سوال اساسی این است که آیا نمی شود به جای پروپاگاندای رسانه ای و تخریب چهره حاکمیت و یا پزشکان و نا امید کردن مردم و منش پوپولیستی و نزاع بی حاصل به عقلانیت و مدیریت و گفتگو و توجه به تجارب کشورهای دیگر رسید؟ سیاست های کلان ابلاغی و توجه به راهنماهای بالینی و خدمت واقعی در مقابل قیمت واقعی و استقرار پرونده الکترونیک سلامت و ... جلوگیری از دوباره کاریها و .... چه اشکالی دارند که به جای عمل به آنها به دنبال اتهام زنی روی اوردیم؟

این تعرفه ها چه بلایی سر نظام سلامت خواهد اورد

به گزارش سلامت نیوز،مهدی اسفندیار ، دبیر سرویس سلامت و رفاه اجتماعی روزنامه صدای ملت در یادداشتی نوشت: اخیرا سازمان نظام پزشکی نرخ تعرفه های ویزیت را برای بخش خصوصی اعلام کرد تعرفه هایی که اگرچه کاملا صحیح محاسبه شده اما هرگز به عینیت نخواهد پیوست حالا ببینیم با اجرای این تعرفه ها چه اتفاقی در عمل خواهد پیوست.

۱_ در همین شرایط کنونی بررسی ها نشان می دهد که مراکز درمانی به جز در مناطقی از شهر تهران به دلیل شرایط اقتصادی مردم زیر نرخ مصوب دریافت می کنند زیرا بازار و اقتصاد واقعیات خود را به گونه ای دیگر بر مالکان بخش خصوصی تحمیل می کند.

۲_ بیمه ها توان پرداخت این مبالغ را نداشته و پرداخت از جیب مردم افزایش یافته و در نتیجه مراجعات به پزشکان به شدت کاهش خواهد یافت که عوارض جبران ناپذیری بر سلامت مردم داشته و در بخش دارو نیز فروش آزاد و بدون نسخه افزایش یافته و نهایتا داروخانه با نسخه های قدیمی دارو را به مردم می دهد.

اما در بخش بیمه چه اتفاقی خواهد افتاد

۱_ بیمه ها نمی توانند از عهده این هزینه بر بیایند و بسیاری از خدمات را از شمول بیمه خارج خواهند کرد یا برای آن محدودیت ایجاد خواهند کرد.
۲_ احتمال مواجه شدن آنها با بیماران سرطانی و سکته های قلبی در مرحله پیشرفته و ناگهانی بیشتر خواهد شد و بیماری های مزمن و زمینه ای مثل دیابت و فشار خون در طول مدت ۵ الی ۱۰ سال بیشتر خواهد شد
۳_ نسخه های پاراکلینیک مثل تصویربرداری و آزمایشگاه کمتر می شود.

اما در بخش دولتی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

۱_ مراجعات افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت
 
۲_ نیاز به استخدام نیرو و تجهیز و گسترش مراکز بیشتر می شود.

۳_ با این تعرفه ها قطعا ضریب آلفای مراکز به شدت کاهش یافته و دولت باید در این زمینه سوبسید بدهد، دولت حتی تصور اداره مراکز دولتی و تامین اجتماعی را با این تعرفه ها از ذهن کاملا بیرون کند.

۴_ بسیاری از مراکز برون‌سپاری شده احتمالا به دولت باز خواهند گشت.

۵_ "قطعا"مهاجرت کادر تخصصی به خارج از کشور گسترش خواهد یافت .


در نظام سلامت چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

۱_ توجه به بهداشت در بین مردم بیشتر می شود
۲_ احتمال گسترش خرافات و بازگشت برخی از مشاغل و صنوف نامرتبط به حوزه سلامت بیشتر می شود
۳_ طب سنتی و عطاری ها رونق خواهند یافت

اما سوال اساسی این است که آیا نمی شود به جای پروپاگاندای رسانه ای و تخریب چهره حاکمیت و یا پزشکان و نا امید کردن مردم و منش پوپولیستی و نزاع بی حاصل به عقلانیت و مدیریت و گفتگو و توجه به تجارب کشورهای دیگر رسید؟

سیاست های کلان ابلاغی و توجه به راهنماهای بالینی و خدمت واقعی در مقابل قیمت واقعی و استقرار پرونده الکترونیک سلامت و ... جلوگیری از دوباره کاریها و .... چه اشکالی دارند که به جای عمل به آنها به دنبال اتهام زنی روی اوردیم؟

به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha