاز به جراحی ندارد.

در هر صورت در پلک پایین برداشتن چربی صورت نمی گیرد و تنها چربی ها پخش می شود و در پلک بالا هم چربی ها خیلی کم ابرداشته می شوند گر زیاد برداشته شود نه تنها به زیبایی کمک نمی کند بلکه باعث گودی چشم و کمتر شدن زیبایی فرد می شود.

پس این جراحی محدودیت سنی ندارد در هر سنی می تواند انجام شود؟

بله مشکلی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha