حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه روز گذشته برای پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درباره اقدامات وزارت خارجه درخصوص سدسازی‌ها در ترکیه که بر حقابه ایران تاثیر منفی گذاشته به مجلس رفت.

به زودی با ترکیه درباره سدسازی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم

برش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد درخصوص دلیل عدم اعلام نظر رسمی و عدم اعتراض در رابطه با سدسازی بی‌رویه دولت ترکیه روی رودخانه‌های مرزی دجله و ارس چیست؟ اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه ما اقداماتی را در حوزه سدسازی انجام دهد که با توجه به شرایط زیست محیطی که در منطقه حاکم است، باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم ما و منطقه شود.

وی افزود: من این موضوع را در ماه‌های گذشته حداقل سه بار در دو دیدار حضوری در نیویورک و تهران و در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه مطرح کردم و از وی خواستم تا به رسم همسایگی توجه جدی نسبت به سدسازی‌ها روی رودخانه ارس انجام دهد، به‌رغم اینکه هیچ قرارداد دوجانبه‌ای بین تهران و آنکارا از گذشته در موضوع همکاری‌های آبی وجود ندارد، ولی درخواستی را ۴ ماه پیش از دولت ترکیه به عمل آوردیم مبنی بر اینکه یک کمیته مشترک آبی دوجانبه تشکیل دهیم تا بتوانیم نگرانی‌های این حوزه را برطرف کنیم تا مطمئن شویم سدسازی‌های ترکیه تاثیر منفی بر آب وارداتی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تا به اینجای کار مقامات ترکیه به ما اطمینان می‌دهند که سدسازی‌های ما اولا در مناطق کوهستانی است و ثانیا برای استفاده برق‌آبی است و من در نشستی که با وزیر نیرو، کارشناسان و مسوولان این وزارتخانه داشتم، سوالات و ابهامات فراوانی مطرح شد. کارشناسان ما می‌گویند سدهایی که برای استفاده برق‌آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به مخزن‌های بزرگ و عمیق ندارد و تنها آب در سطحی جریان می‌یابد و توربین‌ها را به گردش در می‌آورد.

من این موضوع را با آقای چاوش اوغلو مطرح کردم و از ایشان خواستار پاسخ شدم، ایشان نیز گفتند که ما نیازی به این آب‌ها نداشته و در تابستان آن را رها می‌کنیم، اما همچنان در این زمینه ابهامات جدی فنی و حقوقی برای ما وجود دارد، اما کار مهمی که توانستیم در ۴ ماه گذشته انجام دهیم، برای اولین‌بار این بود که در طول تاریخ مباحث آبی با ترکیه، نسبت به تشکیل کمیته مرزی مشترک توافق کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر هیات کارشناسان وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه در قالب کمیته مرزی مشترک گفت: گفت‌وگوهای خوبی در قالب این سفر صورت گرفت و قرار است به زودی هیات متفاوتی از ترکیه در این رابطه به ایران سفر کند و همه اقدامات حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک لازم در این موضوع بین ایران و ترکیه انجام شده و من از شما و نمایندگان به خاطر توجه به این موضوع تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha