سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم‌گیری در خصوص تمرکززدایی متخصصان از مرکز کشور در صورتی به نتیجه می‌رسد که تعارض منافع وجود نداشته باشد، خیلی از کسانی که می‌خواهند در این خصوص تصمیم بگیرند تعارض منافع دارند بنابراین اگر کسانی که خودشان مطب و پُست سازمانی دارند بخواهند تصمیم بگیرند به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

 نوبت‌های سه ماهه برای ویزیت بیماران/ نظام صحیحی برای توزیع پزشک نداریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در این شهرستان پزشک متخصص کم داریم و پزشکان موجود هم نوبت‌های سه ماهه و حتی چهار ماهه به بیماران می‌دهند، همچنین اغلب، پزشکان متخصص در ایام تعطیل حضور ندارند برای مثال در ایام نوروز 20 روز پزشک متخصص در شهرستان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در همدان نیز در برخی از رشته‌ها تنها یک یا 2 متخصص وجود دارد، ادامه داد: شهرهای غربی کشور در مقوله پزشک متخصص و فوق‌تخصص وضعیت مطلوبی ندارند و بیماران این شهرها به‌دلیل نبود پزشک متخصص به همدان مراجعه می‌کنند، بیمارانی که از استان‌های غربی به همدان می‌آیند شب را در خودرو سپری می‌کنند تا عصر در درمانگاه دولتی نوبت بگیرند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در همدان پزشک متخصص آقا وجود ندارد چه برسد به پزشک متخصص خانم؛ درمانگاه‌ها می‌گویند پزشک مستقر نداریم و یا پزشکان به‌صورت اداری طبابت می‌کنند و اگر کسی نیمه‌شب بیمار شود با مشکل مواجه خواهد شد، خیلی از مواقع درب درمانگاه‌ها بسته است و بیماران باید درب درمانگاه را بزنند تا کسی در را برایشان باز کند که در شهرستان خودمان پیگیر این ماجرا هستیم.

وی تشریح کرد: یکی از مواردی که مردم شاکی هستند نبود طب اورژانس است، دانشجویان برای تحصیل در طب اورژانس علاقه نشان نمی‌دهند برای همین تربیت‌شدگان دراین رشته بسیار اندک هستند؛ در شهرستان‌ها با کمبود پزشک فوق‌تخصص مواجه هستیم و پزشکان به محض ارتقا به استان‌هایی نظیر تهران و کلان‌شهرهایی که درآمد بیشتری دارد مهاجرت می‌کنند بنابراین عمده مردم برای درمان باید به تهران و دیگر شهرهایی که پزشک متخصص دارد مراجعه کنند.

فلاحی تصریح کرد: از نظر توزیع پزشک متخصص و فوق‌تخصص در کشور نظام صحیحی نداریم و متأسفانه شهرهای کوچک و کم‌برخوردار از پزشک محروم هستند، برای همین در تهران می‌بینیم که بیماران و خانواده‌هایشان مجبور هستند شب را در خیابان سپری کنند تا نوبت بگیرند.

تا زمانی که مسئله تعهد پزشکان حل نشود مشکلات پابرجاست

وی اعلام کرد: مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و وزارت بهداشت باید آئین‌نامه‌های مربوطه را تنظیم و ابلاغ کند، البته نمی‌توان گفت مشکل موجود الزماً با این مصوبه و آئین‌نامه می‌شود بنابراین تا زمانی که مسئله تعهد پزشکان حل نشود مشکلات پابرجاست، پزشکان برای تحصیل از منابع کشور استفاده و پس از گرفتن تخصص از کشور مهاجرت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید پزشکان متعهد را وارد عرصه سلامت کنیم تا در کنار آن تخصص‌های لازم را فرابگیرند، البته باید پزشکان متخصص و فوق‌تخصص را به‌صورت عادلانه در سراسر کشور توزیع کنیم و از آنان تعهد خدمت بگیریم و تعهد خدمت را نیز به ثمن بخس نفروشیم. مشاهده شده تعهدات را به کمترین قیمت می‌فروشند، گاهی فردی را که کلی هزینه برای او شده و تخصص گرفته را با مبلغ ناچیزی رها می‌کنند.

فلاحی تأکید کرد: تصمیم‌گیری در خصوص تمرکززدایی متخصصان از مرکز کشور در صورتی به نتیجه می‌رسد که تعارض منافع وجود نداشته باشد، خیلی از کسانی که می‌خواهند در این خصوص تصمیم بگیرند تعارض منافع دارند بنابراین اگر کسانی که خودشان مطب و پُست سازمانی دارند بخواهند تصمیم بگیرند به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha