یک فعال صنفی جامعه پزشکی با اشاره به تخلفات وزارت بهداشت برای برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری پزشکی گفت:«درخواست جامعه پزشکان عمومی داوطلب این آزمون چیزی جز عمل به قانون نیست اما متاسفانه وزارت بهداشت رای قطعی دیوان عدالت اداری را نادیده گرفته است.»

تخلف وزارت بهداشت در برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری پزشکی

دکتر مهدیار سعیدیان فعال صنفی جامعه پزشکی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره مشکلات داوطلبان چهل و نهمین آزمون دستیاری گفت:« سال 99 مشکل مشابهی در برگزاری آزمون دستیاری وجود داشت و وزارت بهداشت بنا داشت بر خلاف قانون دو آزمون در یک سال برگزار کند. آزمون دستیاری سال 99 در اردیبهشت ماه برگزار شده بود و وزارت بهداشت میخواست مجددا آزمون دیگری را در اسفند ماه همان سال انجام دهد.»


وی در ادامه گفت:« مشکل دیگر هم مربوط به زمان اعلام منابع چهل و هشتمین آزمون دستیاری بود. یعنی از زمان اعلام منابع آزمون دستیاری تا زمان برگزاری این آزمون زمان زیادی برای داوطلبان وجود نداشت. منابع آزمون آخرین روز شهریور ماه اعلام شده بود و وزارت بهداشت در پی برگزاری آزمون در اسفند ماه همان سال بود. در پی این مسئله داوطلبان علیه این تصمیم وزارت بهداشت به دیوان عدالت اداری شکایت کردند چرا که این اقدام وزارت بهداشت برخلاف قانون مصوب وزارت بهداشت و معاونت آموزشی این وزارتخانه بود. ابتدا درخواست آن ها در دیوان عدالت اداری رد شد ولی مجددا داوطلبان در این زمینه اقدام کردند و در نهایت رای به نفع آنها صادر شد و برگزاری آزمون به مردادماه سال 1400 موکول شد.»


وی افزود:«در آن زمان شعبه 45 دیوان عدالت اداری رای داد که باید منابع جدید برای آزمون دستیاری اعلام شود و در شعبه 26 تجدید نظر این رای قطعی شد. در بخشی از این رای آمده است که وزارت بهداشت علاوه بر اجرای رای مکلف به رعایت مفاد آن در تصمیمات و اقدامات بعدی خود در موارد مشابه است. چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری که حدود 12 هزار پزشک، داوطلب شرکت در این آزمون هستند و بسیاری از داوطلبان، پزشکان عمومی جوان و در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند دقیقا مصداق مورد مشابه آزمون چهل و هشتم است و وزارت بهداشت باید قانون را اجرا کند ولی وزارت بهداشت برای آزمون چهل و نهم منابع قدیمی را که برخی از آنها مربوط به چهارده سال گذشته است و مطالبش مغایر با علم به روز پزشکی است به عنوان منابع آزمون اعلام کرده است. در این شرایط وزارت بهداشت از تمکین رای دیوان عدالت اداری سرپیچی کرده است.»


وی خاطرنشان کرد:« از یک طرف وزارت بهداشت مجددا همانند آزمون قبلی اصرار بر تخلف دارد و داوطلبان نیز به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند. بعد از گذشت ۱۱ ماه از شکایت داوطلبان و به دیوان عدالت اداری و استنکاف و بی توجهی به رای قطعی صادره در مهرماه ۱۴۰۰ از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای وقت کشی ، حالا توجیه وزارت بهداشت برای اعلام منابع قدیمی این است که اگر بخواهیم منابع را به روز کنیم حداقل 8 ماه برگزاری آزمون چهل و نهم به تاخیر می افتد و در این شرایط رزیدنت جدید برای اول مهرماه 1401 نخواهیم داشت و با کمبود نیرو در بیمارستان ها مواجه خواهیم شد.»


وی در ادامه گفت:«داوطلبان آزمون دستیاری مشکل خود را از طریق کمیسیون اصل 90 نیز پیگیری کرده اند همچنین در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری این مشکل مطرح شد ولی باز هم آخرین موضعی که مدیر روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گرفته است اصرار بر اجرای آزمون برخلاف قانون است.»

تخلف وزارت بهداشت در برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری پزشکی
تخلف وزارت بهداشت در برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری پزشکی


وی گفت:« در مجموع درخواست جامعه پزشکان عمومی داوطلب چهل و نهمین آزمون دستیاری چیزی جز عمل به قانون نیست اما متاسفانه وزارت بهداشت رای قطعی دیوان عدالت اداری را نادیده گرفته است. وزارتخانه به جای اینکه دیدگاه آموزش محور داشته و توجه به سلامت مردم و استفاده از علوم روز دنیا برای ارتقا سلامت مردم داشته باشد بیشتر نگران نیروی کار خود است. داوطلبان مجددا به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند اما متاسفانه اطاله دادرسی شده است و دیوان عدالت اداری در صدور رای تعلل می کند البته رای قبلی دیوان عدالت اداری موجود است. ولی وزارت بهداشت می گوید ما به رای دیوان عدالت اداری کاری نداریم و دیوان نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند.»


وی تاکید کرد:« حق داوطلبان چهل و نهمین آزمون دستیاری دارد تضیع می شود. چند روز پیش هم نمایندگان مجلس وزیر بهداشت را برای توضیحات به کمیسیون آموزش مجلس فراخواندند اما فعلا اتفاقی نیافتاده است.»

تخلف وزارت بهداشت در برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری پزشکی


وی گفت:«دو تن از اعضای مجلس خبرگان خطاب به دیوان عدالت اداری در خصوص تخلفات وزارت بهداشت در چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری نامه ای ارسال کرده کرده اند و در همین حال به نظر می رسد وزارت بهداشت به گفته مسئولانش در حال رایزنی با دیوان عدالت اداری است و با استفاده از قدرت و لابی گری می خواهد داوطلبان آزمون را تحت فشار قرار دهد.»

تخلف وزارت بهداشت در برگزاری چهل و نهمین آزمون دستیاری پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی GB ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    ممنون که این قدر خوب توضیح دادین ، لطفا به وزیر بهداشت بگین که ما فقط مخالف بی قانونی و مصوبه سازی لحظه ای هستیم وگرنه اگه از یه دوره قبل اطلاع بدن کسی مخالف نیست ، لطفا زودتر اقدام کنن ، خیلی از دوستامون داره ترجمه مدارک میگیرن برای مهاجرت ، تو رو خدا بگین با ما هم مثل بچه خودشون رفتار کنن ، ممنون که این خبر رو گذاشتین .
  • داوطلب دستياري IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    قانون فصل الخطاب است ديوان عدالت لطفا شجاعانه و بر اساس حق راي دستور موقت را صادر كنيد