چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 339317

باور کنید یا نه، حس بویایی شما ممکن است با خلق‌وخوی و حافظه شما مرتبط باشد به این دلیل که بین مغز و سیستم بویایی شما ارتباط وجود دارد.

حس بویایی سلامت حافظه شما را فاش می‌کند

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سال ۲۰۲۱ که در مجله Progress in Neurobiology منتشر شد، نشان داد که در واقع یک ارتباط بین قشر بویایی اولیه و هیپوکامپ در مغز، مکان نگهداری خاطرات طولانی‌مدت وجود دارد.

به گزارش هلث نیوز،نتایج مطالعه دیگری نشان داد که حتی نورون‌های خاصی در هیپوکامپ وجود دارد که می‌توانند به رایحه‌های خاص کمک تا خاطرات قدرتمندی را ایجاد کنند.

دکتر پاملا دالتون، روانشناس تجربی و عضو هیات علمی مرکز حواس شیمیایی مونل ایالات‌متحده گفت: «تجربه ما در مورد بوها معمولا مربوط به جایی است که بوی خاص یا فرد یا یک مکان خاص زمینه آن شده و حالت احساسی ایجاد کرده است».

همان‌طور که مشخص است، هیپوکامپ نه تنها نقش مهمی در توانایی ما برای ذخیره خاطرات بازی می‌کند بلکه مسئول تنظیم خلق‌وخوی نیز است.

نئوکورتکس که مسئول ادراک حسی است معمولا ارتباط بین حواس ما و هیپوکامپ را تغییر می‌دهد. با این حال، سیستم بویایی کاملا به یک شکل عمل نمی‌کند. در واقع، به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیمی بین بویایی و هیپوکامپ وجود دارد به این معنی که نه تنها بوهای خاص می‌توانند خاطرات قدرتمندی را ایجاد کنند بلکه می‌توانند احساسات خاصی را در ارتباط با آن خاطرات ایجاد کنند. به‌عنوان‌مثال، بوی برخی از غذاها ممکن است شما را به یاد خاطره شاد دوران کودکی بیاندازد و در این روند روحیه شما را بالا ببرد و این مورد می‌تواند تاثیر مهمی بر سلامت روان شما داشته باشد.

دکتر کریستینا زلانو، استادیار نوروبیولوژی و محقق ارشد تحقیق Northwestern Medicine گفت که بوها و رایحه‌ها بخش عمیقی از حافظه هستند و از دست دادن توانایی بویایی می‌تواند منجر به افسردگی و کیفیت پایین زندگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha