یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 339413

اگرچه خانواده‌های امروزی ممکن است متفاوت از هزاران سال پیش به نظر برسند،اما اکنون به همان اندازه مهم هستند که در آن زمان بودند.

روز جهانی خانواده

به گزارش سلامت نیوز، در طول دهه 1980، توجه سازمان ملل متحد به مسائل مربوط به خانواده آغاز شد به طوری که مجمع جهانی سازمان‌ملل تاریخ  15 مه برابر با ۲۵ اردیبهشت را روز جهانی خانواده اعلام کرده است. هدف از گرامیداشت این روز، اهمیت  بخشیدن جوامع جهانی به  کانون خانواده به عنوان اصلی‌ترین  و مهم ترین رکن جامعه و کسب اطلاعات  درباره مواردی که در کانون گرم زندگی را تهدید می‌کند و برطرف کردن آنها می باشد. مراسم برگزار شده در این روز، نشان از اهمیت اتصال جامعه جهانی به خانواده ها به عنوان واحدهای اساسی جوامع  دارد؛ زیرا  وضعیت امور خانواده در  جهان منعکس می شود و بر همگان تاثیرگذار است. این روز فرصتی می شود برای ارتقای سطح آگاهی  در مورد مسائل مربوط به خانواده و گسترش آن در ابعاد و جوامع مختلف. همچین به واسطه ی این روز می توانیم شاهد تاثیراتی که جغرافیا، اقتصاد، ادبیات بر ملت های مختلف می گذارد، باشیم.

خانواده کلمه ای است که وقتی به یاد آورده می شود، صدای زنده ی آن گوشمان را نوازش می دهد. دقیقه به مانند وقتی که موسیقی دلنوازی پخش می شود و چشم بسته نت به نت آن را به خاطر می سپاریم.خانواده تنها  در ارتباط خونی شما یا یکدیگر خلاصه نمی شود، بلکه آشیانه ای است که هم در زمان غم و هم در زمان شادی می توانید به آن پناه ببرید.خانواده لبخند شیرین مادری است که عطر خنده هایش را هرگز فراموش نمی کنیم؛ مهر و محبت پدری است که دست نوازشش را  هرگز از یاد نخواهیم برد.خانواده ای شاد و آرام ، شبیه بهار زندگی آدمی است؛ همانقدر رنگارنگ و همانقدر دل انگیز و پرشکوه. احساس زیبایی را که این مأمن امن به تو می دهد را هیچ جای دیگر پیدا نخواهی کرد.خانواده جایگاهی است که ما برداشتن اولین قدم هایمان را در آنجا یاد می گیریم، همینطور اولین زمین خوردن و اولین بلند شدن را !  قدر داشتنش را بدانید و برای پیشرفت و سلامت آن کوشا باشید.

امسال در روز جهانی خانواده کمی متفاوت تر عمل کنیم

  1. با خانواده ی خود در یک فعالیت اجتماعی شرکت کنید، مثلا با همدیگر به افراد نیازمندی که می شناسید کمک کنید. بیایید به همدیگر لبخند هدیه دهیم.
  2. شجره نامه بسازید : همه اعضای خانواده می توانند در ساختن شجره نامه شما مشارکت داشته باشند و این چیزی است که شما می توانید برای نسل ها نگه دارید.اما هدف ما بیشتر از انجام اینکار کنار هم بودن و توجه کردن به همدیگر است. از کنار هم بودن لذت ببرید و قدر لحظه های با هم بدنتان را بدانید.
  3.  با همدیگر به پیک نیک بروید: ممکن است خانواده های زیادی در همسایگی شما وجود داشته باشند که دوست دارند با یکدیگر آشنا شوند اما راه و زمان مناسبی برای آن پیدا نکرده باشند، پیک نیک یک موقعیت عالی برای گرد هم آوردن مردم و شناختن همدیگر است.
  4. کمی بخشنده تر باشیم، اگر با همدیگر قهر هستیم و کدورتی داریم آن را کنار بگذاریم. زندگی فیلم کوتاهی است که تا پلک بزنیم گذشته است، لحظه هایمان را دوست داشته باشیم.

family day

اهمیت روز جهانی خانواده

  1. نشان دهنده اهمیت خانواده در جامعه است : اگر خانواده‌های قوی‌تری داشته باشیم، مدارس قوی‌تر و جوامع قوی‌تر  نیز خواهیم داشت.
  2. خانواده ها با یکدیگر متفاوت هستند : خانواده را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد اما مهم ترین آن درباره جشن گرفتن همه افرادی است که دوستشان دارید و برای شما مهم هستند.تفاوت ها را درک کنیم و آن ها را دوست داشته باشیم.
  3. فرصتی است برای گفتگوهای انتقادی :  این روز فرصتی است برای گفتگو درباره چالش هایی که خانواده ها با آنها روبرو هستند مانند فقر، اشتغال و یا حتی نکاتی درباره تربیت کودکان
  4. خانواده نقش بسیار پررنگی در ازدواج فرزندان و موفقیت های تحصیلی و شغلی و به طور کلی در تمام اتفاقات مهم زندگی فرزندان خود دارد.
  5.  در دوران اولیه زندگی، بسیاری از افراد نتوانسته اند ارتباطی صحیح با والدینشان  داشته باشند و به همین دلیل در آینده علائمی از اختلال شخصیت در آن ها نشان داده می شود.
  6. خانواده‌هایی که به تربیت جنسی کودک خود اهمیت داده اند، فرزند آن‌ها در مقایسه با خانواده‌های بی‌تفاوت، از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی کمتری برخوردار خواهد بود. 

وقت بیشتری را با خانواده بگذرانیم

  • با کودکان بازی کنید و وقت بیشتری را با آنها بگذرانید.
  • در کنار یکدیگر وعده های غذایی خود را نوش جان کنید
  • اگر بخشی از خانه احتیاج به تعمیر داشت، در کنار هم و یا کمک یکدیگر آن را تعمیر کنید.
  • بعد از شام با خانواده به پیاده روی بروید
  • با هم به مطالعه مشغول شوید
  • در کنار یکدیگر فیلم مورد علاقتان را نگاه کنید.
  • با کمک هم غذای دلخواهتان را درست کنید.
  • از خاطرات گذشته خود برای فرزندانتان تعریف کنید
  • با هم ورزش کنید

شعار های روز جهانی خانواده

دبیر کل سازمان ملل هرسال موضوعی را برای روز جهانی خانواده اعلام می کند تا اهمیت آن را خاطرنشان کرده و تمام جنبه های تاثیرگذار بر خانواده را یادآوری کند.

شعار امسال خانواده ها و شهرنشینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha