دیابت اغلب با علائم مختلفی مانند افزایش تشنگی، تغییر در بینایی و خستگی همراه است که تشخیص ابتلا به دیابت را برای فرد دشوار می سازد.

علائمی که فرد را برای تشخیص دیابت به اشتباه می‌اندازند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، دکتر «بایو کری وینچل»، مدیر و پزشک مراقبت های فوری پزشکی در بیمارستان سنت مری می گوید: بیماران من با مواجهه با این علائم، اغلب به چشم پزشک مراجعه می کنند یا فکر می کنند که باید بینایی خود را بررسی کنند یا اغلب خستگی خود را با خواب ناکافی مرتبط می دانند.

علائمی که فرد را برای تشخیص دیابت به اشتباه می‌اندازند

افزایش تشنگی

دکتر کری وینچل می گوید: اگر متوجه شدید مایعات بیشتری می نوشید که با افزایش فعالیت یا ورزش مرتبط نیست، این موضوع می تواند نشانه دیابت باشد.بدن نسبت به افزایش گردش قند خون (گلوکز) واکنش می دهد. کلیه ها برای کاهش میزان گلوکز، مدت زمان مورد نیاز برای ادرار کردن را افزایش می‌دهند که این موضوع به افزایش مراجعه به دستشویی و افزایش مصرف آب در حالی منجر می شود که بدن تلاش می‌کند خود را دوباره پر کند.

تغییرات بینایی

به گفته دکتر کری وینچل، تغییرات بینایی مانند تاری دید به دلیل سطوح بالای گلوکز باعث می شود رگ های خونی در چشم شما متورم و شکننده شده و باعث نشت شوند.

خستگی

دکتر کری وینچل توضیح می دهد: اگرچه فکر می کنید افزایش گلوکز باید به انرژی بیشتر منجر شود، اما دقیقا برعکس است. این قند افزایش یافته استفاده نمی شود، در عوض در خون گردش می کند، بنابراین اندام های شما مانند مغز قادر به استفاده از آن نیستند.

اگر دیابت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

دکتر کری وینچل می گوید: از آنجایی که دیابت بر بسیاری از اندام های بدن تأثیر می گذارد، اگر درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی مانند از دست دادن دائمی بینایی، بیماری قلبی و بیماری کلیوی طولانی مدت شود.

طبق اعلام کلینیک مایو، عوارض طولانی مدت دیابت به تدریج ایجاد می شود. هر چه مدت طولانی تری به دیابت مبتلا باشید - و قند خونتان کمتر کنترل شود - خطر عوارض بیشتر می شود. در نهایت، عوارض دیابت ممکن است ناتوان کننده یا حتی تهدید کننده زندگی باشد. عوارض احتمالی عبارتند از:

بیماری قلب و عروقی. دیابت به طور چشمگیری خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مختلف از جمله بیماری عروق کرونر همراه با درد قفسه سینه (آنژین صدری)، حمله قلبی، سکته مغزی و تنگ شدن شریان ها (آترواسکلروز) را افزایش می دهد. اگر دیابت دارید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی در شما بیشتر است.

آسیب عصبی (نوروپاتی). قند اضافی می تواند به دیواره رگ های ریز خونی (مویرگ ها) که اعصاب شما را تغذیه می کنند، به خصوص در پاها آسیب برساند. این مووضع می تواند باعث گزگز، بی حسی، سوزش یا درد شود که معمولاً از نوک انگشتان پا یا انگشتان دست شروع می شود و به تدریج به سمت بالا گسترش می یابد.در صورت عدم درمان، ممکن است تمام حس خود را در اندام های آسیب دیده از دست بدهید. آسیب به اعصاب مربوط به هضم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

آسیب کلیه (نفروپاتی). کلیه ها حاوی میلیون ها خوشه رگ های خونی ریز (گلومرول ها) هستند که ضایعات خون شما را فیلتر می کنند. دیابت می تواند به این سیستم فیلتر ظریف آسیب برساند. آسیب شدید می تواند منجر به نارسایی کلیه یا بیماری غیرقابل برگشت کلیه شود که ممکن است به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز داشته باشد.

آسیب چشم (رتینوپاتی). دیابت می تواند به رگ های خونی شبکیه آسیب برساند (رتینوپاتی دیابتی) که به طور بالقوه منجر به کوری می شود. دیابت همچنین خطر سایر بیماری های جدی بینایی مانند آب مروارید و گلوکوم را افزایش می دهد.

آسیب پا. آسیب عصبی در پا یا جریان خون ضعیف در پاها، خطر عوارض مختلف پا را افزایش می دهد. در صورت عدم درمان، بریدگی ها و تاول ها می توانند عفونت های جدی ایجاد کنند که اغلب به خوبی بهبود نمی یابند. این عفونت ها ممکن است در نهایت منجر به نیاز قطع پا شود.

اختلال شنوایی. مشکلات شنوایی در افراد مبتلا به دیابت شایع تر است.

بیماری آلزایمر. دیابت نوع ۲ ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل مانند بیماری آلزایمر را افزایش دهد. هرچه کنترل قند خون شما ضعیف‌تر باشد، به نظر می‌رسد که این خطر بیشتر باشد. اگرچه تئوری هایی در مورد چگونگی ارتباط این اختلالات وجود دارد، اما هنوز هیچ کدام ثابت نشده است.

افسردگی. علائم افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ شایع است. افسردگی می تواند بر مدیریت دیابت تأثیر بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha