یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 339169

سمعک­های عینکی را می­توان به عنوان یکی از خلاقیت­های حوزه وسایل کمک ­شنوایی دانست. چرا که طراحان این گروه از سمعک­ها، همواره در تلاش هستند تا بدنه سمعک را تا جای ممکن در فریم (قاب) عینک مخفی نمایند. به همین دلیل از سمعک­های عینکی به عنوان سمعک­های نامرئی نیز نام برده می­شود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی این گروه از سمعک­ها بپردازیم.

سمعک عینکی یا نامرئی؟

امروزه عینک علاوه بر ایفای نقش مهم در بهبود مشکلات بینایی، به عنوان یک ابزار تجملی نیز مطرح است. همین نگرش مثبت جامعه در مورد عینک سبب شد تا طراحان حیطه وسایل کمک شنوایی ایده ادغام سمعک و عینک را مطرح نمایند. به همین جهت سمعک­های عینکی به عنوان یکی از گزینه­های مناسب برای افرادی است که تمایل دارند تا جای ممکن سمعک آن­ها ظاهری مخفی داشته باشد.

سمعک عینکی یا نامرئی؟

سمعک­های عینکی علاوه بر جنبه زیبایی شناختی مزایای بسیاری نیز برای برخی از انواع کم­شنوایی دارد. از جمله این موارد می­توان به بیمارانی اشاره کرد که به دلایلی از جمله عفونت و یا ضربه، گوش میانی آن­ها دچار آسیب شده و فاقد عملکرد طبیعی است. از جمله مهم­ترین عوارض اختلال در گوش میانی پارگی پرده گوش و جاری شدن ترشحات عفونی به فضای کانال گوش خارجی است،  استفاده از سمعک­های مرسوم (داخل گوشی و پشت گوشی) برای این گروه از بیماران به دو دلیل مقدور نیست. اول آن­که وجود ترشحات عفونی و رطوبت در گوش میانی و کانال گوش موجب آسیب دیدگی جدی مدار سمعک می­شود. دوم آن­که در بیمارانی که مبتلا به عفونت گوش میانی هستند، کانال گوش به هیچ وجه نباید بسته شود چرا که با این­ کار میزان گردش هوا در کانال گوش کاهش و به دنبال آن تعریق در کانال گوش افزایش می­یابد و به دنبال آن عفونت گوش بیمار به شدت تشدید می­گردد. این در حالی است که در صورت استفاده از سمعک­های عینکی این عوارض به وجود نخواهد آمد. علت این امر آن است که در سمعک­های عینکی صدا بر خلاف همیشه از مسیر کانال گوش وارد نمی­شود بلکه این استخوان پشت گوش (ماستوئید) است که وظیفه دریافت و انتقال صدا به ساختارهای گوش داخلی (حلزون و عصب شنوایی) را بر عهده دارد. به عبارت بهتر در این گروه از سمعک­ها از تکنولوژی انتقال استخوانی استفاده می­شود. به این معنا که صدای دریافت شده  توسط دریافت شده برخلاف همیشه به جای تبدیل به سیگنال صوتی به ارتعاش تبدیل می­گردد تا از این طریق استخوان ماستوئید را مرتعش و از این طریق به حلزون گوش منتقل شود.

سمعک عینکی یا نامرئی؟

سمعک عینکی یا نامرئی؟

کاربرد سمعک­های عینکی صرفا به افرادی با مشکلات گوش میانی خلاصه نمی­شود. بلکه گروه دیگری از این سمعک­ها که اخیرا به بازار وسایل کمک­شنوایی معرفی شده­اند، عینک­های هستند که در بدنه فریم آن­ها یک یا دو سمعک بسیار ظریف به کار رفته است. تنها جزء قابل مشاهده از سمعک­های به کار رفته در این مدل تنها یک قطعه سیم بسیار نازک است که از پایین دسته عینک به سمت کانال گوش امتداد دارد. این سیم نازک وظیفه انتقال صدا به کانال گوش را بر عهده دارد. به دلیل ظرافت به کار رفته در طراحی و نامرئی بودن، این مدل از سمعک­های عینکی مخاطبان خاص خود را دارد.  (عکس دو)

با وجود تمام مزیت­های سمعک­های عینکی، توجه به برخی از کاستی­های آن­ها نیز بسیار ضروری است. نکته بسیار مهم به هنگام استفاده از سمعک­های عینکی، سختی کار با تلفن است. چرا که در این مدل میکروفون سمعک که وظیفه دریافت اصوات را بر عهده دارد، بر روی بدنه فریم عینک قرار دارد و به همین دلیل به هنگام استفاده از تلفن، گوشی می­بایست تا جای ممکن به این میکروفون­ها نزدیک شود تا کیفیت صدای مطلوبی شنیده شود. مسئله­ای که در بعضی از مواقع به راحتی قابل انجام نیست.

یکی دیگر از کاستی­های سمعک­های عینکی آن است که همه انواع فریم­های عینک قابلیت تبدیل شدن به سمعک عینکی را ندارند. چرا که فریم سمعک­های عینکی باید دسته­های ضخیم و پهنی داشته باشد تا امکان جایگذاری سمعک در آن­ها وجود داشته باشد.

حساسیت بالای سمعک­های عینکی به وارد شدن ضربه از دیگر نکاتی است که به هنگام استفاده از آن­ها باید به آن دقت نمود. از آنجایی که مدار سمعک­های عینکی تفاوت­هایی با سمعک­های معمول (پشت گوشی و داخل گوشی) دارد لذا وارد شدن هر گونه ضربه موجب بروز مشکلات جدی در آن­ها و هزینه­های بالا برای تعمیر می­گردد.

قیمت سمعک عینکی چقدر است؟

سمعک های عینکی از جمله سمعک های گران قیمت به شمار می آیند. این سمعک ها نسبت به سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی قیمت بالاتری دارند. در ایران 2 برند بسیار خوب سمعک عینکی وجود دارد: ریونت ژاپن و BHM اتریش. قیمت سمعک عینکی ریونت حدود 12 میلیون و قیمت سمعک عینکی BHM حدود 18 میلیون است. لازم به ذکر است که برند BHM اتریش در سطح دنیا به عنوان برترین برند سمعک عینکی مطرح است.

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد سمعک های عینکی ( برای چه افرادی مناسب هستند، طول عمرشان چقدر است و ... ) به سایت کلینیک سمعک اقدسیه مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha