مبتلایان روزانه کرونا در کشور از 1413نفر در نخستین روز اردیبهشت به 159نفر در آخرین روز این ماه رسید و هم‌اکنون تنها 700بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های کشور بستری‌اند. آمارهای تک‌رقمی مرگ‌های کرونا طی 10روز اخیر تداوم داشته و شیب نزولی کرونا در کشور ادامه دارد. بر این اساس در بسیاری از بیمارستان‌ها، بخش‌های اختصاصی کووید-19 تعطیل شده و جلسات ستاد ملی کرونا و کمیته علمی مقابله با کووید به جای هر هفته، یک هفته در میان برگزار می‌شود.

 تنها 700بیمار کرونایی در بخش «آی‌سی‌یو»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،بازگشایی‌ها تکمیل و از مدرسه، دانشگاه و سکوهای ورزشی تا رستوران، پاساژها و حتی مراکز خصوصی بدون هیچ محدودیتی فعال شده‌اند. با وجود آرامش فعلی، اما بررسی وضعیت برخی مراکز درمانی، از افزایش مراجعات کودکان با علائم تب، اسهال و استفراغ حکایت دارد و در این میان تعدادی از کشورها هم با خروج از مرحله ایستایی و افزایش موارد بیماری مواجه شده‌اند. به همین دلیل حمید سوری، رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است که اکنون با آتش‌بس موقت از سوی ویروس کووید-19 مواجهیم، چراکه شاخص‌های خاموشی اپیدمی در کشور مشاهده نمی‌شود و احتمال طغیان دوباره بیماری مشابه وضعیت 40کشور دیگر دنیا وجود دارد.

سوری معتقد است که وضعیت نسبتا آرام کرونا در کشور منحصربه‌فرد نیست و در بیشتر کشورهای دنیا شدت و ضعف بیماری وجود دارد: «در شرایط فعلی اگر کشوری مهار اپیدمی را به‌حساب موفقیت خودش بگذارد، تصور اشتباهی است. در ایران غیر از واکسیناسیون هیچ اقدام اساسی‌ای برای مهار اپیدمی انجام نشد و تضمینی هم وجود ندارد شرایط موقت کنونی ادامه داشته باشد.» به‌گفته این ایپدمیولوژیست، افزایش دوباره بیماری مشابه دیگر کشورهای دنیا به‌عنوان یک سناریوی پیش‌رو در ایران مطرح است: «با وجود قرار داشتن کشورهای آسیایی و همسایه ایران مثل عربستان، کویت و پاکستان باید همچنان نگران بیماری بود. البته وضعیتی مشابه پیک دلتا پیش‌بینی نمی‌شود اما نباید اپیدمی را تمام‌شده تلقی کرد، چرا که شاخص‌های آن فراهم نیست؛ مثل صفر شدن موارد ابتلای جدید برای 28روز متوالی.»

سوری به نکته دیگری هم اشاره کرد. به‌گفته او، کودکان هنوز به‌طور کامل واکسن‌ نزده‌اند و می‌توانند همچنان میزبان خوبی برای ویروس‌ها باشند. احتمال اینکه ویروس آنها را هدف قرار دهد و در شرایط کنونی منجر به افزایش بیماری در این گروه سنی شود وجود دارد، اما به‌دلیل اینکه نظام توالی‌یابی در کشور وجود ندارد، نمی‌توان گفت که واریانت‌های جدید در کشور باعث بروز بیماری است.

تداوم شرایط کنونی به 2شرط


پیش‌بینی‌ها از تبدیل شدن کرونا به آنفلوآنزای فصلی قوت بیشتری گرفته، چرا که جمعیت قابل توجهی به ویروس کووید-19 مبتلا و مقاوم شده‌اند. این هم نکته‌ای است که مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی مقابله با کووید-۱۹ به آن اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «با توجه به اینکه اکنون شرایط نسبتا ثابتی حاکم است اگر دو اتفاق رخ ندهد، می‌توان نسبت به تداوم شرایط امیدوار بود؛ اول اینکه ویروس جهش جدید یا ساختاری متفاوت نسبت به‌سویه‌های قبلی نداشته باشد، یعنی با مقاومت در برابر واکسن‌ها یا سرایت‌پذیری و قدرت ماندگاری متفاوت جهش نکند. دوم، اینکه سطح ایمنی بدن افراد کاهش پیدا نکند.»  

دلیل افزایش مراجعات کودکان به مراکز درمانی


درباره افزایش مراجعه کودکان به مراکز درمانی با عوارضی ازجمله تب، اسهال و استفراغ هم عبدالله کریمی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان به همشهری توضیح می‌دهد. به‌گفته او، هم‌اکنون موارد بستری ناشی از کرونا در کودکان نسبت به اواخر سال گذشته که بخش‌ها کاملا شلوغ و تعداد موارد چندین برابر موج‌های قبلی بود، بسیار کمتر شده است. شدت موارد، مانند گذشته نیست و نشانه‌های درگیری چندارگانی در آنها وجود ندارد. تعداد مواردی هم که نیازمند تجویز داروهای ضدویروس باشند، کمتر شده است. در حال‌حاضر نمی‌توان گفت که تمام مراجعات با علائم اسهال و استفراغ قطعا ابتلا به کووید-19 است، چرا که ویروس‌های دیگر ازجمله آدنوویروس‌، روتاویروس و حتی ویروس‌های روده‌ای هم باعث اسهال و استفراغ همراه با علائم تنفسی می‌شوند.»

به‌گفته این عضو کمیته ملی واکسن کووید-19، با حضور بیشتر کودکان در جامعه، آنها در معرض ویروس‌های دیگری هم قرار گرفته‌اند: «تا پیش از این 40 تا 50درصد موارد اینچنینی ناشی از سویه اومیکرون کرونا بود. در فصل سرما هم آنفلوآنزا را داشتیم و حالا دیگر ویروس‌ها می‌توانند منجر به بروز بیماری در کودکان شوند. بر این اساس اگر خانواده‌ها با علائمی ازجمله دل‌دردهای شدید و ناگهانی و اسهال و استفراغ غیرقابل کنترل، تشنج و علائم تنفسی در کودکان مواجه شدند، یا تب در کودکان زیر یک‌سال 3روز و بالای یک‌سال 5روز ادامه داشت، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. نباید درمان‌های خودسرانه داشت، برای کودکان زیر 3ماه هم با بروز هر علائمی باید به پزشک مراجعه شود.»‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha