به گفته محققان، سطح کلسترول بد در دوران یائسگی افزایش می یابد و ۱۰ درصد از این افزایش احتمالاً به دلیل تغییر در هورمون های جنسی است.

تغییرات هورمونی دوران یائسگی و کاهش سلامت قلب و عروق

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، زنان معمولاً در سنین ۴۸ تا ۵۲ سالگی یائسه می‌شوند که منجر به کاهش تولید هورمون استروژن و افزایش هورمون محرک فولیکول (FSH) می‌شود. تصور می‌شود که یائسگی زنان را مستعد ابتلاء به بیماری‌های قلبی می‌کند، زیرا معمولاً این بیماری‌ها ۱۰ سال دیرتر در مردان اتفاق می‌افتد و خطر پس از یائسگی افزایش می‌یابد.

به گزارش ساینس دیلی،مطالعات قبلی نشان داده اند که یائسگی با متابولیت های تحریک کننده بیماری قلبی مرتبط است، اما این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که این تغییر را با تغییرات هورمون‌های جنسی زنانه مرتبط می‌کند. تغییرات متابولیت تا حدی با هورمون درمانی (HRT) بهبود می‌یابند.

دکتر «ایجا لاکونن»، سرپرست این مطالعه از دانشگاه جیواسکیلا فنلاند، می‌گوید: «یائسگی اجتناب ناپذیر است، اما ممکن است شرایط متابولیت منفی با تغذیه سالم و فعالیت بدنی کاهش یابد. به ویژه، زنان باید به کیفیت چربی در رژیم غذایی خود و ورزش کافی برای حفظ تناسب قلبی تنفسی توجه کنند. HRT گزینه‌ای است که زنان باید در این مرحله از زندگی خود با پزشک در مورد آن مشورت نمایند.»

تجزیه و تحلیل شامل ۲۱۸ زن یائسه بود که در ابتدا از HRT استفاده نمی‌کردند. میزان ۱۸۰ متابولیت (لیپیدها، لیپوپروتئین‌ها و اسیدهای آمینه) و دو هورمون (استرادیول و FSH) از نمونه‌های خون در ابتدا و هر سه تا شش ماه تا اوایل یائسگی جمع آوری شد. در مجموع ۳۵ زن (۱۵%) در طول مطالعه HRT را شروع کردند.

دکتر لاکونن توضیح داد: «مطالعه ما بررسی کرد که آیا تغییر هورمونی یائسگی پروفایل متابولیت اندازه گیری شده در نمونه‌های خون گرفته شده قبل و بعد از یائسگی را تعدیل می‌کند یا خیر. زیرا ورود به دوره یائسگی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.»

محققان تجزیه و تحلیل‌های آماری دقیقی را برای تعیین اینکه چه تغییراتی در سطوح متابولیت‌ها در طول دوران یائسگی رخ می‌دهد و اینکه آیا این تغییرات مربوط به تغییر سطح هورمون‌های جنسی است، انجام دادند. آنها همچنین آزمایش کردند که آیا مسیر متابولیت بین استفاده کنندگان شیوه درمانی HRT و غیرمصرف کنندگان متفاوت است یا خیر.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که تغییر هورمونی یائسگی به طور مستقیم تغییر در ۶۴ متابولیت از ۸۵ متابولیت را توضیح می‌دهد، که شامل کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیریدها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه بود. تجزیه و تحلیل دوم نشان داد که HRT با افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول LDL مرتبط است.

دکتر لاکونن گفت: «این مطالعه تغییرات هورمونی در دوران یائسگی را به تغییرات متابولیک که باعث بیماری قلبی می‌شود مرتبط می‌کند.»

وی افزود: «در مورد HRT، تنها بر اساس مطالعه مشاهده‌ای ما نمی‌توان نتیجه‌گیری بسیار قوی گرفت زیرا تعداد زنانی که درمان را شروع کرده‌اند کم بوده و نوع دارو کنترل نشده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha