بیمارانی که در بیمارستان تحت درمان آنتی‌بیوتیکی قرار می‌گیرند، به دلیل اختلال در سیستم ایمنی در روده، بیشتر در معرض عفونت قارچی هستند.

مصرف انتی بیوتیک های بیمارستانی و خطر عفونت قارچی خطرناک

به گزارش سلامت نیوز، بر اساس مطالعه جدید دانشگاه بیرمنگام، استفاده از داروهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند خطرات سلامتی ناشی از این عفونت‌های پیچیده و خطرناک را کاهش دهد.

دانشگاه بیرمنگام که در سال 1825 به‌عنوان دانشکده پزشکی و جراحی بیرمنگام تأسیس شد، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در ادگباستون، بیرمنگام، بریتانیا واقع است.

کاندیدیاز یک عفونت قارچی تهدیدکننده حیات، و یک عارضه عمده برای بیماران بستری در بیمارستان است که به آنها آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری و جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی که به‌سرعت در بیمارستان‌ها پخش می‌شوند داده می‌شود. درمان عفونت‌های قارچی می‌تواند دشوارتر از عفونت‌های باکتریایی باشد، برخی از عوامل زمینه‌ای ایجادکننده این عفونت‌ها به‌خوبی شناخته نشده است.

تیمی در مؤسسه ایمونولوژی و ایمونوتراپی دانشگاه، بیرمنگام در همکاری با محققان مؤسسه ملی بهداشت انگلستان، کشف کردند آنتی‌بیوتیک‌ها سیستم ایمنی در روده‌ها را مختل می‌کنند، به این معنی که عفونت‌های قارچی در آن ناحیه به‌خوبی کنترل نمی‌شوند. به طور غیرمنتظره‌ای، این تیم همچنین دریافت که در جایی که عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شود، باکتری‌های مفید روده نیز از بین می‌روند که منجر به افزایش خطر عفونت‌های باکتریایی مضر می‌شود.

این مطالعه که در نشریه سلول و میکروب منتشر شده است، اهمیت. داروهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی را نشان می‌دهد، اما محققان همچنین می‌گویند که این مطالعه همچنین نشان داده آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر عملکرد اصلی خود تأثیرات دیگری بر بدن ما دارند که بر نحوه مبارزه با عفونت‌ها و بروز بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد. این به نوبه خود بر اهمیت مراقبت دقیق در تجویز آنتی‌بیوتیک‌های موجود تأکید می‌کند.

دکتر ربه‌کا دراموند، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: ما می‌دانستیم که آنتی‌بیوتیک‌ها باعث افزایش عفونت‌های قارچی می‌شوند، اما کشف این که عفونت‌های باکتریایی دیگری نیز می‌توانند از طریق این فعل‌وانفعالات در روده ایجاد شوند، شگفت‌آور بود. این عوامل می‌توانند به یک وضعیت بالینی پیچیده اضافه شوند - و با درک این دلایل زمینه‌ای، پزشکان بهتر می‌توانند این بیماران را بهتر درمان کنند.

در این مطالعه، تیم تحقیق از موش‌هایی استفاده کرد که با یک درمان آنتی‌بیوتیک ترکیبی وسیع‌الطیف درمان شدند و سپس این حیوانات را با کاندیدا آلبیکنس، رایج‌ترین قارچی که باعث کاندیدیازیس مهاجم در انسان می‌شود، آلوده کردند. آنها دریافتند که اگرچه مطابق انتظار میزان مرگ در موش‌های آلوده افزایش‌یافته بود، اما برخلاف تصور افزایش مرگ نه ناشی از عفونت در کلیه‌ها یا سایر اندام‌ها، بلکه ناشی از عفونت در روده‌ها است.

در مرحله بعدی، این تیم مشخص کرد که چه بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن پس از درمان آنتی‌بیوتیکی در روده موش‌ها حذف شده است و سپس با استفاده از داروهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی مشابه داروهای مورداستفاده در انسان، موارد حذف شده را دوباره به موش‌ها برگرداندند. آنها دریافتند که این رویکرد به کاهش شدت عفونت قارچی و کاهش مرگ‌ومیر کمک می‌کند.

محققان این آزمایش را با مطالعه سوابق بیمارستانی افراد بستری شده در یک مقطع زمانی دنبال کردند، و توانستند نشان دهند ممکن است پس از درمان با آنتی‌بیوتیک، عفونت‌های مشترک مشابهی در انسان‌ها هم رخ دهد.

دکتر دراموند افزود: «این یافته‌ها عواقب احتمالی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را در بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند، نشان می‌دهد. اگر تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را محدود کنیم یا نحوه تجویز را تغییر دهیم، می‌توانیم به کاهش تعداد افرادی که دچار عفونت قارچی، یا برخی باکتری‌ها مبتلا می‌شوند، کمک کنیم – و درعین‌حال با مشکل بزرگ و روبه‌رشد مقاومت آنتی‌بیوتیکی مقابله کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha