مسئول دبیرخانه قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: عمده زنان ما که در سنین باروری قرار دارند، از دهه ۶۰ هستند که فرصت طلایی برای جبران سالخوردگی جمعیت هستند.

۶ ویژگی غربالگری‌های پیش از زایمان/دهه شصتی‌ها؛ فرصت طلایی برای جبران سالخوردگی کشور

به گزارش از سلامت نیوز به نقل از یسنا، دکتر جباری در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت هفته ملی جمعیت برگزار شد، گفت: امیدواریم بتوانیم وظایف خودمان را در زمینه جمعیت انجام داده و از سالخوردگی جمعیت جلوگیری کرده و همچنان نشاط و جوانی جمعیت را حفظ کنیم.

جباری درباره بحث غربالگری‌های پیش از زایمان، گفت: در قانون جدید غربالگری شش ویژگی پیدا کرده است؛ اول اینکه کار تخصصی‌تر شده و از سطح یک درآمده و از سوی متخصصین انجام می‌شود. دوم اینکه کار استانداردتر شده است. در عین حال نقش والدین را پررنگ‌تر کردیم و با درخواست والدین غربالگری انجام می‌شود و در نتیجه زور و اجباری برای غربالگری وجود ندارد. چهارم این است که قانون پوشش بیمه‌ای غربالگری را کامل‌تر کرده است. پنجم اینکه این کار هوشمند شده و کل فرایند غربالگری باید در سامانه الکترونیک ثبت شود و ششم اینکه غربالگری شفاف‌تر شده است و برای مردم و متولیان امر سلامت قابل رصد و پایش است و متناسب با نتایجی که در سامانه ثبت می شود، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: درباره افزایش سن ازدواج باید توجه کرد که وقتی سن ازدواج بالا می‌رود، سن باروری نیز بالا می‌رود. در حوزه معاونت بهداشت تدبیری که اندیشیده شده، این است که نظام مراقبت از بارداری‌ها در حال بازنگری و ارتقاء است و متناسب با نیاز روز و افزایش سن باروری خدمات به‌روزتر و کامل‌تری به زنان باردار ارائه می‌کنیم.  

جباری با بیان اینکه برای سن بارداری هیچ خط و مرزی نداریم، گفت: اینطور نیست که بگوییم در فلان سن بارداری اتفاق نیفتد. حتی در دنیا از بارداری در سن زیر ۱۷ و بالای ۴۰ سال را به عنوان "Golden baby" یعنی کودکان طلایی یاد می‌کنند. در عین حال ما داریم نظام مراقبتی‌مان را در این حوزه تغییر می‌دهیم تا اگر در برخی سنین مراقبت خاصی در دوران بارداری لازم است، انجام شود. توصیه عمومی ما در وزارت بهداشت این است که هرچه بارداری در سنین پایین‌تر اتفاق افتد، موفق تر بوده و فرزند سالم‌تر است. همچنین بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که ضریب هوشی فرزند هم بالاتر است. در عین حال هرچه تاخیر بیندازند، چه در بارداری اولیه و چه در بارداری‌های دیگر، احتمال ناباروری ثانویه‌شان بیشتر است. بنابراین توصیه ما این است که به تاخیر نیندازند. برنامه ما در وزارت بهداشت این است که یک تا دو فرزند حتما اشتباه است و خانواده ها بر اساس سبک زندگی‌شان سه یا چهار فرزند داشته باشند.

وی همچنین درباره باروری دهه ۶۰ و ۷۰ نیز گفت: عمده زنان ما که در سنین باروری قرار دارند، از دهه ۶۰ هستند که فرصت طلایی برای جبران سالخوردگی جمعیت هستند. هم در قانون امتیازاتی که دیده شده مبتنی بر شکوه مادری از خودرو گرفته تا زمین و تسهیلات خدمات زایمانی و مرخصی‌های دوره بارداری، شیردهی و زایمان و... در نظر گرفته شده تا فرزندآوری برای مادران دهه ۶۰ تسهیل شود. به همین نسبت دهه هفتادی ها هم نقش دارند. رویکرد ما این است که در مجموعه اقدامات وزارت بهداشت در نظام شبکه، حتی در شاخص‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس آن ارزیابی می‌شوند و مراقبین سلامت و بهورزان ما بر اساس آن‌ها ارزیابی می شود و حتی نظام کارانه‌شان بر این مبنا است که ازدواج زود اتفاق بیفتد، فرزندآوری بعد از ازدواج به تاخیر نیفتد و خانواده های بدون فرزند، فرزندآوری داشته باشند، خانواده‌هایی که کم فرزند هستند، حداقل سه فرزند داشته باشند و مجموع این نظامات باعث شود که مردم به این نتیجه برسند که فرزندآوری به موقع و با تعداد مناسب داشته باشند.

جباری گفت: ما باید در جهت  بحث کاهش طلاق هم با آموزش مهارت های زندگی، صبر و ... اقدام کنیم. در عین حال باید توجه کرد که زنان سرپرست خانواده ما در کشور از دو درصد در ابتدای انقلاب به ۱۳ درصد رسیده است. باید نگاه‌مان را نسبت به زن سرپرست خانوار تغییر داده و زمینه ازدواج مجدد این زنان را فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha